Branding op social media: social branding

Door:

Sander

-

11/7/2022

Vijf tips om jouw social branding goed neer te zetten|

Tegenwoordig is een leven zonder sociale media niet voor te stellen. Geen Instagram waar je je mooiste foto’s op plaatst, geen Snapchat om dagelijkse updates naar je vrienden te sturen en geen LinkedIn voor het vinden van zakelijke connecties en vacatures. Ja, sociale media heeft aardig wat wortels geplant in de hedendaagse samenleving. Het is dan ook niet gek dat duizenden bedrijven dergelijke kanalen inzetten om op die manier hun doelgroep te bereiken. Aan jou als bedrijf de taak deze wortels te voeden om zodoende te werken aan jouw social branding. In dit artikel geven wij vijf aandachtspunten om je online marketing strategie aan te scherpen.

Voordat we beginnen… Social Branding!

Wat houdt social branding precies in? De term is eigenlijk een combinatie van twee andere belangrijke begrippen: branding en social media. Het geeft aan dat een bedrijf sociale media inzet om op die manier ‘dichterbij’ haar doelgroep te kunnen staan. Het hebben van een account wekt namelijk de illusie dat het merk een individu is, die net als andere gebruikers, anderen een kijkje geeft in zijn of haar leven. Wat dat voor gevolgen heeft? Uiteindelijk zorgt social branding ervoor dat een bedrijf 'menselijker' wordt; toegankelijker, er herkenbaarder uitziet, voelt en klinkt. De doelgroep kan zich meer met het merk identificeren. Als resultaat versterkt dit de vertrouwensband tussen merk en potentiële klant. Tevens is het goed voor de eigen naamsbekendheid en daarmee de verkopen. Hieronder sommen we de voordelen nog eens voor je op:

  • Het stimuleren van een gevoel van vertrouwen, geloofwaardigheid en kenmerkendheid.
  • En daarmee het creëren van kwalitatief goede, authentieke en winstgevende klantrelaties.
  • Het vergroten van de exposure en eigen naamsbekendheid.
  • Meer verkeer richting de verkoop.

Vijf aandachtspunten voor een goede social branding

In de laatste jaren hebben steeds meer bedrijven sociale media ingezet om een onderscheidende sociale identiteit te creëren die bijdraagt aan hun eigen reputatie. Elk van hen heeft dit kunnen realiseren door de focus te leggen op vijf belangrijke aspecten.

1. Uitstraling:

Alles wat te maken heeft met je huisstijl. Denk aan een profielfoto, omslagfoto, logo, kleuren e.d. Het is belangrijk dat je je content in dezelfde trant vormgeeft zoals beschreven in je huisstijl.

2. Betrokkenheid:

Betrokken zijn bij je klanten. Hoe? Het is eigenlijk vrij simpel en staat in lijn met community management. Denk bijvoorbeeld aan het volgen van nieuwe (potentiële) klanten, het reageren op reacties en berichten van je volgers en liken van hun content. Op die manier zorg je als bedrijf voor een menselijke touch.

3. Afstemmen van content:

Het is van belang de content af te stemmen op de verschillende kanalen die je gebruikt. Waarom? Elk kanaal heeft namelijk weer een andere doelgroep en dat betekent vaak ook verschillen in behoeftes! Zo is LinkedIn zakelijker ingestoken dan bijvoorbeeld een Instagram. Daarentegen lijken Instagram en Facebook redelijk op elkaar, dus daar zou je in principe hetzelfde op kunnen plaatsen. Natuurlijk afgezien van het feit dat Instagram meer beeld is en Facebook meer tekst. Verdiep je dus in de doelgroep per kanaal en stem je content hierop af.

4. Wees consistent:

Blijf periodiek actief op je socials. Alleen dan ben je in staat een vertrouwensband op te bouwen met je volgers. Natuurlijk hoef je je hierbij niet enkel te beroepen op je geheugen. Er zijn verscheidene tools die je in kan zetten om het plaatsen van berichten te automatiseren. Wij gebruiken zelf Hootsuite, maar ook Buffer en Later zijn goede opties.

5. Wees authentiek:

Bedrijven die authentiek zijn, stralen meer vertrouwen en stabiliteit uit. En dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat de doelgroep jouw merk beter onthoudt. Wie authentiek wil zijn, met zich beroepen op storytelling; het vertellen van je eigen verhaal op een leuke, interessante en pakkende manier.Indien je je richt op bovenstaande punten, kun je mogelijk je klantenkring verdubbelen. Wil jij erachter komen hoe je jouw online marketing strategie het best kunt insteken om een social brand te kunnen zijn? Neem gerust contact met ons op. Dank kunnen we samen even sparren! Dus… Ga jij er mee aan de slag?

Meer te weten komen...?

Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus... schrijf je hieronder - vrijblijvend - in:

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is dé eindbaas bij Baas & Baas. Als ondernemer en online marketeer zoekt hij altijd naar de best mogelijke oplossingen. Daarnaast reist hij graag de wereld rond voor inspiratie en fijne werkplekken. Zijn expertise ligt op het gebied van advertising, webdevelopment, SEO en contentmarketing. Direct in contact komen met Sander? Stuur een mailtje naar info@baasenbaas.nl.


Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

What our customers say about us

5.0 stars based on 43 ratings.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners