Er staat een nieuw jaar voor de deur en dat betekent dat er het een en ander gaat veranderen. Wij vertellen je hieronder meer over de trends op het gebied van contentmarketing.
Contentmarketing is marketing
Een paar jaar geleden was contentmarketing geen prioriteit en deed je het alleen als er tijd voor was. Maar dit is aan het veranderen! In 2019 is contentmarketing, gewoon marketing. Content is een van de beste tools die je kan gebruiken voor het bouwen van je merk, om verkeer naar je website te genereren en om leads te genereren. Het nieuwe jaar zal in het teken staan van sterke strategieën en het beter bedenken van de customer journeys. Daarnaast wordt distributie belangrijker dan ooit.
Long formats
Mensen zijn na een tijd van snackable content toe aan meer. De ontwikkeling van long formats wordt daarom ook steeds populairder. Content in 2019 moet diepgaander, relevanter en beter zijn. De quote “less is more” is nu dus niet meer van toepassing. Denk aan longreads, podcasts of documentaires. Zorg in 2019 voor waardevolle content die het publiek als uniek beschouwd, want hier willen ze voortaan graag de tijd voor nemen.
Multimediaal
De mogelijkheden in de digitale wereld worden steeds groter. In 2019 is het belangrijk om het effect van de offline kanalen niet te vergeten. Denk bijvoorbeeld aan het uitbrengen van een magazine of een folder. In 2019 zijn er veel kansen voor het mixen tussen offline en online content, dus maak hier gebruik van. De volgende keer dat je een interessant evenement bezoekt, kun je de beste tips benoemen in een magazine en video.
Samenwerkingen
Storytelling is al een tijdje een hot topic. In 2019 zet dit zich voort, maar nu in samenwerking met marketeers. Ook samenwerkingen met influencers zijn komend jaar weer erg belangrijk. Influencers zorgen voor een groot merkbereik en voor vertrouwen. Naast influencers met een gigantisch bereik, zijn er ook micro-influencers en nano-influencers die je kunt inzetten voor jouw merk. Deze staan vaak dichterbij de doelgroep en zorgen dus voor een grotere engagement.
Purpose marketing
In 2019 is het een no-go om gebakken lucht te verkopen en hier mee weg te komen. Je producten of diensten moeten iets betekenen voor de maatschappij. Veel bedrijven lijken maatschappelijk verantwoord, maar zijn dit niet. Om beschuldigingen hiervan te voorkomen, kun je een goed bedachte en duurzame contentstrategie toepassen. Met eerlijke verhalen over jouw producten kun je het verschil maken. Zo kun je bijvoorbeeld aan de buitenwereld laten zien met welke projecten en klanten je je bezighoudt.
Strategie
Het is ontzettend belangrijk om vooraf doelstellingen te bepalen met wat je uiteindelijk wilt bereiken met jouw content. Een contentstrategie is heel belangrijk, omdat je daarmee jouw doelstellingen kan waarmaken en daardoor een type content kan bedenken dat daarop aansluit. Flowcharts, infographics en video’s worden steeds vaker gebruikt in een contentstrategie omdat het publiek dit visueel aantrekkelijk en interessant vindt. Zet dus ook eens andere content in je strategie dan die lange lappen met tekst.
Deze nieuwe trends zou ik zeker toepassen binnen jouw contentmarketingstrategie. Maar vergeet vooral de oude trends van 2018 niet. Deze kun je namelijk goed combineren met de trends van 2019. Denk aan real time content, storytelling en video mixen met influencers, purpose marketing, multimediale content en lange formats.
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!