Artikelreeks - 1: Hoe krijg je meer volgers op Instagram?

Door:

Sander

-

14/4/2021

Instagram is tegenwoordig nog steeds hét kanaal om een grote doelgroep te kunnen bereiken. Zowel jong als oud is vertrouwd met het medium en deelt zijn of haar nodige foto’s en video’s met de buitenwereld. Tevens wekt de oneindige feed een soort FOMO op; the fear of missing out op. Nieuwe, interessante content die jij wellicht had moeten zien. Dat resulteert dan vaak in urenlang turen en scrollen om jezelf ervan te verzekeren dat je niets gemist hebt! Voor bedrijven en organisaties is dit dan ook een gouden bron! Maar de vraag blijft: hoe word je goed gezien op Instagram en hoe krijg je volgers op Instagram? In dit eerste artikel van de reeks ‘’Hoe krijg je meer volgers op Instagram?’’ geven wij jou tips om dit te realiseren. Hierbij wordt als eerst ingegaan op het optimaliseren van ‘’posts/berichten’’.

Maak gebruik van hashtags

En nee, niet zomaar een gewone hashtag (#), maar eentje die herkenbaar en relevant is. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen is jouw merknaam achter deze hashtag te zetten. Mocht het zo zijn dat deze merknaam een dagelijks gebruikt woord is, kan je overwegen om gebruik te maken van een hashtag inclusief je merk slogan om meer onderscheidend te zijn. In het begin zal waarschijnlijk enkel jij gebruik maken van de hashtag. Als je merk echter groeit in populariteit en meer en meer mensen je producten aanschaffen dan zul je zien dat deze hashtag ook overgenomen zal worden door jouw publiek. En dat is natuurlijk wat je wil hebben, want zo genereer je meer volgers op Instagram.Oké, je hebt nu een eigen hashtag. En dan? Nog 29 andere hashtags selecteren die je relevant acht voor jouw producten/diensten/merk. 30 hashtags onder je Instagram Post is de max, dus laten we dan ook goed gebruik maken van dit aantal. Deze hashtags horen in de eerste comment onder jouw Instagram Post.

Tip: maak een notitie van al deze hashtags achter elkaar, zodat je deze niet keer op keer moet uittypen op het moment dat je een post plaats.

Waar haal je nou goede inspiratie vandaan voor relevante en goedwerkende hashtags? Hiervoor zijn verschillende tools in het leven geroepen als Hashtagify en Top Hashtags. Deze tools verschaffen jou inzichten in een lijst met de meest populaire hashtags van jouw specifieke trefwoord, hoe populair deze is en in welk land deze het meest worden gebruikt. Naast tools als deze kan je zelf ook op onderzoek uitgaan. Typ jouw trefwoord met hashtag in op Instagram (bv. #book). Vervolgens verschijnt deze hashtag met daarbij nog meer gerelateerde hashtags die je ook aan jouw verzameling kunt toevoegen. Tevens kun je een kijkje nemen bij jouw concurrent. Grote kans dat zij zich hier ook al in verdiept hebben om te komen tot goed presterende trefwoorden; beter goed gejat dan slecht bedacht toch! Nog meer inspiratie nodig? Maak gebruik van wekelijkse of thematische populaire hashtags als #followfriday, #throwbackthursday, #TBT etc.

