Hoe ziet een goede online marketing landingspagina eruit: tips waar je aan kunt werken

Door:

Sander

-

1/3/2022

Tja.. dan heb je een website met misschien wel tientallen landingspagina’s, maar hoe goed presteren deze pagina’s nou eigenlijk? Het is belangrijk je te verdiepen in de marketing achter jouw landingspagina’s. De reden is heel simpel: het achterlaten van een goede eerste indruk bij bezoekers, zodat hij of zij bereid is langer te blijven hangen op deze pagina. Want op het moment dat dit is gelukt, ben je al één stap goed op weg. In dit artikel vertellen wij jou waar je op moet letten bij het vormgeven van een landingspagina die qua online marketing goed presteert. Dus… Hoe bouw je een goede landingspagina?

Wat is een landingspagina eigenlijk?

In de online marketingwereld staat een landingspagina bekend als een pagina binnen je website die bezoekers te zien krijgen bij het klikken op een bepaalde link, advertentie of afbeelding/video. Het zijn dus eigenlijk pagina’s waar je als bezoeker als eerste op terecht komt of waar je naar wordt doorverwezen. Deze pagina sluit meestal nauwsluitend aan op het onderwerp dat wordt benoemd in deze link, advertentie of afbeelding/video. Meestal bevat een dergelijke pagina wel nog een soort vervolgstap op de informatie die de bezoeker eerder tot zich heeft genomen.

Het doel van een goede landingspagina

Als jij een website bezoekt, wat wil jij dan graag zien of lezen? Waarschijnlijk zal je antwoord neerkomen op het vinden van goede inhoud. Je zoekt namelijk iets met een reden. Als website-eigenaar wil je dus dat jouw content aansluit op de behoeften van bezoekers. Het interesseren van je publiek is daarmee het doel. Het is dus belangrijk een onderwerp te kiezen dat jouw publiek trekt. Idealiter vindt een bezoeker dan meteen de gewenste informatie over dit onderwerp en gaat hij of zij over tot een bepaalde conversie.

Fases van het klantproces

Het is goed om bij de vormgeving van een landingspagina telkens in je achterhoofd te houden dat een klant verschillende fases doorloopt alvorens een conversie. Kortweg gezien betreft dit de volgende fases:

  1. Oriënteren
  2. Overwegen
  3. Selecteren
  4. Kopen

Het is van belang voor jezelf vast te stellen wat het doel is van jouw landingspagina. Als je dit voor jezelf duidelijk hebt kun je je pagina hierop inrichten. Een bezoeker die nog in de oriëntatiefase zit, heeft bijvoorbeeld meer behoefte aan uitgebreide, heldere informatie over een bedrijf, dienst of product. Echter, je kunt er ook voor kiezen een pagina zo in te richten dat het elke fase dekt. Zo kun je beginnen met het geven van informatie en het benoemen van problemen en oplossingen (oriëntatie), het beschrijven van je aanbood (overweging), het noemen van voordelen (selecteren) en het geven van optie tot het doen van een conversie (kopen). Met een combinatie van een interessant onderwerp en conversiedoel kun je aan de inhoud van de pagina beginnen.

Waar moet een goede landingspagina aan voldoen?

Goede landingspagina’s zijn duidelijk van karakter en bevatten geen storende of afleidende elementen. Het doel moet duidelijk zijn van begin tot eind. Veel inhoud is dus niet gunstig. Zorg er voor dat de info die er staat helder is voor de lezer. Zoals we in de vorige paragraaf benoemde, is het goed om te werken met een duidelijke opbouw volgens de verschillende klantfases. Hieronder lichten we een duidelijke opbouw voor je uit:

Website landingspagina UX funnel:

Oriënteren

  1. Aanspreken van de doelgroep (visueel en tekstueel). Speel hierbij in op de behoeften van jouw publiek (ook handig om een call-to-action button te integreren, die de bezoeker direct naar een bepaalde conversie begeleidt; voor bezoekers die al verder in klantproces zitten).
  2. Problemen en oplossing benoemen.

Overwegen

  1. Wat bied je precies aan? Dit kun je doen middels een informatie journey en/of een call-to-action button die de bezoeker leidt naar de product/dienst pagina.

Selecteren

  1. Wie biedt het product/de dienst aan? Geef hierbij meer informatie over je eigen bedrijf middels storytelling. Mogelijk kan je er ook voor kiezen de bezoeker te verwijzen naar een andere pagina ‘About’/'Over’ middels een call-to-action button.
  2. Voordelen: 'Wat levert het je op?'
  3. Bouw vertrouwen op onder je doelgroep door middel van bijvoorbeeld testimonials, reviews en andere soorten van social proof.
  4. Weergeef de prijzen van je producten/diensten. Integreer wederom een call-to-action button om de bezoeker te interesseren voor een bepaalde actie.

Kopen

  1. Zorg dat onderaan de pagina de mogelijkheid is tot het opnemen van contact door het plaatsen van een contactformulier.

Conclusie

De vormgeving van je landingspagina’s is belangrijk om je bezoekers over te halen tot het doen van bepaalde conversies. Hierbij is de kern van het verhaal: laat eenvoud domineren. Hou het kort, maar duidelijk. Zo geef je je bezoekers alle informatie die ze nodig hebben om te komen tot een conversie, maar ook weer niet zoveel informatie dat ze er in verdrinken en daardoor afgeleid worden.Wij van Baas & Baas wensen je veel succes bij het maken van je landingspagina! Hou na het live gaan van je pagina nog regelmatig je bezoekersaantallen in de gaten om te zien hoe deze presteert. Je wilt immers veel bezoekers en een ruim aantal conversies genereren.

Meer te weten komen...?

Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus... schrijf je hieronder - vrijblijvend - in:

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is al 10 jaar de Online Eindbaas. Manager van het Bazen team. In zijn werk richt Sander zich op de groei, de sales en het management binnen Baas & Baas, waarbij hij zich focust op het benaderen van bedrijven die net als Baas & Baas een positieve impact willen maken op de wereld. Sander gelooft dat communicatie het fundament is van elke organisatie. Met behulp van goede communicatie kun je vertrouwen creëren, resultaten behalen en je doelstellingen bereiken. Mensen informeren, motiveren en aansturen kan hij dus als geen ander!

Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

What our customers say about us

5.0 stars based on 43 ratings.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners