Hoe gebruik je digitale marketing om op te vallen in een drukke online markt?

Door:

Sander

-

9/4/2021

Zelfs vóór dat we bijna alles wat we doen op een dag online moesten gaan uitvoeren door de pandemie, was de online markt een drukke en overgesatureerde markt. Dit levert natuurlijk kansen op, maar betekent ook dat het steeds moeilijker wordt om jouw bedrijf op te laten vallen. Merk jij dat je vastzit in een sleur en niet zeker weet hoe je jouw merk op kunt laten vallen? Of ben je een nieuw bedrijf op zoek naar een klantenbestand? Dan kunnen de volgende digitale marketing strategieën jou misschien verder helpen.

1. Search engine optimization (SEO)

Bij SEO verbeter je jouw website door middel van zoekwoorden en -zinnen, zodat deze beter scoort in de zoekmachine resultaten. Als het gaat om digitale marketing is SEO absoluut een vereiste. Het ‘onderschept’ als het ware ieder member van jouw doelgroep - ongeacht van waar in jouw sales funnel ze zich bevinden. De reden hiervoor is dat bijna elke gebruiker hun zoektocht naar een nieuw product of dienst begint met behulp van een zoekmachine. Wist je bijvoorbeeld dat 80% van de consumenten hun productonderzoek online doet?

Om het belang van SEO als strategie te benadrukken, is het goed om van de volgende punten op de hoogte te zijn:

  • Minder dan 10% van de zoekers gaat door naar de tweede pagina van de zoekresultaten

Over het algemeen, wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert op Google, klikken ze niet verder dan de eerste pagina van de resultaten. Dit betekend dat het van cruciaal belang is dat jouw bedrijf een plaats heeft op de eerste pagina.

  • Meer dan 30% van de zoekers klikt op het eerste resultaat

Wetende dat er zo veel gebruikers zijn die hun antwoorden op de eerste pagina vinden van de zoekresultaten, is het duidelijk dat je niet zult scoren als je op de tweede pagina staat. Want zelfs als je precies aanbiedt waar mensen naar op zoek zijn ben je op die manier verborgen voor ze. Uit het oog, uit het hart.. Dit zijn een aantal redenen waarom een effectieve SEO strategie van essentieel belang is. Met het gebruik van SEO als onderdeel van jouw online marketingstrategie kan je meer potentiële klanten aantrekken en meer inkomsten genereren. Wil je aan de slag gaan met SEO, maar heb je hier geen ervaring mee? Kijk dan eens of een van deze bureaus je hierbij kan helpen.

2. Pay-per-click (PPC) advertising

PPC, ook wel bekend als pay-per-click advertising, is een strategie waarmee je advertenties kunt plaatsen op SERPs, sociale media en andere websites. Hierbij betaal je elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt. PPC is één van de meest kosteneffectieve reclame methoden. Voor veel bedrijven die net beginnen met digitale marketing (of op zoek zijn naar een snelle boost) kan PPC een zeer nuttige strategie zijn. Het duwt jouw website naar de bovenkant van de zoekresultaten, wat erg handig kan zijn als de organische zoekresultaat ranking van jouw bedrijf een paar pagina’s diep staat. Maar waarom zou je PPC opnemen als strategie?

Hier een aantal cijfers:

  • Bedrijven verdienen gemiddeld $8 voor elke $1 die ze uitgeven aan Google Ads

Google verwerkt meer dan 60.000 zoekopdrachten per seconde (meer dan twee biljoen zoekopdrachten per jaar) en is het go-to platform voor PPC-campagnes. Dat is dan ook de reden waarom veel bedrijven hun PPC-budget investeren in Google Ads, het biedt een indrukwekkende ROI.

  • Gebruikers die op een advertentie klikken hebben 50% meer kans om een product te kopen

Aangezien PPC-advertenties gericht zijn op zoekwoorden met een transactie-intentie, is het niet verwonderlijk dat veel gebruikers ook daadwerkelijk het product/dienst aanschaffen. Zelfs als jouw bedrijf al een gevestigde aanwezigheid in de zoekresultaten heeft (stel dat je op pagina 1 staat voor verschillende high-value zoekwoorden) kan PPC je conversies nog verder optimaliseren. Dat is de reden waarom PPC en SEO vaak samenwerken om jouw digitale marketing doelstellingen te bereiken.

3. Content marketing

Bij content marketing richt je je op het bereiken, boeien en verbinden met consumenten via content. Deze content, bijv. video’s, blog posts, infographics, etc., biedt gebruikers waarde. Het moet echter geen verkoopgerichte tekst zijn, maar informatieve inhoud. Met de mogelijkheid om contact te maken het het publiek in de gehele sales funnel, zowel als de verdubbeling van de website conversie, is contentmarketing een slimme digitale marketingstrategie om te gebruiken.

Een paar andere redenen om content marketing te gebruiken als een digitale marketingstrategie om op te vallen zijn:

  • Het genereert 54% meer leads dan traditionele marketing

Content marketing is een langetermijn- en doorlopende strategie die een imposante ROI oplevert. Die ROI bevat zowel nieuwe leads en klanten voor jouw bedrijf, evenals verhogingen van jouw conversiepercentages.

  • Meer dan 60% van de gebruikers geeft de voorkeur aan bedrijven die content creëren

In de online markt van vandaag hebben gebruikers veel macht. Ze kunnen ervoor kiezen om jouw berichten te lezen of te negeren, of ze nu promotioneel of informatief zijn. Velen van hen reageren echter goed op informatieve content van bedrijven.

4. Voice search optimization

Nu steeds meer mensen smartphones en spraakgestuurde speakers kopen, is voice search een nieuwe en populaire manier van het zoeken van diensten en producten geworden. Zoals de naam al suggereert draait deze strategie om het optimaliseren van jouw bedrijfs bestaande en nieuwe website content voor voice search. Het doel hiervan is om de featured snippet of ‘nul positie’ in Google’s zoekresultaten te verdienen voor jouw website.Waarom zou je dit willen? Omdat de verschillende voice assistants, zoals Siri en Alexa, deze featured snippet gebruiken om te reageren op voice zoekopdrachten. Dus, als een gebruiker aan bijvoorbeeld Siri vraagt, “Hoe maak ik een vaatwasser schoon?”, dan zal Siri antwoorden met behulp van een featured snippet. Deze strategie wordt nog belangrijker als je een lokaal bedrijf bent, omdat veel gebruikers vertrouwen op hun mobiele apparaten (en voice search) om een restaurant, salon of bouwmarkt in hun omgeving te vinden.

Andere motivaties om (zo snel mogelijk) te investeren in voice search optimization zijn onder andere:

  • Bijna 50% van de volwassenen gebruikt voice search elke dag

Analisten verwachten dat dit percentage in de komende jaren nog verder zal stijgen. Dit zorgt ervoor dat de early adopters van voice search optimalisatie hier het meest van profiteren - hun websites zullen al gerangschikt zijn voor featured snippets, wat leidt tot meer verkeer van consumenten in hun doelmarkt.

  • De voice search optimization markt wordt steeds competitiever

Elke dag zijn er meer bedrijven die zich optimaliseren voor voice search. Ze gebruiken dezelfde strategieën en moeten hierdoor met elkaar concurreren. De meeste bedrijven die optimaliseren voor voice search doen dat tegenwoordig als een soort bijzaak. Ze proberen wijzigingen aan te brengen in hun bestaande content om deze beter geschikt te maken voor voice search resultaten. Hoewel deze aanpak best effectief kan zijn, is het niet de moeite waard op de de lange termijn. Als je je écht wil onderscheiden van de massa, dan is het verstandig om het gebruik van voice search optimization te overwegen vanaf het begin van het ontwikkelen van content.

5. Video marketing

Video marketing richt zich op het verbeteren van de naamsbekendheid, de conversieratio en de omzet. Het bereikt deze doelen doordat je waardevolle en hoogwaardige content creëert voor gebruikers. Deze strategie spreekt (net als voice search optimization) het huidige gebruikersgedrag van jouw doelgroep aan. Volwassenen besteden bijvoorbeeld tot wel vijf uur per dag aan het bekijken van video’s. Bovendien neemt de merkbekendheid met bijna 140% toe nadat een gebruiker een video heeft bekeken, of het nu gaat om een productaankondiging, een ‘how-to’ video, of een ontspannen ‘behind-the-scenes’ video. Enkele voorbeelden van soorten video’s voor video marketing zijn: instructievideo’s, aankondigingen, ‘behind the scenes’, evenementen, etc. Omdat video marketing de potentie heeft om conversieratio's te verbeteren, wordt het een steeds populairdere digitale marketingstrategie. Het is trouwens ook een uitstekende aanvulling op e-mail marketing en content marketing, die beide baat hebben bij het gebruik van video’s.

Onderstaand nog wat extra redenen om video marketing toe te passen in jouw strategie:

  • Ongeveer 90% van de gebruikers gebruikt video’s voor het maken van aankoopbeslissingen

Net als bij content marketing kunnen video’s ook invloed hebben op de aankopen van gebruikers. Een how-to video, bijvoorbeeld, kan gebruikers ervan overtuigen dat jouw product het beste past bij hun bedrijf of levensstijl. Als jouw bedrijf investeert in influencer marketing, kan een video van een influencer gebruikers ook overhalen om voor jou te kiezen.

  • Webpagina’s met video hebben 53 keer meer kans om op de eerste pagina van de zoekresultaten te komen

Het is van cruciaal belang om een toppositie in de zoekresultaten te krijgen, en om die reden is het essentieel om jouw webpagina te optimaliseren. Met video’s als aanvulling op jouw content, kan je een betere positie verdienen voor concurrerende zoekwaarden - wat kan resulteren in meer waardevol verkeer én leads voor jouw bedrijf.

Ben jij klaar om aan de slag te gaan?

Digitale marketing is een van de beste manieren om nieuwe klanten te bereiken en jouw bedrijfsdoelstellingen te verwezenlijken. Of je nou op zoek bent naar meer verkoop, omzet, bekendheid of loyaliteit, digitale marketing is dé manier. Hopelijk heb je in dit artikel een aantal goede tips gekregen over hoe je digitale marketing kan toepassen om op te vallen in de massa.

Het succes van jouw digitale marketingstrategieën hangt echter wel af van de ontwikkeling en uitvoering ervan. Daarom kan het een goed idee zijn om samen te werken met een ervaren bureau. Geschreven door: Carlin Klein Wolterink | www.sortlist.nl

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is al 10 jaar de Online Eindbaas. Manager van het Bazen team. In zijn werk richt Sander zich op de groei, de sales en het management binnen Baas & Baas, waarbij hij zich focust op het benaderen van bedrijven die net als Baas & Baas een positieve impact willen maken op de wereld. Sander gelooft dat communicatie het fundament is van elke organisatie. Met behulp van goede communicatie kun je vertrouwen creëren, resultaten behalen en je doelstellingen bereiken. Mensen informeren, motiveren en aansturen kan hij dus als geen ander!

Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

What our customers say about us

5.0 stars based on 43 ratings.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners