SEO groeit harder dan ooit tevoren. Elke ondernemer die zichzelf serieus neemt, maakt er de middelen en tijd voor vrij. Dat zorgt voor steeds meer nieuwe uitdagingen om je concurrenten een stapje voor te blijven. Een van de belangrijkste SEO-trends voor 2017 is voice search.
Wanneer je onderweg bent en geen tijd hebt om te typen, is voice search een handige oplossing. Online search platforms zoals Siri, Google Now, Amazon Echo en Cortana, bemachtigen tot 10 procent van het algemene zoekvolume op het internet. 55 procent van de jongeren gebruikt deze feature namelijk dagelijks, tegenover 41 procent bij volwassenen. Sterker nog, volgens een onderzoeksrapport van KPCB, zal 50 procent van alle zoekopdrachten in 2020 voice-gerelateerd zijn.
Waarvoor gebruiken we voice search?
Om je website hoog te laten scoren in Google moet je continu up to date blijven, niet alleen omdat steeds meer organisaties het belang van SEO inzien, maar ook omdat Google's algoritme constant wordt aangepast. Zeker nu het aandeel van voice search groeit. Hierdoor zijn search engines afgestemd op de zoekopdrachten waardoor het antwoord relevanter wordt voor de gebruiker.
Volgens een Google mobile onderzoek, wordt voornamelijk gebruik gemaakt van voice search bij het zoeken naar adressen van fysieke verkooppunten.
Wat betekent dit voor jou?
Nieuwe manieren van zoeken, betekent ook nieuwe manieren van optimaliseren. De optimalisatie van longtail-zoekwoordopdrachten zullen een nog groter aandeel krijgen. Pas je content daarom aan met de volgende tips:
- Leg de focus op long tail-zoekwoorden
Gesproken zoekopdrachten bestaan uit langere zoekwoordcombinaties en zijn over het algemeen in vragende vorm. Het aantal zoekopdrachten dat begint met een vraagwoord, is het afgelopen jaar toegenomen met 61 procent. Woorden zoals wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe worden steeds belangrijker. Bij een keyword research moet er bovendien worden nagedacht over vragen die gebruikers kunnen stellen. Om de kans verhogen dat die net op jouw site terechtkomen, kan je een Frequently Asked Questions pagina maken.
- Belang van local search
Voice search-gebruikers zijn meestal op zoek naar een restaurant, winkelcentrum of een ander plek bij hen in de buurt. De online search platforms kunnen de gebruiker localiseren en zullen de zoekresultaten hierop gaan afstemmen. De zoekmachine kijkt vervolgens naar de contactgegevens op je website.
- Responsive website
Over het algemeen maken voice search gebruikers gebruik van hun mobiele telefoon. Het is daarom meer dan ooit belangrijk om je website mobielvriendelijk te maken.[caption id="attachment_3096" align="alignnone" width="535"]
Vond je dit interessant?
Abonneer je nu en ontvang relevante marketing & social media tips uit de praktijk eenvoudig via e-mail. Mis dit niet.