Instagram is tegenwoordig nog steeds hét kanaal om een grote doelgroep te kunnen bereiken. De vraag blijft: hoe word je goed gezien op Instagram en hoe laat je je volgers op Instagram groeien? In dit tweede artikel van de reeks ‘’Hoe krijg je meer volgers op Instagram?’’ geven wij jou tips om dit te realiseren. In dit artikel wordt ingegaan op ‘’promotionele activiteiten’’.
Beroep je op influencers
Klinkt misschien makkelijker dan gedaan, want hoe vind je nou de juiste influencers voor jouw brand? Het antwoord vind je met behulp van een influencer-platform. Middels een dergelijk platform kun je bepalen aan welke eisen je influencers moeten voldoen, beoordelen hoe ze presteren en converteren (dat is immers wat je eruit wilt halen!). Let er wel op dat jouw gekozen influencer niche specifiek is. Een influencer kan nog zoveel volgers hebben, maar als deze niet converteren - doordat de content en doelgroep niet op elkaar gestemd zijn - dan haalt het nog niets uit.Voor bedrijven/merken die relatief nog vrij klein zijn in vergelijking met de concurrent, is het benaderen van een influencer een betaalbare en winstgevende manier van aanpak. Beroep je op influencers met een klein publiek (onder de 10.000). Probeer hen zodanig te overtuigen van een samenwerking waarbij zij voor jou een post plaatsen in ruil voor een gratis product en eventuele commissie. Benader er niet 1 maar meerderen; je zal zien dat een enkeling hiertoe bereid is. Mocht de influencer welwillend zijn, kan je hem of haar ook vragen een foto te maken met het product welke jij vervolgens (met toestemming!) kunt gebruiken in je advertenties. Klantfoto’s evenals recensies creëren namelijk social proof, hetgeen ten gunste komt aan je conversies.
Instagram advertenties
Uiteraard mag een online advertentie campagne niet ontbreken. Vooral als je meer volgers op Instagram wil. Hoe kan je je merk beter promoten dan jezelf te laten zien middels een gerichte advertentie aan jouw gewenste doelgroep? Bij Baas & Baas weten wij onderhand hoe we een effectieve campagne draaien en draaiende houden, waarbij ook de conversies niet tegenvallen. Uit onze ervaring blijkt dat het volgeraantal stijgt op het moment dat men online advertenties inzet. Wil jij nou ook meer conversies behalen? Lees hier alles over Instagram marketing!
Contact leggen met collega-bedrijven
Waarom zou je niet eens een berichtje sturen naar dat collega-bedrijf dat dezelfde doelgroep benadert? Samen sta je immers sterker dan alleen. Probeer kort maar krachtig in een een berichtje duidelijk te maken wat je idee en doel is en verstuur deze via je Instagram DM’s (daarmee laat je meteen zien wie je bent als bedrijf). Zo wordt de kans groter dat jouw bericht wordt gelezen en dat er ook daadwerkelijk antwoord op wordt gegeven.
Organiseer een winactie
Ja, het klinkt basic, maar een dergelijke actie is zeer profijtelijk voor het verhogen van de interactie met en merkbekendheid van jouw merk. Probeer out-of-the-box te denken; stap eens af van de standaard acties die je overal op Instagram al ziet en bewandel een nieuwe weg. User-generated content is een van de meest effectieve manieren om de interactie met je klanten aan te gaan en je bekendheid te vergroten. Mensen zullen je namelijk taggen en jouw winactie bericht gaan delen. Aan jou om deze content dan weer op je eigen account te reposten. Dit laat zien aan de overige volgers dat de winactie gewild is, hetgeen kan overtuigen om ook mee te doen hieraan.Let wel op dat de winactie aantrekkelijk is. Wees duidelijk in wat je wil dat je volgers doen en waarom. Vraag niet te veel van ze, want dit kan leiden tot een barrière om juist niet mee te doen. De haalbaarheid van de actie is natuurlijk ook een dingetje om in de gaten te houden. Niemand heeft zin en tijd om in een bepaalde deelname veel tijd en energie te steken. Hou de actie dus dicht bij de deelnemer zelf; zijn omgeving, gedragingen etc.
