Heb je moeite om erachter te komen hoeveel hashtags je het beste kunt gebruiken op sociale media? Dan ben je zeker niet de enige! Op elk platform ligt het ideale aantal weer anders en dit verschilt vaak ook om de hoeveelheid tijd. Na het lezen van dit artikel weet jij hoeveel hashtags je per kanaal moet gebruiken.
Wat zijn hashtags?
Hashtags zijn een krachtig hulpmiddel om het bereik en de betrokkenheid van jouw posts op sociale media te vergroten. Te veel hashtags kunnen er echter voor zorgen dat jouw bericht overkomt als spam. Daarentegen kunnen te weinig hashtags je bereik beperken. Het is daarom belangrijk om het optimale aantal hashtags voor elk platform te begrijpen.
Hoeveelheid hashtags per sociale media platform
Stel je voor dat je een strategie voor sociale media hebt die de zichtbaarheid van je berichten maximaliseert en die je helpt je doelgroep te bereiken. Dat zou toch geweldig zijn?
Hier is een overzicht van het optimale aantal hashtags voor de populairste sociale mediaplatforms:
- Instagram: 11-30 hashtags per bericht. Instagram staat tot 30 hashtags per bericht toe en uit onderzoek blijkt dat berichten met 11 of meer hashtags de meeste betrokkenheid opleveren.
- Twitter: 1-2 hashtags per bericht. De tekenlimiet van Twitter maakt het moeilijker om veel hashtags op te nemen zonder de post overzichtelijk te maken. Het beste is dan ook om het bij 1 à 2 relevante hashtags te houden.
- Facebook: 0-2 hashtags per bericht. Het algoritme van Facebook geeft niet zoveel prioriteit aan hashtags als andere platforms, dus het is niet nodig om veel hashtags op Facebook te gebruiken.
- LinkedIn: 1-2 hashtags per bericht. LinkedIn lijkt qua tekenlimiet op Twitter, dus het is het beste om je aan 1-2 relevante hashtags te houden
- Tiktok: 5-10 hashtags per bericht. Die moeten bestaan uit zoals het type inhoud dat je maakt en je doelgroep.
Het is goed om te houden dat je enkel relevante hashtags moet gebruiken in je bericht. Ook wordt aangeraden verboden of spam-hashtags te vermijden.
Door deze richtlijnen te volgen, kun je het bereik en de betrokkenheid van jouw posts op sociale media vergroten en de gewenste resultaten behalen met uw social media strategie.