Je hebt het misschien al voorbij zien komen op Instagram: Instagram TV. De nieuwe functie van Instagram moet de concurrentie aangaan met YouTube en kan worden gebruikt voor het delen van lange video’s. Waar het op Instagram eerst alleen mogelijk was om korte video’s te delen, komt daar nu dus verandering in. In deze blog vertellen wij je meer over IGTV: hoe werkt het precies en zal het net zo populair worden als YouTube?
Hoe werkt IGTV?
Zowel in de Instagram als in de speciale IGTV app kun je nu langere video’s delen met je volgers. Reguliere gebruikers kunnen video’s uploaden van maximaal tien minuten, grotere accounts maximaal één uur. Je kunt bij de video een titel en omschrijving met hashtags toevoegen zodat mensen je video kunnen vinden. Ook kun je links toevoegen die leiden naar jouw eigen website of bijvoorbeeld die van een webshop.
De video’s worden getoond in verschillende categorieën:
- ‘For you’: gebaseerd op jouw interesses;
- ‘Following’: gebaseerd op accounts die je volgt;
- ‘Popular’: de populairste video’s van dat moment.
Uiteraard is het ook mogelijk om video’s te liken of erop te reageren. Daarnaast kun je video’s delen met vrienden. Als iemand je volgt op IGTV, volgt deze persoon je ook automatisch op Instagram.
Statistieken bekijken
Net als op YouTube en Instagram kun je jouw statistieken bekijken. Je hebt de zogenaamde IGTV Analytics waar je kunt zien hoeveel mensen jouw video’s hebben bekeken en geliket. Ook kun je zien hoeveel mensen er verder hebben geswipet naar een volgende video. Op basis van deze gegevens kun je jouw video’s optimaliseren.
Verschil met YouTube
Heeft Instagram nu alles gewoon gekopieerd van YouTube of zijn er nog verschillen? Het concept is in principe hetzelfde maar het verschil is dat IGTV met name verticale video’s laat zien, waar YouTube vooral horizontale video’s heeft. Instagram denkt een voordeel te hebben met de verticale video’s omdat deze gebruiksvriendelijker, actueler en echter zouden zijn.
Aangezien het kijken van video’s steeds vaker op een mobiele telefoon gebeurd zouden ze hier wel eens gelijk in kunnen hebben. Je telefoon houdt je vrijwel altijd verticaal. Daarnaast kun je met je telefoon snelle en actuele video’s maken zonder dat je deze eindeloos hoeft te editen. Dit is dan ook precies waar IGTV, YouTube mee van de troon wil stoten.
Adverteren via IGTV
Op dit moment is het nog niet mogelijk om te adverteren op IGTV. Wij denken echter dat niet lang meer zal duren. Instagram zal ongetwijfeld ook willen profiteren van de vele bezoekers die het platform gaat trekken. Geniet voor nu dus nog even van de advertentievrije video’s!
Maak jij al gebruik van IGTV? Wat vind je ervan?
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!