Wil jij je als merk mengen in de wereld van gekke, grappige en edgy video’s? Gaaf! Maar wees je ook bewust van de tijd, creativiteit en middelen die je hiervoor nodig hebt. Bij TikTok wil je namelijk niet alleen content verspreiden, je wilt viraal gaan! Is jouw content niet aantrekkelijk genoeg, dan zul je op TikTok helaas niet veel merken. Ben je aan de andere kant super creatief? Daag jezelf dan uit met het inzetten van een challenge of maak gebruik van een hashtag campagne. Wanneer je een challenge of hashtag inzet, is het een uitdaging om dit shareable te maken want zo ga je viraal.
Zo zet je een challenge of hashtag campagne in
Je kunt natuurlijk altijd zelf testen hoe TikTok precies werkt. Door zelf een challenge of hashtag campagne op te zetten, kun je eenvoudig je merkbekendheid vergroten en betrokkenheid creëren. Houd hier rekening mee wanneer je aan de slag gaat met TikTok:
- Maak de challenge een beetje moeilijk. Het moet iets zijn wat mensen leuk vinden om te doen en waarmee ze worden uitgedaagd.
- Het mag lekker creatief. Bij TikTok zit je niet zo gauw vast aan regeltjes. Dat maakt deze app ook zo interessant. Je kunt verschillende tools gebruiken om jouw challenge zo uitdagend mogelijk te maken.
- Koppel hashtags aan de challenge zodat gebruikers de challenge herkennen en deze delen.
TikTok & influencer marketing
Evenals Instagram is TikTok het platform voor influencers. Jongeren met een groot volgersaantal zijn voor anderen een idool. Ze delen de leuke, grappige en uitdagende video’s met een heel groot publiek. Zo hadden de Duitse zusjes Lena en Lisa begin dit jaar 32 miljoen volgers. Voor merken kan het interessant zijn om via deze personen hun product of dienst te promoten. Zo hoef je geen challenge of hashtag campagne in te zetten om alsnog een groot bereik te behalen.
De advertentiemogelijkheden bij TikTok
Sinds kort kun je als merk ook adverteren op TikTok. Door advertenties in te zetten op dit platform, kom je makkelijker bij de doelgroep terecht. Via geadverteerde video’s kom je op de timeline van de gebruiker. Zo lijkt het net of je ook een TikTok gebruiker bent. De video’s passen hierdoor goed tussen de verhalen en video’s van de andere gebruikers, zonder dat het zichtbaar is.
TikTok advertenties kunnen worden ingezet op bereik en zorgen voor interactie. De advertenties zijn op verschillende manier te gebruiken. Op de volgende manieren kun je adverteren op TikTok:
- Brand Take Over en Topview: dit is een gerichte full-screen advertentie die alleen wordt getoond aan mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in een onderwerp.
- In-feed native video: hier wordt jouw video advertentie 15 seconden getoond aan personen die door een tijdlijn scrollen.
- Een hashtag challenge: door gebruik te maken van een sponsored hashtag zul je zes dagen op de Discovery pagina worden geplaatst. Hierdoor krijg je meer bereik.
- 2D lens filters: door middel van branded filters wordt je merk zichtbaar onder de gebruikers.
- Influencers: met het inzetten van influencer marketing heb je sneller een groot bereik.
-
Succesvolle TikTok campagnes
Een goed voorbeeld van een succesvolle TikTok campagne is het nummer “Old Town Road” van Lil Nax X. Het nummer werd gepromoot op TikTok onder de hashtag #yeehaw, waarbij jongeren in een video een make-over hadden van normale kleding naar cowboy kleding. Op de achtergrond speelde het nummer telkens af. Tijdens de NBC’s Tonight Show met Jimmy Fallon, hebben ze de app gedownload en de #tumbleweed-challenge gestart. De challenge werd door meer dan 8.000 TikTok-ers uitgevoerd. Een ander voorbeeld is de campagne van Guess waarbij ze de hashtag #inmydenim claimden. Guess werkte samen met influencer Bebe Rexha en stimuleerde de gebruikers om hun Guess-broek om te toveren.
Tot slot...
TikTok is hip en happening. Het groeiende platform is aantrekkelijk voor jongeren maar er komen ook steeds meer oudere gebruikers bij. Het inzetten van een humoristische challenge of een pakkende hashtag campagne kan zorgen voor een groter bereik. Het inzetten van advertising of een influencer zorgt voor extra bereik en meer interactie. Durf jij als merk grappig te zijn en zelfspot te showen? Dan kan TikTok voor jouw bedrijf het kanaal zijn om viraal te gaan.
Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!