Mensen houden van snackable content. Content die kort maar krachtig is; voornamelijk visueel ingesteld. Vandaar dat Snapchat ook zo geliefd is onder een groot aantal gebruikers. Ruim 306 miljoen mensen gebruiken dagelijks gemiddeld 30 minuten Snapchat. Voornamelijk millennials en Gen Z behoren tot deze groep. Mocht jouw doelgroep toevallig hiermee overeenkomen? Dan zou Snapchat advertising mogelijk nog deuren voor je kunnen openen; beter bereik en betere resultaten.
Snapchat storyâs & snaps
Voor de totaal vreemden met betrekking tot Snapchat, dan is een opheldering wat betreft enkele termen misschien wel gewenst! Zo staat Snapchat vol met âsnapsâ. Dit zijn eigenlijk afbeeldingen of videoâs die je naar jouw volgersbase stuurt. Snackable, omdat het maar voor een periode van 24 uur beschikbaar is om te bekijken. Na die 24 uur wordt de content automatisch verwijderd. Enkele snaps achter elkaar wordt een âSnapchat storyâ genoemd. Middels een zogenoemde âSnapchat Storyâ ben jij als bedrijf in staat om op een leuke manier aan je publiek laten zien wat je allemaal bezighoudt.
Snapchat advertising
Organisch/gesponsorde content
Wat is nu het verschil tussen Snapchat stories/Snaps en Snapchat-advertenties? Op het oog is er nagenoeg geen verschil. Waar wel een verschil zit, is dat je voor de advertenties moet betalen terwijl de andere vorm gratis en organisch is. Adverteren doe je namelijk middels gesponsorde content, oftewel content die jij tegen betaling aan jouw doelgroep aanbiedt. Zo kun jij bepalen dat een aanzienlijk groep aan mensen gegarandeerd jouw boodschap ontvangen; dit is vaak onzeker als je het organisch doet. Aan de hand van Snapchat advertentie-storyâs kun je op een leuke manier aan je publiek laten zien wat je allemaal bezighoudt. Denk aan kijkjes achter de schermen, een product of dienst in gebruik of de vervaardiging ervan.
Zichtbaarheid
Nog een ander verschil met de organische content: de advertenties op Snapchat zijn slechts voor tien seconden zichtbaar bij afspelen en niet 24 uur te beschouwen. De advertenties worden namelijk getoond tussen de Snapchat Stories van het door jou gekozen publiek. Daarmee kan de advertentie meermaals op een dag getoond worden aan een en dezelfde gebruiker. Indien de gebruiker jouw advertentie omhoog swipen komen ze op een door jou ingestelde webpagina terecht.
Snapchat-advertenties creëren
Wat heb je precies nodig om Snapchat-advertenties te ontwikkelen? In ieder geval Snapchat ;) En dan niet een gewoon account zoals vele gebruikers hebben, maar een professionele; onder een bedrijfsnaam. Op die manier zal jij in staat zijn om advertenties op Snapchat in te stellen en te verspreiden. Duss.. eerste stap een account aanmaken. Vervolgens kun je door naar stap twee; een campagne maken! Navigeer hiervoor naar de website van Snapchat zelf (vindt deze hier) en klik op âGet startedâ. Log in met je nieuwe account. Snapchat leidt je vervolgens vanzelf naar de plek - de Snap Ad Manager - waarin je aan de slag kan gaan met je advertenties. Hierin bouw je je campagnes, bepaal je de strategie en kun je de statistieken van je advertenties bijhouden.
Advertising mogelijkheden op Snapchat
Advertentie opzetten
Binnen de Snap Ad Manager heb je de mogelijkheid om uit 2 manieren te kiezen om een advertentie op te zetten. Dit is enerzijds de optie âQuick and Easyâ en anderzijds de optie âAdvanced Createâ. âQuick and Easyâ is relevant wanneer je jouw doelgroep niet heel specifiek kunt omschrijven. Daarentegen gebruik je âAdvanced Createâ juist als je al een heel duidelijk beeld hebt van jouw doelgroep. Hieronder behandelen we de opties die je krijgt bij de keuze voor de âAdvanced Createâ.
Advertising doelstellingen
Het is afhankelijk van je doel van je campagne hoe je advertenties presteren. Goed dus om te bedenken wat je advertentie behoeften en zakelijke doelen zijn om op die manier je Snapchat-advertenties werkelijkheid te maken! Er zijn in totaal 5 verschillende advertentiedoelstellingen waaruit je kunt kiezen. Wat is de actie die jij graag ziet onder jouw doelgroep nadat zij de advertentie hebben gezien?
- Website bezoeken genereren
- De vestiging promoten
- Belletjes en berichten stimuleren
- App-downloads stimuleren
- (Re-)Engagement onder app-gebruikers bevorderen
Ad type
Er zijn drie verschillende advertentie types. Zo kun je kiezen voor een afbeelding/video als advertentie, een commercial of een extended play commercial. Wat deze opties inhouden wordt weergegeven in de afbeelding hieronder.
Advertentie formats
Er zijn in totaal vijf mogelijke advertentie formats om jouw advertenties vorm te geven. Zo heb je de keuzen in de volgende opties:
- Een enkele afbeelding of video
- Een story ad
- Een collection ad
- Een AR lens
- Een filter
Voordelen van Snapchat-ads
Snapchat advertenties is een geheel nieuw kanaal binnen de advertising wereld. Het biedt ons daarbij allerlei kansen om verschillende doelgroepen te bereiken. Hieronder geven wij jou enkele voordelen wat het adverteren op Snapchat aantrekkelijk maakt:
- Aantal actieve gebruikers: Snapchat groeit hard, onder andere in Nederland. Probeer daarom ook op dit platform zichtbaar te zijn. Dit kan ten goede komen aan je naamsbekendheid.
- Specifieke targeting mogelijkheden: Snapchat biedt een diversiteit aan targeting mogelijkheden op basis van demo- en geografie, audience match, look-a-likes, device-type en op hun online Ă©n offline gedrag. Een specifieke doelgroep kun je binnen Snapchat dus zeker instellen.
- Verticale video: Snapchat is gemaakt voor de mobiele telefoon. Het maakt daarbij enkel gebruik van verticale videoâs. Dit zou geen probleem moeten vormen, want uit onderzoek blijkt dat het effect van verticale videoâs tot wel 9x(!) hoger is dan ander formats.
ConclusieâŠ
Snapchat advertising is relatief nieuw, maar ontzettend effectief om in te zetten; voornamelijk als jouw doelgroep bestaat uit millennials en Gen Z. Wat Snapchat is en hoe je een advertentie in de basis opzet, hebben wij jou hierboven uitgelegd. Mocht er toch nog iets niet helemaal duidelijk zijn of heb je hulp nodig, laat het ons dan even weten. Wij helpen je graag verder!
Meer te weten komen...?
Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus... schrijf je hieronder - vrijblijvend - in: