Meer resultaat behalen met Snapchat advertising

Door:

Sander

-

17/1/2022

Mensen houden van snackable content. Content die kort maar krachtig is; voornamelijk visueel ingesteld. Vandaar dat Snapchat ook zo geliefd is onder een groot aantal gebruikers. Ruim 306 miljoen mensen gebruiken dagelijks gemiddeld 30 minuten Snapchat. Voornamelijk millennials en Gen Z behoren tot deze groep. Mocht jouw doelgroep toevallig hiermee overeenkomen? Dan zou Snapchat advertising mogelijk nog deuren voor je kunnen openen; beter bereik en betere resultaten.

Snapchat story’s & snaps

Voor de totaal vreemden met betrekking tot Snapchat, dan is een opheldering wat betreft enkele termen misschien wel gewenst! Zo staat Snapchat vol met ‘snaps’. Dit zijn eigenlijk afbeeldingen of video’s die je naar jouw volgersbase stuurt. Snackable, omdat het maar voor een periode van 24 uur beschikbaar is om te bekijken. Na die 24 uur wordt de content automatisch verwijderd. Enkele snaps achter elkaar wordt een ‘Snapchat story’ genoemd. Middels een zogenoemde ‘Snapchat Story’ ben jij als bedrijf in staat om op een leuke manier aan je publiek laten zien wat je allemaal bezighoudt.

Snapchat advertising

Organisch/gesponsorde content

Wat is nu het verschil tussen Snapchat stories/Snaps en Snapchat-advertenties? Op het oog is er nagenoeg geen verschil. Waar wel een verschil zit, is dat je voor de advertenties moet betalen terwijl de andere vorm gratis en organisch is. Adverteren doe je namelijk middels gesponsorde content, oftewel content die jij tegen betaling aan jouw doelgroep aanbiedt. Zo kun jij bepalen dat een aanzienlijk groep aan mensen gegarandeerd jouw boodschap ontvangen; dit is vaak onzeker als je het organisch doet. Aan de hand van Snapchat advertentie-story’s kun je op een leuke manier aan je publiek laten zien wat je allemaal bezighoudt. Denk aan kijkjes achter de schermen, een product of dienst in gebruik of de vervaardiging ervan.

Zichtbaarheid

Nog een ander verschil met de organische content: de advertenties op Snapchat zijn slechts voor tien seconden zichtbaar bij afspelen en niet 24 uur te beschouwen. De advertenties worden namelijk getoond tussen de Snapchat Stories van het door jou gekozen publiek. Daarmee kan de advertentie meermaals op een dag getoond worden aan een en dezelfde gebruiker. Indien de gebruiker jouw advertentie omhoog swipen komen ze op een door jou ingestelde webpagina terecht.

Snapchat Advertising account aanmaken - stap 1
Snapchat Advertising account aanmaken - stap 2

Snapchat-advertenties creëren

Wat heb je precies nodig om Snapchat-advertenties te ontwikkelen? In ieder geval Snapchat ;) En dan niet een gewoon account zoals vele gebruikers hebben, maar een professionele; onder een bedrijfsnaam. Op die manier zal jij in staat zijn om advertenties op Snapchat in te stellen en te verspreiden. Duss.. eerste stap een account aanmaken. Vervolgens kun je door naar stap twee; een campagne maken! Navigeer hiervoor naar de website van Snapchat zelf (vindt deze hier) en klik op ”Get started”. Log in met je nieuwe account. Snapchat leidt je vervolgens vanzelf naar de plek - de Snap Ad Manager - waarin je aan de slag kan gaan met je advertenties. Hierin bouw je je campagnes, bepaal je de strategie en kun je de statistieken van je advertenties bijhouden.

Advertising mogelijkheden op Snapchat

Advertentie opzetten

Binnen de Snap Ad Manager heb je de mogelijkheid om uit 2 manieren te kiezen om een advertentie op te zetten. Dit is enerzijds de optie ‘Quick and Easy’ en anderzijds de optie ‘Advanced Create’. ‘Quick and Easy’ is relevant wanneer je jouw doelgroep niet heel specifiek kunt omschrijven. Daarentegen gebruik je ‘Advanced Create’ juist als je al een heel duidelijk beeld hebt van jouw doelgroep. Hieronder behandelen we de opties die je krijgt bij de keuze voor de ‘Advanced Create’.

