Je hebt een Facebookadvertentie uitgezet, maar hoe weet je of deze succesvol is? Je wil natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen op je advertentie klikken. Tenminste, wanneer deze bezoekers relevant voor je zijn en je ook daadwerkelijk resultaat opleveren. Facebook Advertising wordt steeds vaker toegepast door marketeers en is daarmee een waardevolle marketingtool. Toch is het belangrijk om je als adverteerder af te vragen welke advertenties het beste werken. In dit artikel laten we je zien hoe je de advertenties analyseert en je de CTR kan verhogen.
De Click Through Rate (CTR) is het percentage van kliks per impressies. Als jouw advertentie een hoge CTR toont, betekent het dat je de juiste doelgroep aanspreekt. Een hogere CTR resulteert ook in een lagere CPC (kost per klik). De relevantiescore in Facebook geeft ook een schatting van hoe relevant je advertentie is voor je doelgroep. De score ligt tussen 1 en 10. Volgens Facebook betekent 10 dat je advertentie uiterst relevant is en 1 betekent dat de advertentie niet relevant is.
Wat is een goede CTR?
Een hoge CTR betekent niet noodzakelijk een goede CTR. Als jouw Facebookcampagne bijvoorbeeld een gemiddeld doorklikratio van 24% heeft, maar het levert geen conversies op, dan ben je niet goed bezig. Als een andere aanbieder daarentegen een gemiddelde CTR van 3% heeft en 50% van de klikkers gaan over tot conversie, heeft hij 15 nieuwe klanten per 1000 impressies. Ook met een laag doorklikratio kun je dus resultaten boeken!
Wel is het goed om in het achterhoofd te houden dat de CTR, net als andere belangrijke statistieken, erg verschilt per branche, dit omdat er in bepaalde branches meer concurrentie is dan bij andere branches.
Advertenties analyseren
Niet enkel de CTR is belangrijk. Na het lanceren van jouw advertenties analyseer je volgende zaken:
- Jouw doorklikratio of CTR.
- Jouw kost per klik of CPC.
- Hoeveel mensen je hebt bereikt.
- Het budget dat je hebt uitgegeven.
- Het aantal leads je effectief hebt binnengehaald.
5 tips om je doorklikratio te verhogen
1. Schrijf een aantrekkelijke kop
Volgens een onderzoek van Copyblogger, leest 80% van de mensen niet verder dan de kop.Hoe kun je een betere kop schrijven voor jouw Facebookadvertenties?
- Stel boeiende vragen
Zorg voor een cliffhanger in je kop. Door een mysterieuze headline, wek je de nieuwsgierigheid bij de lezer.
- Voeg een korte kop toe
De lengte van je kop speelt eveneens een belangrijke rol. Uit onderzoek van Outbrain blijkt dat een kop van 60 tot 100 karakters voor een hogere CTR zorgt.
- Zet actie in je woorden
Je call-to-action plaats je het beste in de kop van je advertentie. Mensen gaan namelijk op de kop van je advertentie gaan handelen, zelfs voordat ze de rest van je advertentietekst gaan lezen.Om een Facebookadvertentie te maken die dynamiek, enthousiasme en geestdrift uitstraalt, is het belangrijk om de juiste woorden te gebruiken. Vooral het gebruik van 'actie woorden' wordt goed ontvangen.
- Maak gebruik van cijfers
Verschillende studies tonen aan dat cijfers in de advertentiekop invloed hebben op de CTR.Zo blijkt uit een casestudy van Moz bijvoorbeeld dat het doorklikratio stijgt met 36% als je kop begint met een getal.
- Gebruik emojis om aandacht te trekken
Uit een a/b-test onderzoek van Scoro is gebleken dat een Facebook-advertentiekop die een emoji bevat, 241% hoger scoort dan de advertentie zonder emoji. Het is vanzelfsprekend dat je de emojis doelmatig gebruikt om engagement te stimuleren. Het mag dus niet de aandacht wegtrekken van je uiteindelijke doel.
2. Schrijf een killer advertentietekst
Een studie van Blitzlocal toont aan dat een korte advertentietekst voor meer engagement zorgt. Als adverteerder wil je de aandachtspan zo laag mogelijk houden. Hoe korter je advertentietekst, hoe minder jouw lezer moet verwerken, waardoor het gemakkelijk wordt om een beslissing te maken.
3. Maak gebruik van opvallende kleuren
Soms kunnen opvallende kleuren voor een hoger CTR zorgen. Een gekleurde filter is bijvoorbeeld een goede en makkelijke manier om jouw advertentie te laten opvallen.
Op de website About.com kun je ook per kleur bekijken welke andere kleuren hiermee goed matchen. Daarnaast wordt er een uitgebreide beschrijving gegeven van de betekenis van de kleur. Een zeer handig hulpmiddel als je nog in de oriëntatiefase zit van je nieuwe Facebookadvertentie!
4. Maak gebruik van originele foto's
Stockfoto's zijn niet onderscheidend. Als organisatie doe je je best om je in woord en beeld te onderscheiden. Is het dan niet vreemd om je visueel te uiten met afbeeldingen die iedereen gebruikt?
Veel stockfoto’s zijn onnatuurlijk en sluiten niet aan bij de Nederlandse situatie. Ze roepen geen emotie op en versterken je boodschap evenmin. Toon liever foto’s van ‘echte’ klanten waarmee bezoekers zich kunnen identificeren.
5. Bied iets gratis aan
Je kan bijvoorbeeld een gratis e-book of dienst aanbieden. Laat mensen hun gegevens opgeven voor een gratis whitepaper of motiveer mensen tot een actie door een gedeelte van de whitepaper te tonen. Voor de gehele whitepaper dienen ze wederom de NAW-gegevens achter te laten.
Als jouw eerste advertentie geen schot in de roos is, probeer het dan simpelweg nog een keer. Ga op je gevoel af en probeer een mix te vinden tussen creatief zijn en naar de statistieken kijken.
Facebook baas worden? Ontvang 1x keer per maand online marketing tips