Op Instagram adverteren; het lijk allemaal makkelijker dan gedaan. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan je in eerste instantie zou zeggen. Alles moet haarfijn uitgezocht zijn; je doelgroep, je boodschap, je doel, je huisstijl en je imago. Want als jouw uitstraling niet consistent is, dan kan dat veel verwarring bij jouw doelgroep oproepen. Wat jij dus nodig hebt, zijn aandachtspunten waar je op kunt letten bij het vormgeven van jouw advertenties op Instagram. Je leest in dit artikel hoe je een vliegende start kunt maken met adverteren op Instagram!
Instagram is belangrijk
Instagram, je weet het misschien al, want velen noemen het: is een belangrijk sociale media platform. Dagelijks stijgt het aantal gebruikers gestaag. En dat is niet zo gek; het platform sluit perfect aan op de visueel ingestelde wereld waar we nu in leven. Conclusie: een belangrijk kanaal om je doelgroep te bereiken, maar natuurlijk wel op de juiste manier.
Tips om je Instagram advertenties te upgraden
1. Is jouw content waardevol?
Het is de bedoeling dat jij met jouw content je doelgroep ook daadwerkelijk inspireert, entertaint en informeert. Jouw advertentie moet er zodoende niet uitzien als een ‘advertentie’, maar eerder als een alledaagse post in de feed - natuurlijk wel een die opvalt - die de informatie verschaft die voor een consument waardevol kan zijn. Uit vele onderzoeken is gebleken dat content in de vorm van humor het best bij een kijker/lezer blijft hangen. Het is het proberen waard!
2. Ga op zoek naar engagement!
Engagement, ofwel interactie, is belangrijk met je doelgroep. Waarom? Het vergroot namelijk het bereik van en de betrokkenheid met je advertenties. Interactie creëren hoeft niet moeilijk te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een poll of het verwerken van een vraag in je copies. Je geeft je doelgroep hierbij een reden om te reageren op jouw advertentie; en dat is precies wat je wil!
3. Stem je website af op je advertentie
Niet onbelangrijk: als jij een persoon via je advertentie doorverwijst naar je website, moet de pagina waar deze persoon op belandt ook op deze advertentie aansluit. Aan welke pagina van je website je je advertentie linkt, is afhankelijk van je doel. Wil jij mensen inspireren met je advertentie, zorg dan ook dat zij belanden op een pagina die inspireert, bijvoorbeeld je product pagina of blogpagina.
4. Activeer je doelgroep
Wil je dat je doelgroep daadwerkelijk een actie onderneemt ten gunste van jouw bedrijf, dan is het goed om na te denken over een goede call-to-action (CTA). Een call-to-action is een korte, maar concrete boodschap aan een lezer en nodigt uit om datgene te doen wat beschreven staat. Denk bijvoorbeeld aan: Lees hier (mensen uitnodigen bepaalde informatie te lezen), neem contact op (mensen stimuleren een vraag te stellen) of solliciteer nu (mensen stimuleren een aanmeldformulier in te vullen).
5. Kies zorgvuldig je doelgroep
Het is zeer belangrijk je boodschap te verkondigen aan een groep mensen die hier wat aan hebben. Daarnaast is kennis over je doelgroep van belang bij het bepalen van je schrijfstijl en de vormgeving van je beeldmateriaal. Bepaal daarom eerst je doelgroep voordat je de advertenties gaat maken.
6. Maak gebruik van funnels
De doelgroep die jij bereikt met jouw advertenties, hoeven niet allemaal hetzelfde te denken. Zo kunnen zij onderverdeeld worden in verschillende fasen: see, think, do. Hierbij gaat de ‘see’ fase over het interesseren van je doelgroep. De ‘think’ fase gaat een stapje verder en probeert de persoon die kijkt ervan te overtuigen dat het product of de dienst een goede optie is om aan te schaffen. De ‘do’ fase is de laatste fase. Hierin probeer je de persoon aan te zetten tot een aankoop; het gaat dus om conversies. Wij van Baas & Baas baseren onze strategieën op het ‘see-think-do’ en het AIDA model.
7. Consistentie!
We lieten het al vallen in de introductie, maar consistentie is zeer belangrijk wil je dat je doelgroep blijvend blijft herkennen. Als men je herkent, is de kans groter dat ze ooit in een conversies overgaan. Waarom? Herkenning schept vertrouwen. En vertrouwen stimuleert het aangaan van een verdere relatie. In het geval van business met consument betekent dit het doen van aankopen.
Ga jij je je advertenties op Instagram aanscherpen?
Hierboven heb je zeven tips gelezen met betrekking tot Instagram adverteren. Vond je deze tips waardevol of had je de kennis al? Misschien dat je nog een aandachtspunt weet te noemen? Wat het ook mag zijn, laat het ons weten! Dat vinden we leuk.Hulp nodig bij het adverteren op Instagram? Wij voorzien je graag met oplossingen voor je problemen! Lees hier meer.