Advertising doelstellingen

Het is afhankelijk van je doel van je campagne hoe je advertenties presteren. Goed dus om te bedenken wat je advertentie behoeften en zakelijke doelen zijn om op die manier je Snapchat-advertenties werkelijkheid te maken! Er zijn in totaal 5 verschillende advertentiedoelstellingen waaruit je kunt kiezen. Wat is de actie die jij graag ziet onder jouw doelgroep nadat zij de advertentie hebben gezien?

  1. Website bezoeken genereren
  2. De vestiging promoten
  3. Belletjes en berichten stimuleren
  4. App-downloads stimuleren
  5. (Re-)Engagement onder app-gebruikers bevorderen
Snapchat Advertising account aanmaken - stap 3

Ad type

Er zijn drie verschillende advertentie types. Zo kun je kiezen voor een afbeelding/video als advertentie, een commercial of een extended play commercial. Wat deze opties inhouden wordt weergegeven in de afbeelding hieronder.

Snapchat Advertising account aanmaken - stap 4

Advertentie formats

Er zijn in totaal vijf mogelijke advertentie formats om jouw advertenties vorm te geven. Zo heb je de keuzen in de volgende opties:

  1. Een enkele afbeelding of video
  2. Een story ad
  3. Een collection ad
  4. Een AR lens
  5. Een filter
Snapchat Advertising account aanmaken - stap 5

Voordelen van Snapchat-ads

Snapchat advertenties is een geheel nieuw kanaal binnen de advertising wereld. Het biedt ons daarbij allerlei kansen om verschillende doelgroepen te bereiken. Hieronder geven wij jou enkele voordelen wat het adverteren op Snapchat aantrekkelijk maakt:

  • Aantal actieve gebruikers: Snapchat groeit hard, onder andere in Nederland. Probeer daarom ook op dit platform zichtbaar te zijn. Dit kan ten goede komen aan je naamsbekendheid.
  • Specifieke targeting mogelijkheden: Snapchat biedt een diversiteit aan targeting mogelijkheden op basis van demo- en geografie, audience match, look-a-likes, device-type en op hun online Ă©n offline gedrag. Een specifieke doelgroep kun je binnen Snapchat dus zeker instellen.
  • Verticale video: Snapchat is gemaakt voor de mobiele telefoon. Het maakt daarbij enkel gebruik van verticale video’s. Dit zou geen probleem moeten vormen, want uit onderzoek blijkt dat het effect van verticale video’s tot wel 9x(!) hoger is dan ander formats.

Conclusie


Snapchat advertising is relatief nieuw, maar ontzettend effectief om in te zetten; voornamelijk als jouw doelgroep bestaat uit millennials en Gen Z. Wat Snapchat is en hoe je een advertentie in de basis opzet, hebben wij jou hierboven uitgelegd. Mocht er toch nog iets niet helemaal duidelijk zijn of heb je hulp nodig, laat het ons dan even weten. Wij helpen je graag verder!

Meer te weten komen...?

Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus... schrijf je hieronder - vrijblijvend - in:

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is al 10 jaar de Online Eindbaas. Manager van het Bazen team. In zijn werk richt Sander zich op de groei, de sales en het management binnen Baas & Baas, waarbij hij zich focust op het benaderen van bedrijven die net als Baas & Baas een positieve impact willen maken op de wereld. Sander gelooft dat communicatie het fundament is van elke organisatie. Met behulp van goede communicatie kun je vertrouwen creëren, resultaten behalen en je doelstellingen bereiken. Mensen informeren, motiveren en aansturen kan hij dus als geen ander!

Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

What our customers say about us

5.0 stars based on 43 ratings.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer đŸ’ȘđŸŒ

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel Ă©n efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners