Over het project
PANCAKES Amsterdam is in 2007 opgericht in de Berenstraat. PANCAKES Amsterdam geeft een nieuwe draai aan traditionele pannenkoekenhuizen. Ze onderscheiden zich van de andere restaurants met hun originele recepten en authentieke deegrecept - tot aan de molen die het graan maalt! PANCAKES Amsterdam serveert pannenkoeken bereid met verse, voedzame, lokaal geproduceerde ingrediënten. Op de menukaart staan ruim 30 soorten pannenkoeken. In tien jaar tijd zijn ze al uitgebreid naar 5 locaties, welke nog steeds in trek zijn bij de bezoekers.
Probleem
Een lange tijd terug heeft PANCAKES Amsterdam een website laten ontwikkelen, niet wetende wat de toekomst met zich mee zou brengen qua technologieën.
De website was niet voorbereid op uitbreidingen van content, of zelfs het maken van tekstuele aanpassingen. Voor een bedrijf met roulerende producten, waarvan ook seizoensgebonden recepten, is het erg frustrerend als de aanpassingen niet zelf gemaakt kunnen worden. De restaurants werken met ‘Picture Menus’, welke bezocht kunnen worden met het scannen van een QR code. Deze QR code linkte naar een PDF, met de pannenkoeken van het huidige seizoen. Is het seizoen voorbij, dan moeten de menukaarten opnieuw gedrukt worden met een nieuwe QR code. Uiteraard niet rendabel voor de lange termijn, er was een volledig website-gebaseerde oplossing nodig.
Oplossing
Bij het ontwikkelen van de nieuwe website was vooral gekeken hoe deze toekomstbestendig gebouwd kon worden. Met honderden pagina’s aan content, tientallen producten en 5 verschillende restaurants met elk een eigen menukaart, is het niet houdbaar om deze afzonderlijk te ontwikkelen. De website is daarom met custom templates ingericht waar mogelijk; het bulk van de pagina’s zijn daarmee ontlast van het vormgeven en kunnen puur met content gevuld worden vanuit een beschermde omgeving.
Dit geldt ook voor de menukaarten en locatiepagina’s - gesynchroniseerd vanuit een enkele databank worden de pagina’s direct bijgewerkt. Dit maakt het ontzettend eenvoudig voor PANCAKES Amsterdam om hun eigen website te beheren en uit te breiden.
Resultaten
Van technische intake tot oplevering hebben wij nauw contact gehad met de klant. Hun wensen, behoeften zijn meegenomen voor de uitbreiding. Ook hun ‘ontdekkingen’ voor nieuwe mogelijkheden tijdens de ontwikkeling hebben wij meegenomen voor de uitbreiding. De oude website heeft na 10 jaar trouwe dienst een hoop content opgebouwd, die niet altijd meer relevant was.
Samen met de klant is er een SEO-migratieplan opgesteld voor alle pagina’s en content die meegenomen horen te worden, en oplossingen voor de pagina’s die niet meer zullen bestaan.