Het is geen geheim dat bepaalde periodes in het jaar essentiëler zijn dan andere op het gebied van online marketing. Seizoenstrends bieden veel kansen die slimme marketeers in hun voordeel gebruiken. In deze blogpost duiken we in 5 verschillende manieren waarop je seizoensinvloeden kan inzetten in jouw online marketingstrategie. Daarnaast geven we je enkele tips om het meeste uit seizoenstrends te halen. Dus, als je op zoek bent naar manieren om jouw online marketingstrategie een boost te geven, lees dan verder!
Wat is seasonality?
Seizoensgebondenheid, ook wel seasonality genoemd, verwijst naar de mate waarin producten of diensten worden gekocht in verband met bepaalde periodes van het jaar. Producten en diensten krijgen in deze periodes meer aandacht, omdat mensen ze associëren met iets specifieks. De aanloopperiode naar kerst is bijvoorbeeld een langverwachte gebeurtenis, waarin enorm veel consumenten cadeaus kopen.
De Customer Lifetime Value (CLV) is een veelgebruikte maatstaf voor het detecteren van seizoenstrends. CLV is de financiële waarde die een bedrijf in de loop van de tijd kan verwachten van één klantrelatie. Het is een essentieel concept dat door veel bedrijven wordt gebruikt om hun marketingstrategieën te optimaliseren.
Waarom is het gebruiken van seasonality een slimme zet?
Ten eerste helpt het je om je aanbod op tijd aan te passen en op te schalen voor een seizoenstrend die in aankomst is, zoals feestdagen, seizoenswisselingen, evenementen. Hierdoor speel je tijdig in op de klantbehoefte en komen klanten niet met lege handen te staan. Daarnaast heeft het ook grote voordelen voor je marktbereik. Seizoensinvloeden zorgen ervoor dat je bestaande klanten en prospects extra aangetrokken worden tot je producten of diensten, waardoor je marktaanwezigheid en merkbekendheid toenemen. Een andere factor waarom seizoensinvloeden zo goed van pas komen, is dat het helpt om jouw content te personaliseren. Door je content direct op de specifieke behoeftes van jouw klanten aan te passen, maak je je content persoonlijk en relevant.
Hoe kun je seasonality toepassen in jouw online marketing?
Kortom: als online marketeer loop je veel kansen en impact mis als jouw online marketing strategie nog geen rekening houdt met seizoensinvloeden.Het is dus belangrijk om te weten hoe je jouw marketingstrategie daarop kunt aanpassen.
Hier zijn 5 manieren waarop je ervoor zorgt dat je rekening houdt met seizoensinvloeden in jouw online marketingstrategie:
1. Plan je contentkalender rond belangrijke datums en evenementen.
2. Gebruik seizoensgebonden zoekwoorden in jouw SEO- en PPC-campagnes.
3. Profiteer van de shopping trends voor de feestdagen.
4. Maak seizoensgebonden bestemmingspagina's en speciale aanbiedingen.
5. Houdt je concurrentie in de gaten.
Enthousiast geworden?
Ben je net zo overtuigd van de impact van seasonality als wijen wil jij het zelf ook toepassen in jouw online marketingstrategie? Daar kan Baas & Baas bij helpen! Wij hebben veel ervaring met het toepassen van seizoenstrends en vertellen je hier graag over. Meer weten? Neem dan hier contact op.