Als je van online shoppen houdt, kan het niet anders dat je ermee dood wordt gegooid. Je bekijkt op je favoriete webshop de nieuwe schoenen die je wilt kopen en vervolgens blijven ze je achtervolgen. Elke keer dat je Facebook weer opent word je geconfronteerd met die schoenen die je zo graag wilt. Hoe irritant we deze display ads soms ook vinden, ze werken vaak wel. Display remarketing kan dus een goede manier zijn om te converteren, maar welke strategieën werken nu het best en waar zal je op moeten letten bij je campagnes?
Creëer een stapsgewijze campagne
Het eerste dat je moet weten is dat je consumenten niet gelijk over gaan op de koop, er zit vaak wat tijd tussen. Bedenk dus goed wat voor soort product je verkoopt, consumenten zullen voor complexere producten namelijk langer de tijd nodig hebben om over te gaan tot het kopen ervan.
Je wilt daarom graag weten hoeveel dagen na het contact op jouw website, er conversies hebben plaats gevonden? Als je hier meer inzicht in wilt krijgen kun je dit in analytics opzoeken onder:
Conversies > Multi-Channel trechters > Vertraging.
Hier zie je een overzicht van hoelang jouw klanten erover doen om vanaf het eerste contact te converteren. Handig toch? Als dit langer duurt zal jouw product waarschijnlijk complexer zijn en kun je een sequentiële display campagne opzetten.
Het doel van zo een campagne is om jouw klanten op het juiste moment, de juiste ads te laten zien, waarbij je ze helpt bij het maken van hun keuze. Zo kun je bijvoorbeeld binnen de eerste zeven dagen na het eerste contact je merk bij hen promoten, om vervolgens na de eerste zeven dagen klantreviews te laten zien. Na dertien dagen kun je ze een offer doen, om het laatste zetje te geven. Door op deze manier te werk te gaan, leid je jouw klanten beter door de marketing funnel.
Doe onderzoek naar je remarketing doelgroep
Zoals bij elke advertentiecampagne is het van groot belang om je doelgroep goed in kaart te brengen. Niet alle bezoekers van je website zijn namelijk hetzelfde. Dit is belangrijk om in je achterhoofd te houden als je aan de slag gaat met jouw remarketing campagne. Iemand die even snel op de homepage is geweest is bijvoorbeeld minder waardevol dan iemand die meer pagina’s heeft bekeken. Het is dan ook goed om je campagne hierop aan te passen. Op deze manier kun je verschillende doelgroepen maken, hierbij zijn de volgende variabelen belangrijk:
- Het aantal keer dat iemand op jouw site is geweest.
- De tijd die iemand op je site heeft gespendeerd.
- Het bezoeken van bepaalde pagina’s.
- De acties die iemand op je site heeft ondernomen.
- Demografische kenmerken.
Door je doelgroepen op deze manier te specifiëren kun je je budget veel beter besteden en zullen je campagnes effectiever worden. Je kunt dit gelukkig makkelijk met behulp van Google Analytics doen:
Beheerder > Doelgroepdefinities > Doelgroepen > Nieuwe doelgroep
Let er wel op dat je doelgroep ten minste uit 100 mensen moet bestaan om een display remarketing campagne uit te voeren. Na het maken van je doelgroep kun je deze vervolgens toevoegen aan adwords. Je moet hiervoor alleen wel een gelinkt account hebben.
Hergebruik je content!
Waarom niet? Je hebt hier al veel tijd ingestoken en kunt er op deze manier meer uithalen. Het remarketen van je content, bijvoorbeeld een blog die je bijhoudt op je site is een goeie manier om vertrouwen te creëren. Je bent op deze manier namelijk niet opdringerig aan het verkopen, maar je geeft zinvolle informatie. Deze strategie zal dan ook niet direct zorgen voor meer conversies, maar zal zich op den duur uitbetalen. Mensen die je content geregeld lezen zullen eerder geneigd zijn om jou aan te raden bij anderen.
Richt je remarketing op bestaande klanten.
Hier kleven namelijk meerdere voordelen aan. Zoals altijd: het is makkelijker om je klanten te behouden, dan nieuwe te verkrijgen. Bestaande klanten zorgen voor meer mond tot mond reclame en dit is een van de belangrijkste factoren bij het maken van keuzes over een aankoop. Over het algemeen besteden bestaande klanten ook meer geld aan aankopen dan nieuwe klanten.
Maar op welke manier kun je dit dan doen? Je kunt ze bedanken met coupon codes voor een gratis bezorging of korting of ze voorzien van meer leerzame content. Ook kun je andere diensten of producten aanbieden, die zij nog niet hebben gekocht. Doe dit wel alleen als deze diensten ook een meerwaarde voor hen kunnen hebben.
Nog meer tips ontvangen? Meld je aan voor de nieuwsbrief!