Het afgelopen jaar zijn er veel verschillende trends voorbijgekomen op het gebied van online marketing. Tijd om onze blik te werpen op wat ons dit jaar te wachten staat. De online marketing wereld staat niet stil; er zijn veel interessante voorspellingen te doen.
De onmisbare trend van 2017 gaat zijn dat content marketing steeds belangrijker wordt. Het lijkt erop dat content marketing de traditionele reclame aan het vervangen is. Er wordt steeds meer in geïnvesteerd en met name in de VS zijn de gevolgen al ingrijpend. Er is daar sprake van ‘content shock’. Een reactie die ontstaat wanneer de hoeveelheid content, de menselijke capaciteit om het te consumeren overstijgt. In Nederland is dit punt echter nog niet bereikt. Het devies voor nu: hoe meer (relevante) content, hoe meer bezoekers.
Influencer marketing in 2017
Hiernaast gaat ook de influencer een grote rol spelen in 2017. Op dit moment winnen de vloggers aan steeds meer populariteit en is dit zeker iets om rekening mee te houden als marketeer. In 2016 bleek het effectief inzetten van een influencer een goede manier van marketing. Er moet hierbij echter wel rekening gehouden worden met de geloofwaardigheid van de influencer. In de Age of Criticism waar influencers veel commentaar krijgen, is het niet altijd makkelijk om overeind te blijven.
Om hier meteen even op in te haken, 2017 wordt het jaar van video. Naast de vloggers die de video-content produceren, zijn er ook kansen voor de adverteerders. Dagelijks worden er miljoenen uren aan het kijken van video’s besteed. De adverteerder bepaalt zelf bij welke video zijn advertentie wordt getoond. Een nieuwe en efficiënte manier van online marketing. Dit is niet alleen goed om de juiste doelgroep te bereiken, ook zorgt het voor een hogere positie in de zoekresultaten van Google.
Educatie en entertainment combineren
Om een boodschap te verspreiden zijn er tegenwoordig tal van mogelijkheden. Uit onderzoek is gebleken dat een boodschap die educatie en entertainment combineert, de meeste aandacht krijgt. De vraag is dan hoe die boodschap het beste verspreid kan worden. Dit kan tegenwoordig via talloze sociale mediakanalen. De kunst in 2017 is echter om de boodschap aan te passen op het kanaal. Op die manier wordt de doelgroep beter bereikt, komt de boodschap beter over en is het succes uiteindelijk groter.
De bottom line: blijf interessant, relevant en onderscheid je van de rest. Zo blijf je interessant voor de consument en belooft 2017 veel goeds.
Vond je dit interessant?
Abonneer je nu en ontvang relevante marketing & social media tips uit de praktijk eenvoudig via e-mail. Mis dit niet.