Webcontent toegankelijker maken voor een zo’n breed mogelijk publiek als maar mogelijk… Would be a dream come true! Denk aan toegankelijk maken van webcontent voor mensen met een handicap; blindheid en slechtziendheid, doofheid en gehoorverlies, leerstoornissen, cognitieve beperkingen, beperkte beweging, lichtgevoeligheid, spraakstoornissen etc. Het W3C (World Wide Web Consortium) heeft enkele richtlijnen gepubliceerd om dit te kunnen waarborgen. In 2008 was reeds de eerste versie van deze richtlijnen uitgebracht. Op 5 juni 2018 is dit uitgebreid met 17 nieuwe succescriteria. Benieuwd hoe jij als ondernemer zeker ben van digitale toegankelijkheid? Je leest het in dit artikel.
De richtlijnen
De richtlijnen voor toegankelijke webcontent zijn allemaal gebaseerd op vier basisprincipes:
- Waarneembaar
- Bedienbaar
- Begrijpelijk
- Robuust
Elke principe kan getoetst worden op bepaalde succescriteria. Dit zorgt er voor dat je als ondernemer goed blijft nadenken over de verschillende manieren waarop men omgaat met web content.
Webcontent principe 1: Waarneembaar
Waarneembaar gaat er om dat bezoekers de website en alle elementen die hierop zitten kunnen ervaren en gebruiken met de ogen en oren. Het is dan ook van belang dat bezoekers beide zintuigen kunnen inzetten tijdens het oriënteren op jouw website. De volgende punten kun je meenemen in het meer ‘waarneembaar’ maken van je website:
- Voeg een alt-tekst toe aan elementen op de website die niet-tekstueel zijn.
- Transcribeer audio- en videocontent.
- Geef je bezoekers de mogelijkheid om ondertiteling in te schakelen tijdens het kijken van een video.
- Zorg dat de content die je op je website weergeeft, een duidelijke structuur heeft.
- Let er op dat alle elementen op je website blijven functioneren op het moment dat de standaard tekstgrootte wordt verdubbeld.
- Maak gebruik van een semantische (betekenisvolle) code.
Webcontent principe 2: Bedienbaar
Als mensen jouw website bezoeken, vinden ze dan wat ze willen vinden? Een vraag die erg belangrijk is binnen het onderdeel ‘bedienbaar’. Bezoekers komen op jouw website met een reden. Het is dan ook voordelig om er zorg voor te dragen dat mensen bepaalde content op de website kunnen vinden en gebruiken, ongeacht de manier waarop ze er gebruik van maken. Denk bijvoorbeeld aan:
- Zorg dat jouw website bediend kan worden met een toetsenbord.
- Beschrijf de titels voor pagina’s en vensters duidelijk en daarmee beschrijvend (zodat bezoekers weten wat ze kunnen verwachten).
- Zorg dat links binnen jouw website duidelijk zijn en daarmee beschrijvend.
- Maak geen gebruik van knipperende inhoud (leidt af of kan vervelend zijn).
- Toon de toetsenbordfocus.
Webcontent principe 3: Begrijpelijk
Als men eenmaal op de website is, is het handig dat ze begrijpen en snappen hoe de website werkt. Ook de content moet begrijpelijk zijn.
- Zorg er voor dat de tekst leesbaar en begrijpelijk is.
- Zorg er voor dat een formulier op je website (bijvoorbeeld een contactformulier) de juiste labels en toelichtingen bevat.
- Geef software de mogelijkheid om de taal van je website te herkennen en eventueel te laten vertalen in een andere taal.
Webcontent principe 4: Robuust
Dit principe is misschien wel het meest lastig om na te leven. Het draait er hierbij om dat content als betrouwbaar kan worden geïnterpreteerd door een breed scala van gebruikers, waaronder mensen met redelijk verouderde, huidige en verwachte browsers en hulp technologieën.
- Maak gebruik van foutloze codes.
- Zorg ervoor dat hulp technologieën duidelijk kunnen begrijpen waar bepaalde functies binnen de website voor dienen en in welke staat deze zich bevinden.
- Wees zeker van maximale compatibiliteit met huidige en toekomstige browsers en andere hulpprogramma’s.
Dat waren de webcontent principes. En, ga jij ze naleven? We horen het graag van je! Nog steeds een vraag of een opmerking? Stel ze!
Meer te weten komen...?
Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus... schrijf je hieronder - vrijblijvend - in: