Is Valentijnsdag in jouw ogen een kans of eerder een dag waar nog niet veel aandacht besteed wordt? Indien het antwoord op deze vraag dit laatste betreft, dan is het belangrijk om door te lezen. Valentijnsdag is namelijk een van de grootste cadeau feesten van het jaar. Voornamelijk in de twee weken vóór en op de dag zelf zitten er grote pieken in het aantal zoekopdrachten (+22%) en klikken (+3%) in de zoekmachine. En met al die zoekopdrachten die rond deze periode worden gedaan, is het doel het vinden van de ideale valentijnsgift, of dit nu een parfum is of een dagje uit. Belangrijk voor jouw bedrijf dus om je te richten op belangrijke zoekwoorden in lijn met valentijnsdag en op een valentijnscampagne!
Inspelen op valentijnsdag met online marketing
Door de grote activiteit van mensen rond Valentijnsdag - waaronder grotendeels op het internet - die zoeken naar hét perfecte cadeau voor hun valentijn, maakt dat het interessant is jezelf juist rond deze tijd op de kaart te zetten. En hoe kun je jezelf beter in de spotlights zetten dan aan de hand van online marketing activiteiten?
Social media campagnes rondom Valentijnsdag
Mensen geven gemiddeld 50 euro uit voor een cadeau tijdens Valentijnsdag. Hierbij spenderen mannen gemiddeld 20% meer dan vrouwen voor een cadeau. Als we kijken naar leeftijden dan geven mensen tussen 30 en 44 jaar het meeste geld uit tijdens Valentijnsdag. Met deze gegevens in het achterhoofd, heb je de basis voor jouw sociale media campagne. Natuurlijk is het daarbij belangrijk je bij de targeting van je campagnes te focussen op ook nog andere relevante doelgroep karakteristieken om je doelgroep meer specifiek te maken. Maar wat betreft het ontwerpen van teksten en beeldmateriaal kun je hiermee al goed op weg komen. Het is namelijk goed om mannen en vrouwen niet met dezelfde advertentie te targeten; zij verschillen namelijk in budget en zoekopdracht.
Lees hier meer over social media campagnes.
SEO rondom Valentijnsdag
- We lieten in de introductie al weten dat de zoekopdrachten in de periode rond Valentijnsdag exponentieel stijgen. Maar wat is dan precies waar men naar zoekt? We did some research. Er wordt veelal gezocht naar zoekwoorden als ‘valentijnsdag’ (49.500), ‘valentijnscadeau’ (27.100) en ‘valentijn cadeau’ (27.100). Daarnaast hebben de meeste zoekopdrachten termen als ‘geschenk’, ‘bloem’ of ‘kaart’ inbegrepen. Als je dan al beter zichtbaar wil worden of hoger wil komen in de rankings van de zoekresultaten van Google, dan is het goed om deze termen als richtlijn te houden. Maar natuurlijk, er is concurrentie. Vandaar dat het niet ongewenst is verder te kijken naar nog andere zoekwoorden; meer specifieke zoekwoorden met vaak weinig concurrentie kunnen dan misschien wel minder zoekvolume hebben, maar toch een hogere conversieratio opleveren. Zo zijn deze zogenoemde niche zoekwoorden meer specifiek, dus als jij biedt waar de consument zo specifiek naar zoekt, dan ben je binnen!
Lees hier meer over SEO campagnes.
Overige tips ter voorbereiding op Valentijnsdag
Gezien het dé dag van de liefde is, nog enkele andere tips om de aandacht van een potentiële klant te trekken:
- Focus op snelle levering: voor de last minute lovers.
- Vergeet vooral de singles niet: door een soort anti-strategie bereik je ook deze doelgroep.
- Beloon jouw bestaande klanten: als business owner zijn klanten net geliefden, behandel ze dan ook zo.
- Zet een e-mailcampagne op: een e-mail op precies het juiste moment kan doorslaggevend zijn.
Online Marketing activiteiten rondom Valentijnsdag uitbesteden
Ben jij ervan overtuigd dat het een goed plan is om jouw bedrijf juist rond deze periode meer op de voorgrond te zetten? Maar ben je helemaal niet echt thuis in de online marketingwereld? No worries, we got you! Bij Baas & Baas hebben we genoeg kennis in huis om jouw social media of SEO campagnes voor zowel jou als jouw doelgroep waardevol te maken. Durf jij het avontuur aan te gaan? Neem dan hier contact met ons op.
Dus…
Geen zorgen als je je nog niet hebt klaargemaakt voor de grote dag. Tot en met 14 februari zitten mensen nog in de zoekmodus naar een perfect cadeau. Ga jij je na het lezen van dit artikel op Valentijnsdag voorbereiden? Wij horen het graag!