Posts promoten
Promoot je best presterende Instagram berichten/verhalen! Je hebt vast wel een bericht gekregen van Instagram dat die ene post die jij gisteren had geplaatst het zoveel % beter doet dan al je andere berichten. Dit is dan een zogenoemd populair bericht die goed presteert onder jouw doelgroep. Waar ligt dit aan? Zoek het uit via de Instagram Analytics. Welke elementen hebben voor dit grotere bereik gezorgd? Zijn het de hashtags? Is het de tekst? Het gebruik van emoji’s? Noem maar op. Op die manier kan je er van leren om het in de toekomst wederom zo goed te doen. Om even terug te komen op het populaire bericht; deze kun je via Instagram promoten. Een soort Instagram advertising, maar dan anders! Wat houdt dat in? Tegen betaling kan je de post onder de aandacht brengen onder een nog grotere doelgroep om meer betrokkenheid te genereren. Dit kan leiden tot nieuwe bezoeken aan je profiel of online winkel. En dus meer volgers op Instagram!
Profiel promoten
Zojuist hebben we het gehad over het promoten van goed presterende posts. Dit kan je uiteraard ook doen met je profiel! Hoe creëer je namelijk meer volgers dan door je Instagram-account onder de aandacht te brengen. Laat jouw mensen weten waar ze je kunnen vinden. Deel je profiel daarom ook op je andere sociale media kanalen als Facebook, Twitter en het opkomende medium TikTok door middel van een mooie post. Doe dit niet allemaal op hetzelfde moment. Dat kan wellicht wat sturend en als vervelend worden ervaren. Zorg er daarom voor dat je de posts spreidt over de tijd en over de kanalen. Ook onderaan je blogs kun je een link zetten naar jouw Instagram profiel. Door het promoten van je account werk je aan jou zichtbaarheid van jouw profiel. Des te meer mensen jouw profiel kennen, des te eerder zij deze zullen opzoeken en gaan volgen.
Wees proactief
Comments plaatsen
Wees proactief! In de zin van het actief reageren onder de posts van concurrenten. Kijk naar de content die zij delen en reageer zo af en toe onder hun post met bijvoorbeeld een humoristische opmerking of juist een tip of trick uit de eigen praktijk. Misschien dat hun volgers dan ook jou gaan volgen. Hoe je weet wanneer deze concurrenten iets geplaatst hebben? Heel simpel! Druk op het belletje rechts bovenin het profiel van de concurrent en volia: jij krijgt een melding op het moment dat zij iets geplaatst hebben. Hierop kun je dan meteen een like geven of reageren.
Potentiële klanten volgen
Je kunt er ook voor kiezen om zelf de eerste stap te zetten naar een grotere fanbase. Kijk daarvoor naar de volgers van jouw concurrenten. Wie zijn dit? Zouden zij dezelfde interesse hebben in jouw producten of diensten? Zo ja, ga ervoor en begin deze mensen te volgen. Like ook berichten van hen en reageer er eventueel op. Het persoonlijke aspect van ‘gezien worden’ is namelijk belangrijk. En misschien dat zij jou dan ook wel terug volgen. Let er hierbij wel op dat je niet uiteindelijk veel meer mensen volgt dan dat zij jou volgen. Dat staat misschien wat scheef. Indien mensen jou na een bepaalde tijd nog steeds niet terug zijn gaan volgen, wees er dan ook proactief in om deze mensen weer te ontvolgen, zodat de balans in evenwicht blijft.
Conclusie
Promotionele activiteiten zijn er genoeg. Je kunt ervoor kiezen om al deze vormen in te zetten of juist te focussen op 1 activiteit en hier het onderste uit de kan mee te halen. Instagram advertising, influencers, winacties, samenwerkingen, promoties, het kan allemaal! Wat is jouw favoriete manier van promoten? Laat het ons weten, wij zijn benieuwd ;)