Let op de tijd/dag dat je berichten plaatst

Goede content is essentieel om op te vallen binnen de dagelijkse content die je doelgroep te zien krijgt. Daarbij is het ook van belang om te kijken naar de tijden waarop je je berichten plaatst. Jouw doelgroep heeft immers ook een daginvulling met onder ander werk of andere bezigheden. Hierdoor hebben zij niet altijd de tijd om Instagram af te scrollen. Een bericht plaatsen op momenten dat de doelgroep druk bezig is, is dus niet ideaal te noemen; jouw bericht verdwijnt dan in de feed door de constante nieuwe stroom aan content. Nu vraag je je vast af wat nu dan de beste tijd is om te posten. Over het algemeen zijn de beste tijden rond de lunch (11.00-13.00) en ‘s avonds rond een uur of zeven tot negen (19.00 tot 21.00). Als wij kijken naar de beste dagen zijn dit voornamelijk de maandagen, woensdagen en donderdagen. Zondag wordt afgeraden gezien het lage aantal gebruikers die deze dag actief zijn. Hoewel deze ‘’algemene’’ best presterende dagen is niet meteen gezegd dat dit voor elk bedrijf/merk geldt. Wil je meer volgers op Instagram dan is het handig om in de gaten te houden hoe goed jouw verschillende posts presteren. Hiervoor gebruik je Instagram Analytics! Heb je een aantal berichten geplaatst dan kun je middels Instagram Analytics bekijken hoe je berichten hebben gepresteerd én hoe je doelgroep zich gedraagt (wanneer zij online zijn en op welke dagen). Mocht je dit nog niet kennen dan is het belangrijk dat je deze kennis toch echt bemachtigt. Hoe? Heel simpel. Het enige wat je nodig hebt is een Instagram business account. Zo’n business account helpt je te begrijpen hoe het platform werkt, waaruit je vervolgens learnings kan halen om je account - en daarmee je business - te verbeteren! Kortom, het is simpelweg experimenteren op je Instagram business account om erachter te komen wat het beste werkt.

Plan je berichten

Elke week handmatig een post plaatsen kan vrij vermoeiend zijn. Je hebt namelijk wel meer aan je hoofd dan telkens weer te onthouden dat je nog wat op sociale media moet posten. Door je Instagram berichten voor een bepaalde periode in te plannen, kan je tijd en stress besparen. Tevens kan je er voor zorgen dat jouw publiek op een consistente wijze berichten te zien krijgt, met oog voor dag en tijd. Binnen Baas&Baas werken wij met Hootsuite; een planningstool om alle sociale media accounts binnen je bedrijf te beheren. Het werkt handig en effectief. Naast Hootsuite kun je ook kiezen voor Buffer, Schedugram of bijvoorbeeld Later.

Bewaak de consistentie

Jij wilt je doelgroep bereiken. Dit doe je onder andere door op een consistente wijze jouw posts op het platform te delen. Consistentie wekt namelijk vertrouwen en herkenning op bij de doelgroep. Dit zorgt ervoor dat je opvalt bij jouw doelgroep en dus beter blijft hangen. Maak het je doelgroep dus vooral gemakkelijk en maak een duidelijke planning van momenten waarop je gaat posten. Beroep je hier ook weer op de statistieken die zijn te vinden binnen Instagram Analytics. Naast het waarborgen van consistentie in posten, is het ook van belang te letten op consistentie in herkenbaarheid van de afbeelding en de tekst. Kies hiervoor een bepaalde kleur/logo/teken/schrijfstijl en laat deze in elk bericht steeds weer terugkomen.

Authenticiteit & relevantie

We benadrukken het graag nog even met klem; authenticiteit en relevantie zijn belangrijk. Ook in de content die je deelt. Ga dus niet in het wilde weg gooien met allerlei berichten omtrent onderwerpen die ver weg staan van jou en je brand. Verdiep je eerder in de wensen en behoeften qua onderwerpen en ga vervolgens na of die in lijn liggen met het vakgebied waarin jij je bevindt. Alleen dan heb jij kans dat je meer meer volgers op Instagram krijgt. De enige manier om de wensen en behoeften te achterhalen, is uitproberen en testen! Na verloop van tijd zal je vanzelf zien wat wel en wat niet goed loopt (ps: wederom via de Instagram Analytics ;) ). Noteer de resultaten ook, zodat je een goed en overzichtelijk beeld krijgt van de bevindingen. Geen inspiratie voor posts? Spiek stiekem eens even bij je concurrent. Die heeft vaak ook al goed onderzoek gedaan naar de doelgroep en haar behoeften. Let wel op dat je deze content gebruikt ter inspiratie en dat je deze niet kopieert.

Humor is goud waard

Natuurlijk is het goed om je expertise op bepaalde gebieden te delen, maar teveel kan soms wat te serieus en onmenselijk over komen. Pomp dan vooral wat ontspanning en humor in je berichten en maak mensen op zijn tijd aan het lachen. Deel bijvoorbeeld een blunder of een grapje van de week die gemaakt is op de werkvloer. Dit versterkt het persoonlijkheidsgevoel van jouw brand. Uiteindelijk is de mens toch altijd op zoek naar persoon achter iets om meer verbinding te kunnen voelen. Persoonlijkheid in combinatie met humor betekent dus meer volgers op Instagram.

Call-to-actions!

Jij wilt dat jouw volgers acties ondernemen bij het zien van een van jouw posts. Welke actie is dat? Moeten zij je post liken? Of wellicht gaan reageren? Wil je dat ze je net nieuw geschreven blog gaan lezen? Het is goed om na te denken over je doel van je post en hoe je dit onder woorden brengt bij je publiek. Voor een lezer is het namelijk niet altijd even duidelijk te herleiden. Doe dit aan de hand van call-to-actions. Neem hiervoor een bepaalde term of knop op in de tekst of afbeelding van je post waarop je bezoeker kan klikken. Maak de actie duidelijk, maar beknopt, bijvoorbeeld: ‘like ons bericht’, ‘klik op de link in bio’, ‘deel jouw verhaal’, ‘stel je vragen in de reacties’.

Beeld is key!

Bij jouw doel om meer volgers op Instagram te genereren, zijn goede foto’s of video's van belang. Beeld spreekt namelijk meer tot de verbeelding dan dat een platte tekst doet, hoe leuk je die ook aanvult met emoji’s. Maak dus meerdere foto’s van het object/persoon die je op je profiel wil posten. Kiest niet meteen voor de eerste de beste foto, maar maak een nauwkeurige selectie, waarbij je let op lichtinval, scherpte en de kleur. Gebruik zo nodig een filter, maar let er hierbij wel op dat een dergelijke filter het beeld wat onrealistisch kan doen laten over komen.

Reacties & likes

Wij geven jou het volgende mee: interactie met je volgers is belangrijk! Op het moment dat jouw volgers dus reageren onder jouw post of je een privé bericht sturen is het dus van groot belang dat je deze in een zo’n kort mogelijk tijdsbestek beantwoord. Jouw volgers kunnen anders het gevoel krijgen dat je ze niet gehoord worden en de indruk krijgen dat jouw bedrijf onsympathiek is. Reageer als ze iets leuks zeggen, een vraag hebben of als ze kritiek hebben. Op die manier vergroot je de kans dat je volgers je blijven volgen en vaker een dergelijke reactie achter laten.

Locatie

Als je een bericht plaatst, kun je er ook voor kiezen om de locatie te taggen. Er wordt aangeraden gebruik te maken van een locatietag. Je zet jouw bedrijf hierdoor namelijk letterlijk op de kaart binnen Instagram. Op het moment dat mensen dan op jouw locatie zoeken, is de kans groot dat ze ook jouw post tegen het lijf lopen. Hoe fijn is dat!

Wil jij naast deze tien tips nog meer tips ontvangen om jouw vraag ''hoe krijg ik meer volgers op Instagram'' te beantwoorden? Blijf dan op de hoogte van onze nieuwtjes middels de nieuwsbrief!

Een online baas worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is al 10 jaar de Online Eindbaas. Manager van het Bazen team. In zijn werk richt Sander zich op de groei, de sales en het management binnen Baas & Baas, waarbij hij zich focust op het benaderen van bedrijven die net als Baas & Baas een positieve impact willen maken op de wereld. Sander gelooft dat communicatie het fundament is van elke organisatie. Met behulp van goede communicatie kun je vertrouwen creëren, resultaten behalen en je doelstellingen bereiken. Mensen informeren, motiveren en aansturen kan hij dus als geen ander!

Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

What our customers say about us

5.0 stars based on 43 ratings.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners