Marketing automatisering, wat is het en hoe zet je het in als bedrijf? Met marketing automatisering maak je gebruik van geautomatiseerde systemen om meer conversie te genereren. Dit wordt vaak gedaan via e-mail door op het juiste moment bepaalde informatie te sturen. Maar hoe zet je marketing automatisering nu effectief in voor je bedrijf? In deze blog vertellen we je waarom en hoe je dit het beste kunt doen.
Reden om marketing automatisering in te zetten
Laten we beginnen met de belangrijkste vraag: want waarom is het verstandig om marketing automatisering in te zetten voor jouw bedrijf? Met marketing automatisering kun je erachter komen in welk deel van de customer journey jouw klant zich bevindt. Hier kun je vervolgens op in spelen door specifieke informatie te sturen. Op deze manier loods je de klant als het ware door het aankoopproces heen en zorg je uiteindelijk voor een aankoop.
Het is bij marketing automatisering erg belangrijk dat je de juiste informatie stuurt op het juiste moment. Timing is alles. Door erachter te komen wat het beste moment is voor de klant om een aankoop te doen, kun je op dat moment de geschikte informatie sturen.
Hoe zet ik marketing automatisering in?
Maar hoe begin je met marketing automatisering? Dit kan via systemen zoals Salesforce en Hubspot. Je begint met het verzamelen van contactgegevens van bezoekers die je opslaat in het systeem. Wanneer je eenmaal e-mailadressen hebt verzameld, kun je de bezoekers door het aankoopproces heen gaan leiden.
Maak een aantal e-mails waarin je triggers en call to action’s verwerkt. Zo kun je bijvoorbeeld in de eerste e-mail de lezer het eerste hoofdstuk van jouw e-book sturen als ‘beloning’ voor de inschrijving. In de volgende mail vraag je of ze het eerste hoofdstuk goed hebben ontvangen en verwerk je een link naar de bestelpagina van het uitgebreide e-book. Wanneer de lezer na twee dagen jouw website nogmaals bezoekt, kun je dit zien als een teken dat hij of zij geïnteresseerd is. Dit kan het goede moment zijn om nogmaals een e-mail te sturen over de voordelen van het e-book en de bezoeker een klant te maken.
Er zijn binnen de marketing automatisering verschillende mogelijkheden wat betreft triggers. Om je een goed beeld te geven vind je hier enkele voorbeelden:
- een download
- het openen van een e-mail
- het klikken op een link in de e-mail
- het bezoeken van een pagina
Voor jouw bedrijf kun je in het geautomatiseerde systeem meldingen aanzetten. Deze geven je informatie over de voortgang van de bezoeker in de customer journey. Zo kun je een melding krijgen wanneer de bezoeker een van de bovenstaande acties onderneemt. Hier kun je op inspelen door de klant specifieke informatie te sturen.
Ga voorzichtig om met de gegevens
Met marketing automatisering ben je actief bezig met het verzamelen van persoonsgegevens. In mei krijgen we te maken met nieuwe privacywetgeving en het is daarom belangrijk dat je zorgvuldig met deze data omgaat.
De wet voor Algemene Verordening Gegevensbescherming staat in drie situaties toe dat je gebruik maakt van de persoonsgegevens van anderen. Dit mag wanneer er een overeenkomst is gesloten tussen jou en de persoon, wanneer het marketingbelang opweegt tegen het privacybelang van de betrokkenen of wanneer de persoon toestemming heeft gegeven. Laat je niet afschrikken door deze wet maar verdiep je erin en doe vervolgens wat volgens de wet is toegestaan.
Er zijn talloze mogelijkheden wanneer het gaat om marketing automatisering. Dit is de basis waar je mee kunt beginnen en de redenen waarom je het in kan zetten voor je bedrijf.
Ga jij er mee aan de slag?
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!