Elke gebruiker is uniek en daarom zou jouw website elke gebruiker op een unieke manier moeten aanspreken. Met Google Optimize kun je website-experimenten uitvoeren om de optimale ervaring voor elke groep gebruikers te bepalen. Google heeft de gratis versie van Google Optimize onlangs beschikbaar gesteld. Wij hebben dit voor jullie getest. Wil je ook aan de slag met A/B-testen? Lees dan verder om de optimalisatietool te verkennen.
Door experimenten uit te voeren in Optimize, kun je nieuwe ontwerpen, lay-outs en inhoud van je website testen met een subset van jouw bezoekers. Iedereen die bijdraagt aan de website-ervaringen, kan voordeel hebben van testen.
Testopties
Elke variant wordt op vergelijkbare tijdstippen weergegeven zodat de prestaties onafhankelijk van andere externe factoren kunnen worden geobserveerd en gemeten. Met de targeting-functie kun je jouw experimenten ook tot een bepaalde doelgroep beperken.
1. A/B testen
A/B testen is een gerandomiseerd experiment met twee of meer varianten van dezelfde webpagina (A en B). Variant A is het origineel. Variant B bevat minstens één element dat is gewijzigd ten opzichte van het origineel, bijvoorbeeld een call-to-action-knop met een andere kleur.
2. Multivariate testen (MVT)
Een MVT test tegelijkertijd varianten van twee of meer elementen om vast te stellen welke combinatie de beste uitkomst oplevert. In plaats van te laten zien welke paginavariant het meest effectief is (zoals in een A/B-test), identificeert een MVT de meest effectieve variant van elk element en analyseert eveneens de interacties tussen die elementen.
Chrome Extensie
De installatie voor bovenstaande testen is in ieder geval heel eenvoudig. Je voegt een code toe aan je website en je installeert een Optimize extensie in Chrome. Daarna kun je eenvoudig een experiment aanmaken. De visuele editor (die werkt via de Chrome-extensie) helpt je direct wijzigingen op pagina’s door te voeren.
Je selecteert een specifiek blok op de pagina, en je kunt vervolgens voor dit blok diverse testvarianten definiëren. Iedere wijziging die je maakt is via een wijzigingenlijst in de visuele editor simpel te bewerken of te verwijderen.
3. Redirect/splitrun
Eenvoudig maak je varianten aan die worden geïdentificeerd door een URL. Optimize zorgt verder voor de analyse en de bezoekersstromen. Met redirect vergelijk je verschillende pagina's met een unieke URL.
Google Optimize instellen
Maak jouw Optimize-account en -container
- Ga naar optimize.google.com.
- Klik op Nieuw account maken.
- Geef een accountnaam op.
- Geef een containernaam op.
Link Optimize aan Analytics
- Klik op een container.
- Klik in het informatievenster voor de container.
- Selecteer in het propertyvenster de Analytics-property die overeenkomt met het webdomein waarop u de experimenten uitvoert.
Voeg Optimize toe aan jouw site
Plak de code in je Google Analytics Tracking code op jouw website:
Experiment uitvoeren
- Maak een experiment aan.
- Geef het experiment een naam.
- Geef de URL van de pagina die je wenst te testen.
- Kies vervolgens het type experiment.
- Klik op maken.
6. Voeg een variant toe van de pagina
7. Heb je in Google Analytics je doelen goed ingesteld? Dan kun je deze eenvoudig hergebruiken om je testen te evalueren.
Targeting opties verkennen
Optimize-targeting geeft je de mogelijkheid om te kiezen wie je wilt opnemen in jouw experiment en wanneer experimentvarianten worden weergegeven aan deze personen.
Wie bepaalt of een gebruiker in aanmerking komt voor een experiment. Als je een gebruiker hebt opgegeven in de schuifregelaar, krijgt hij of zij een experimentvariant te zien wanneer het experiment van toepassing is.
Wanneer bepaalt op welk moment een experimentvariant wordt weergegeven. Je kunt bijvoorbeeld een test activeren puur gericht op smartphone gebruikers. Of de boodschap op je website aanpassen als je kantoor/winkel niet geopend is. De mogelijkheden zijn eindeloos:
- URL-targeting
Target de specifieke URL's waar jouw experimenten worden uitgevoerd.
- Doelgroeptargeting
Target doelgroepen die je in Analytics heeft gemaakt.
- Gedragstargeting
Target nieuwe/terugkerende bezoekers of bezoekers die afkomstig zijn van specifieke bronnen.
- Geografische targeting
Target bezoekers die afkomstig zijn uit specifieke plaatsen, regio's of landen.
- Technologietargeting
Target bezoekers die specifieke apparaten, browsers of besturingssystemen gebruiken.
- JavaScript-variabele
Target een JavaScript-variabele in de broncode van de webpagina.
- Queryparameter
Target specifieke pagina's of paginareeksen.
- Variabele voor gegevenslaag
Target op basis van belangrijke waarden die zijn opgeslagen in de gegevenslaag.
De resultaten analyseren
In een duidelijk overzicht bovenaan de pagina zie je na de start van een experiment in één oogopslag welke variant het beste resultaat oplevert. Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Laat een reactie achter!
Wil je een SEO baas worden? Laat dan je e-mail achter!