Google Core Update augustus 2024

Door:

Tim

-

17/10/2024

Google Core Update augustus 2024

Google Core Update augustus 2024

15 augustus 2024 heeft Google een nieuwe core update aangekondigd. Deze core updates worden altijd met veel belang bekeken door de hele SEO wereld aangezien het vaak veel veranderingen teweeg brengt. Het doel van de core update van augustus was met name het belonen van content die origineel, nuttig en relevant is voor gebruikers. Dit sentiment van Google is niet nieuw, zo stonden afgelopen updates zoals de core update van maart ook al in hetzelfde thema. De Google Core Update augustus 2024 benadrukt nogmaals dat Google streeft naar zoekresultaten die mensen echt helpen met hun probleem in plaats van enkel het pleasen van zoekmachines. Google heeft inmiddels bekendgemaakt dat de update volledig is uitgerold. 

De gevolgen van de augustus core update

De augustus 2024 core update van Google kan aanzienlijke gevolgen hebben voor de rankings van websites, met name wanneer de website enkel gericht is op SEO geoptimaliseerde pagina’s in plaats van waardevolle content. Als gevolg van deze update kan daarom verwacht worden dat er veranderingen komen of al zijn geweest in jouw zoekresultaten. Dit kan natuurlijk positief of negatief zijn, afhankelijk van de content op een website. Fluctuatie in posities komt vrijwel altijd voor bij een grote core update. Het is belangrijk om de prestaties van je pagina’s goed te controleren en aanpassingen door te voeren als rankings of traffic blijven dalen.

Om in de toekomst verdere negatieve resultaten te voorkomen is het belangrijk om je vanaf nu af te blijven vragen bij het creëren van nieuwe content of de content daadwerkelijk iets nuttigs biedt voor de gebruiker. Dit kan zijn het beantwoorden van een vraag, het inspelen op behoeften, etc. 

Onthoudt hierbij wel dat het enige tijd kan duren totdat het effect van deze aanpassingen in content op je website terug te zien is. Dit kan van enkele weken/maanden tot wel de volgende core update duren voordat Google de veranderingen volledig doorvoert in zijn zoekresultaten. Zoals vaak het geval is bij SEO zijn geduld en een focus op de lange termijn hierbij essentieel. Het is daarom belangrijk om niet halsoverkop nog meer aanpassingen te doen zonder de impact van de update werkelijk te begrijpen.

Kritiek op Google

In de SEO wereld ontvangt de nieuwe core update redelijk wat kritiek, aangezien velen het zien als een ‘anti-SEO’ update van Google om tradiotionele SEO technieken tegen te werken. Zie bijvoorbeeld de volgende tweet van Cyrus Shepard, een bekende SEO expert:

Shepard benadrukt dat Google met deze updates mogelijk bewust traditionele SEO-technieken aan de kaak stelt en meer nadruk legt op de daadwerkelijke waarde die een website aan gebruikers biedt, los van optimalisatie voor zoekmachines. Dit zou kunnen betekenen dat websites die sterk leunen op SEO-gerichte content, moeite krijgen om hun huidige posities in de zoekresultaten vast te houden. Met deze update lijkt Google duidelijk te maken dat content die uitsluitend is afgestemd op zoekmachineprestaties, niet langer voorrang zal krijgen. In plaats daarvan ligt de focus nu op relevante, nuttige content die gericht is op de gebruiker. Dit vraagt om een heroverweging van SEO-strategieën, waarbij de nadruk verschuift van technische optimalisatie naar inhoudelijke waarde.

Conclusie

De augustus 2024 core update zet de trend van Google voort van hun focus op het belonen van authentieke en waardevolle content die aansluit bij de behoeften van de gebruikers. SEO zal nog altijd een belangrijke rol spelen in het succesvol maken van een website, maar het wordt steeds duidelijker dat Google prioriteit wil geven aan gebruikservaring en relevante informatie. Dit betekent dat websites die andere SEO strategieën toepassen hun aanpak moeten herzien en content moeten maken die aansluit bij deze nieuwe verwachtingen van Google. 

Het uiteindelijke doel van Google is om website te belonen voor het creëren van content dat daadwerkelijk iets toevoegt in het leven van de gebruikers en meer dan alleen is gecreëerd om in te spelen op het algoritme van hun zoekmachine. Het SEO-landschap verandert continu, dit vereist doorlopende innovatie om relevant te blijven én resultaten te behalen. 

Heb je hulp nodig bij het navigeren van deze nieuwe update of met het achterhalen en/of doorvoeren van SEO optimalisaties? Neem dan geheel vrijblijvend contact op en dan nemen we in een gratis 30-minuten consult door wat wij voor jou kunnen betekenen.

Tim Douna
Over de auteur:
Tim
LinkedIn icon

Maak kennis met Tim, onze ambitieuze online marketeer en SEO expert bij Baas & Baas. Met zijn passie en vastberadenheid om doelen te bereiken, is hij een goede toevoeging voor ons team. Met zijn oog voor detail, vormgeving en een nieuwsgierige aard, draagt Tim bij aan het behalen van de online doelstellingen van Baas & Baas en onze klanten. Tim is een echte doorzetter en pakt alles snel op.

Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw website graag een baas op het internet.

Wij bieden alle websites een gratis quick scan aan.
Gratis quick scan!
Online Baas worden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Bedankt voor je bericht!
Er is iets misgegaan met het versturen.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

What our customers say about us

5.0 stars based on 43 ratings.
Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners