Instagram is een erg populair platform waar je goed jouw doelgroep kunt bereiken. Door middel van visuele content trek je de aandacht en blijft je boodschap beter hangen. Naast het posten van berichten en stories is het ook mogelijk om gebruik te maken van Instagram Shopping.
Wat is Instagram shopping?
Met Instagram shopping kun je jouw producten taggen in je foto. Die tags worden zichtbaar wanneer je op de foto klikt. Je krijgt dan de prijs van het product te zien en kun je doorklikken voor extra productinformatie. Uiteindelijk kun je doorklikken naar de website waar je het product direct kunt kopen. Op deze manier kun je jouw producten onder de aandacht brengen bij je doelgroep.
Waarom Instagram shopping?
Instagram shopping is een slimme manier om de kans op afhaken bij de consument te verkleinen. Op het moment dat een Instagram-gebruiker een product van jou ziet zonder dat deze getagd is, zal het meer tijd en moeite kosten om dit product te zoeken op je website. Dit zorgt ervoor dat iemand sneller afhaakt. Wanneer jij je producten tagt is de kans dat er daadwerkelijk wat wordt gekocht groter doordat de stap kleiner wordt. Hoe soepeler jouw customer journey verloopt, hoe meer kans op hogere conversie rates.
Wat moet je weten over Instagram shopping?
- Je kunt als bedrijf per foto vijf items taggen. Als je het maximum aantal foto’s in één post plaatst, vijf foto’s, dan kun je maximaal twintig producten taggen.
- Het is mogelijk om producten te taggen in foto’s die je al eerder hebt gepost.
- Wanneer je minimaal negen shopping-posts hebt geplaatst, krijg je een shoptabblad waar een overzicht te zien is van jouw getagde producten.
- Voor Instagram shopping zijn er naast de standaard statistieken nog extra statistieken te zien. Denk hierbij aan het aantal keer dat er op een betaallink is geklikt.
Hoe gebruik je Instagram shopping?
Omdat Instagram bij Facebook hoort is de eerste stap het laten goedkeuren van je bedrijfsprofiel door Facebook. Daarnaast moet je je Instagram bedrijfsprofiel koppelen aan Facebook. Op Facebook maak je een catalogus aan om deze uiteindelijk weer te kunnen koppelen aan je Instagram profiel.
Facebook catalogus
Via Facebook kun je een catalogus aanmaken. Dit kun je doen met ‘Catalogusbeheer’. Je kunt hierbij zelf een nieuwe catalogus maken of je kiest ervoor om een koppeling te maken met een catalogus die al bestaat.
Je kunt er eventueel ook voor kiezen om gebruik te maken van een Facebook-partner. De gecertificeerde partners van Facebook helpen je hier bij het instellen van een catalogus.
Terug naar de Instagram-app
Nadat je je account en catalogus hebt gekoppeld, ga je naar de Instagram-app waar je je moet registreren voor ‘Shoppen’. Daarna wordt je account gecontroleerd. Dit duurt meestal enkele dagen, soms ook wat langer. Wanneer je account is goedgekeurd krijg je een melding van Instagram en kun je via Instellingen à Shoppen alles configureren. Hierna ben je klaar om aan de slag te gaan met het taggen van jouw producten.
Om producten aan je bericht of verhaal toe te voegen, maak je een bericht aan zoals altijd en klik je vervolgens op ‘Producten taggen’ waarmee je een product uit je catalogus kunt toevoegen. Voor je verhaal kun je per verhaal één productsticker gebruiken.
Nadat je alle stappen hebt voltooid en een shoppingbericht of verhaal hebt geplaatst kun je de prestaties van je berichten en stories bekijken en analyseren. Succes!
Wil je meer uit Instagram halen dan alleen Instagram shopping? Bekijk dan ook eens de andere Instagram marketing technieken zoals adverteren.