De perfecte website IV: Redactioneel Denken

Door:

-

13/5/2020

Zou hij bestaan? De perfecte website? Van de grootste ideeën tot de kleinste details, Baas & Baas laat niets aan het toeval over om de perfecte site te vinden. Na blogs één, twee en drie kijken we nu dieper naar jouw content. En om dat goed te doen moeten we leren denken zoals de betere redacties dat doen; redactioneel denken dus.

Een website is een interactief medium natuurlijk. Anders dan bij televisie bijvoorbeeld, heb je controle over waar je naar kijkt en waar je op klinkt. Dat maakt interactie design zo belangrijk. Elke site is nog altijd 51% functie. Toch komen de meeste mensen niet op jouw webomgeving om haar functional design te bewonderen. Ze komen er voor de inhoud, voor de emotie. Daarom nu de vraag: hoe raak je het hart het beste online? Ons antwoord bestaat uit twee woorden: denk redactioneel oftewel, redactioneel denken!

Ga maar na. Redacties van televisieprogramma’s, kranten, lifestyle magazines en grote internetblogs doen in de basis allemaal hetzelfde. Ze kijken eerst naar wat de meest relevante inhoud is voor de ontvanger van de boodschap, en verpakken deze vervolgens zo helder en aantrekkelijk mogelijk. Ze raken het hart op twee manieren: de inhoud zelf is van nature al belangrijk voor de ontvanger, en men verpakt deze inhoud ook nog eens op boeiende wijze.De meeste websites echter, volgen deze praktijk helaas niet. In plaats van ‘redactie-denken’, doen ze aan ‘advertentie-denken’. Ze maken actief reclame voor hun eigen merk, dienst of product op hun eigen webomgeving. Dat noemen we in de communicatietheorie ook wel ‘zender-denken’. Jij hebt, als zender, een boodschap die je over wilt brengen. Echter is die boodschap wel überhaupt relevant voor de ontvanger? Doe je wel aan ‘ontvanger-denken’?

Eigenlijk is een verkooppraatje, hoe mooi verpakt ook, meestal niet zo belangrijk voor de ontvanger. Denk maar aan advertising. Reclames moeten eindeloos herhaald worden, en op de meest irritante momenten op een doelgroep worden afgevuurd, om ook maar een klein beetje effect te hebben. Om dat vervolgens nogmaals op jouw website te doen is naast negatief, ook eigenlijk heel vreemd. De bezoeker had jouw website immers al gevonden. Een verkooppraatje is dus helemaal niet meer nodig!

Dat terwijl een relevant, redactie gedreven, nieuws-, business, lifestyle- of entertainmentbericht als vanzelf een emotionele connectie maakt bij de ontvanger. Vaak zelfs zo goed dat de ontvanger het bericht uit eigen beweging gaat verspreiden. Nog steeds niet overtuigd? Bedenk dan dat je deze blog aan het lezen bent, en zelfs tot het einde bent gekomen. Blijkbaar is dit onderwerp voor jou, als ontvanger van dit artikel, relevant. En daar hebben wij helemaal niks voor hoeven te verkopen! Sterker nog, wij kunnen je zelfs vragen deze blog te delen! ;)

Voel je niet verplicht hoor! Maar dit brengt ons wél op de vierde eigenschap van de perfecte website: de inhoud is ontvanger gedreven en gemaakt zoals een redactie het zou maken. Tot de volgende blog. En blijf de baas online!

Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story en co-auteur van Mediastorm.

Over de auteur:
LinkedIn icon
Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

What our customers say about us

5.0 stars based on 43 ratings.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners