Met behulp van Google's generatieve AI komen er aanzienlijke wijzigingen aan in de zoekmachine resultatenpagina (SERP). Deze updates hebben invloed op de manier van zoeken en kunnen belangrijk zijn voor marketeers en website-eigenaren. De manier van zoeken ondergaat namelijk een aanzienlijke verandering. In deze blog lichten we toe wat er gaat veranderen en hoe je hier op een slimme manier op in kan spelen.
Wat gaat er veranderen met Generatieve AI?
In dit artikel geeft Google aan dat de SERP gaat veranderen. We kunnen met de nieuwe update dan ook verwachten dat jouw zoekopdracht direct wordt beantwoord. Met deze krachtige nieuwe technologie kan Google geheel nieuwe vragen ontgrendelen waarvan je had verwacht dat search ze nooit kon beantwoorden.
Zoals je nu gewend bent bij de Search optie van Google is dat je korte en krachtige vragen moet stellen zodat je een duidelijk antwoord krijgt. Met de nieuwe AI-technologie kan Google lange vragen zelfstandig splitsen, waardoor jij niet langer hoeft te worstelen met het formuleren van een complexe zoekopdracht. Deze geavanceerde mogelijkheid stelt Google in staat om het "zware werk" van het analyseren en begrijpen van complexe zoekvragen uit handen van gebruikers te nemen. Zoeken wordt dus nog efficiënter en sneller!
Daarnaast hoef je niet meer eindeloos te zoeken tussen linkjes in je zoekresultaat. Je krijgt het antwoord direct te zien in het Google-overzicht, met daaronder doorlinks naar relevante websites voor meer informatie.
Onder deze samenvatting komt ook een knop om een vervolgvraag te stellen. Wanneer je hierop tikt, kom je in een nieuwe gespreksmodus waarin je Google meer kunt vragen over het onderwerp dat je aan het verkennen bent. De context wordt behouden van vraag naar vraag, zodat je op een natuurlijke manier verder kunt gaan met je verkenning.
Daarnaast zullen de shopping resultaten ook flink aangepast worden. Wanneer je op zoek bent naar een artikel zal Google je helpen het gehele plaatje te begrijpen. Hierdoor is het mogelijk dat zelfs de meest complexe aankoopbeslissing sneller en gemakkelijker wordt. Bij het zoeken naar een product krijg je een overzicht van factoren om rekening mee te houden en producten die aan je wensen voldoen. Je krijgt ook productbeschrijvingen met relevante, up-to-date beoordelingen, waarderingen, prijzen en productafbeeldingen. Dit stelt gebruikers in staat om goed geïnformeerde beslissingen te nemen en een betere winkelervaring te hebben, omdat ze snel toegang hebben tot relevante informatie en beoordelingen van andere consumenten.
Buiten het organisch zoekverkeer hebben we natuurlijk ook al jaren te maken met adverteren binnen Google. Hierin belooft Google dat advertenties zullen blijven bestaan in ‘speciale advertentie ruimtes’. Ook zullen ze onderscheidend genoeg zijn tov de organische resultaten. Hoe dit er geheel uit komt te zien is nog niet bekend.
Hoe speel je hier op in?
Zoals hierboven is aangegeven zijn er veel elementen die gaan veranderen bij de SERP van Google. We hebben hieronder een lijstje gemaakt van elementen waar je op in kan spelen zodra de nieuwe update live is.
Verbeterde relevantie
Dankzij generatieve AI-technologie is Google beter in staat om de zoekintentie van gebruikers te begrijpen en relevantere resultaten te tonen. Dit betekent dat het optimaliseren van content voor specifieke zoekwoorden niet meer voldoende is. Het is essentieel om te focussen op de intentie achter de zoekopdracht en nuttige, contextuele informatie te bieden.
Featured Snippets
Google's generatieve AI heeft ook invloed op de weergave van featured snippets. Deze korte samenvattingen van relevante informatie worden vaak bovenaan de zoekresultaten getoond. Het is belangrijk om te begrijpen hoe je content kunt optimaliseren, om in aanmerking te komen voor een featured snippet en om waardevolle antwoorden te bieden die gebruikers aanspreken.
Voice Search
Met de groei van spraakgestuurde zoekopdrachten is Google's AI geoptimaliseerd om natuurlijke taal te begrijpen en hierop te reageren. Het is essentieel om conversational keywords en long-tail zoektermen op te nemen in je content om beter zichtbaar te zijn voor voice search resultaten.
Welke rol speelt Bard?
Naast de nieuwe aankondiging van de generatieve AI functies hebben ze twee maanden geleden ook Bard gelanceerd; het experiment waar je samen kan werken met AI. Dé concurrent van de populaire ChatGPT. Dit is aanvankelijk geïntroduceerd in de VS en de UK. Hoewel Google plannen heeft om Bard in Europa te lanceren, wil het bedrijf er eerst zeker van zijn dat de chatbot voldoet aan de 'lokale normen' en regelgeving voordat dit gebeurt.
Bard is Google's reactie op de snelle opkomst van OpenAI's ChatGPT. Ze hebben een aantal testrondes gedaan en zijn nu al bezig met het optimaliseren van de tool. Binnenkort zal Bard zowel in zijn reacties als in je ‘prompts’ meer visueel worden. Je kunt Bard vragen stellen zoals: "Wat zijn enkele bezienswaardigheden in Amsterdam?" - en naast tekst krijg je een nuttig antwoord samen met afbeeldingen om je een veel beter idee te geven van wat je aan het onderzoeken bent.
De nieuwe toekomst van AI
Met de nieuwste Google AI-update en de opkomst van Bard, worden zoek ervaringen en interacties met AI naar een geheel nieuw niveau getild. De mogelijkheden van generatieve AI bieden ons de kans om op een creatieve, intuïtieve en visuele manier informatie te verkennen, te leren en te creëren. Of het nu gaat om winkelen, leren, coderen of gewoon plezier hebben met het verkennen van nieuwe ideeën, Google blijft zich inzetten om de kracht van AI te benutten om ons dagelijks leven te verbeteren.
Laten we samen deze nieuwe mogelijkheden omarmen en met Bard aan onze zijde als de "Baas" van AI-verkenning, nieuwsgierig zijn naar de richting waarin de toekomst van AI en zoektechnologie ons zal leiden.