Hoe schrijf je een goede meta beschrijving?

Door:

Sander

-

29/12/2021

Als je je eerder nog niet hebt verdiept in de wereld van SEO of webdevelopment dan komt deze term je vast niet echt bekend voor: de meta beschrijving. Ondanks de eventuele onbekendheid met de betekenis en het bestaan van deze term ben je een meta beschrijving gegarandeerd meermaals tegengekomen. Het is namelijk een prominent onderdeel van de zoekresultaten binnen de zoekmachines. Wat een meta beschrijving precies is, waarom het belangrijk is en hoe je dit goed schrijft, dat lees je in dit artikel.

Wat is een meta beschrijving?

Een meta beschrijving is een stukje tekst van max. 155 tekens die een voorproefje geeft van de content die op de pagina - waarna de link verwijst - wordt getoond. Het is een soort HTML-tag die je per bericht of pagina binnen je website kunt instellen. Een dergelijke beschrijving stelt daarmee bepaalde verwachtingen voor een lezer wanneer hij of zij klikt op de bijbehorende link. Hieronder zie je hoe een meta beschrijving eruit kan zien in de zoekmachines:

Waarom is een meta beschrijving belangrijk?

On-page SEO

Een meta beschrijving is een cruciaal onderdeel voor on-page SEO. Waarom? Indien het kleine stukje tekst goed wordt geschreven, wordt deze mogelijk getoond in de zoekresultaten wanneer er gezocht wordt op een bepaalde woordgroep dat binnen de beschrijving staat. Je kan je daarom voorstellen dat het belangrijk is dat dit stukje tekst zo goed mogelijk een pagina samenvat, zodat zoveel mogelijk gebruikers worden overtuigd dat jouw pagina de content zal bieden waar zij naar op zoek zijn. Een meta beschrijving is er dus om doorkliks van zoekmachines te genereren.

Klikken zijn belangrijk

Op het moment dat de click-through-rate (CTR) van jouw meta beschrijving hoog is dan beschouwt Google je als een ‘’goed resultaat’’ wat er voor zorgt dat je hoger in de ranglijst komt te staan. Het blijvend optimaliseren van je beschrijvingen binnen je website is dan ook belangrijk om klikken te genereren en daarmee de rangpositie te behouden. Er is helaas geen garantie of je meta beschrijving in Google wordt getoond. Desondanks is het belangrijk altijd een dergelijk stukje tekst aan je pagina toe te voegen, mocht Google het wel tonen.

Hoe schrijf je een goede meta beschrijving?

Nu je het belang weet van meta beschrijvingen, is het goed om te weten hoe je dit het beste schrijft. Hieronder bespreken wij enkele elementen waar je zeker de nodige aandacht aan moet besteden, wil je een goede meta beschrijving schrijven:

  1. Aantal tekens - Houdt je aan minimaal 120 en maximaal 155 tekens bij het schrijven van een meta beschrijving. Dit is belangrijk aangezien Google in haar zoekresultaten slechts beschrijvingen laat zien van ongeveer die lengte; langere teksten worden vaak niet in zijn geheel in de resultaten weergegeven, maar door Google verkort. Houd het daarom kort, maar krachtig bij het overbrengen van de boodschap.
  2. Inhoud - Maak de beschrijving actief, motiverend, prikkelend en spreek je publiek direct aan. De meta beschrijving is de uitnodiging van je pagina. Deze moet dan ook niet saai en moeilijk zijn bij het lezen ervan, maar juist het tegenovergestelde!
  3. Call-to-actions - Maak gebruik van call-to-actions. Call-to-actions maken duidelijk wat er van de lezer wordt verwacht. Dit kan van alles zijn wat motiverend is. Denk aan: ‘’koop nu’’, ‘’Lees het hier’’, ‘’Doe mee’’ of ‘’Klik hier’’. Het geeft het publiek net dat extra beetje aansporing om op de link te klikken en verder te lezen/kijken.
  4. Focus keyword - Maak gebruik van een focus keyword. Op het moment dat een zoekwoord overeenkomt met een deel van de tekst in de meta beschrijving in de zoekresultaten, dan zal Google eerder de neiging hebben om deze resultaten te weergeven; vaak ook met het zoekwoord dikgedrukt. Dit maakt het nog aantrekkelijker voor gebruikers om op deze link te klikken.
  5. Specificaties - Richt je waar mogelijk op specificaties. Denk hierbij aan de prijs, techniek, SKU, fabrikant en dergelijke van een product of dienst.
  6. Uniek - Gebruik een meta beschrijving niet voor meerdere pagina’s. Hierdoor wordt de gebruikerservaring in Google namelijk belemmerd. Laat pagina’s die inhoudelijk ongeveer hetzelfde zijn daarom leeg of gebruik altijd unieke beschrijvingen. Google kiest vervolgens een bepaald fragment uit van de pagina’s die overeenkomt met het trefwoord in de zoekopdracht van de gebruiker.
  7. Overeenstemming - Tot slot is het goed om in acht te houden dat de beschrijving overeen moet komen met de content op de pagina. Het is niet aan te raden je publiek te misleiden, want Google gaat dit nauwkeurig na en straft dit eventueel waar mogelijk.

De YOAST plugin is een veelgebruikte plugin die jou kan helpen bij het schrijven van een goede meta beschrijving.

Conclusie

Een meta beschrijving is een belangrijk onderdeel van je SEO on-page. Indien het goed geschreven is en bepaalde belangrijke elementen bevat dan kan het er voor zorgen dat de click-through-rate (CTR) stijgt, waardoor ook het aantal websitebezoekers. Het is dan ook belangrijk dat er ten alle tijden gelet wordt op een juiste manier van schrijven van een dergelijke beschrijving en dat deze met de tijd wordt geoptimaliseerd.Mocht er toch nog iets onduidelijk zijn of heb je hulp nodig bij jouw SEO on-page? Laat het ons, van Baas & Baas, even weten. Wij helpen namelijk graag!Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Schrijf je hieronder - vrijblijvend - in:

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is al 10 jaar de Online Eindbaas. Manager van het Bazen team. In zijn werk richt Sander zich op de groei, de sales en het management binnen Baas & Baas, waarbij hij zich focust op het benaderen van bedrijven die net als Baas & Baas een positieve impact willen maken op de wereld. Sander gelooft dat communicatie het fundament is van elke organisatie. Met behulp van goede communicatie kun je vertrouwen creëren, resultaten behalen en je doelstellingen bereiken. Mensen informeren, motiveren en aansturen kan hij dus als geen ander!

Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
Regina Floral Feelings
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter