De ontwikkelingen op het gebied van online marketing volgen elkaar razendsnel op. We liken, swipen, delen, kopen. Een avond zappend voor de TV? Komt steeds minder voor. In 2019 kijken we wereldwijd meer online video dan TV. Wat betekent dit voor jou als marketeer? En welke trends staan ons nog meer te wachten? We kijken terug op 2018 en blikken vooruit in 2019.
Wat gebeurde er in 2018?
Het lijkt voorbij te zijn gevlogen: 2018. Een jaar waarin veel social media platforms ons verraste met nieuwe algoritmes en vooral veel video.
1. Webdevelopment
Op dit gebied zagen we een duidelijke trend: beeld, beeld, beeld. Websites worden steeds visueler en bevatten steeds minder tekst. Sterke, duidelijke copy is de norm. Aangesterkt met (video)beeld. Stockbeeld of gratis beeld downloaden? Not done. Creëer een eigen identiteit door ook eigen beeld te gebruiken. Zo kom je veel geloofwaardiger over.
2. Van Google Adwords naar Google Ads
Voor een beginnend ondernemer of een klein bedrijf is het gemakkelijker om SEA campagnes aan te maken. Met behulp van machine learning richt je binnen een korte tijd op een slimme manier de ad sets in. Dit bespaart niet alleen veel tijd, het is ook nog eens overzichtelijker en beter meetbaar. Handig weer van Google.
3. Live video
Verschillende social media kanalen (zoals Facebook en Instagram) pushen live video meer dan bijvoorbeeld een afbeelding. Is het je bijvoorbeeld opgevallen dat je altijd een melding krijgt wanneer iemand een live video start? Wij zetten in 2018 wat tips voor je op een rijtje zodat ook jij op een laagdrempelige manier gebruik kan maken van deze tool.
4. Chatbots
Het inzetten van een chatbot scheelt kosten, is supersnel en altijd bereikbaar. Toch zijn veel bedrijven nog huiverig met het inzetten van deze ‘praat-bots’. De foutmarge is vaak nog (te) groot waardoor de klantervaring soms zelfs verslechterd in plaats van verbeterd. Zoek dus een gespecialiseerde partij die dit geheel foutloos voor jou kan inrichten.
5. Instagram
De makers van dit platform zitten niet stil. Ook in 2018 zijn er weer veel nieuwe features bijgekomen. De lijn tussen Instagram en bijvoorbeeld Facebook en Snapchat wordt steeds dunner. In 2018 konden we langere video’s plaatsen en maakten we kennis met Instagram TV (waar de meningen nog steeds over verdeeld zijn) en paste ook Instagram het algoritme aan.
Lees je deze blog in 2019 en denk je: deze trends heb ik helemaal gemist, hoe kan ik dit ooit nog bij benen? Neem dan gewoon even vrijblijvend contact op. Dan kijken we samen naar je online strategie voor 2019. Maar welke trends staan ons dit jaar te wachten? Baas & Baas laat je de vijf belangrijkste trends zien en hoe je deze gemakkelijk toepast op jouw merk.
Online marketing trends 2019
Trend 1: Instagram Stories belangrijker dan je Instagram Feed
Misschien is het al opgevallen bij je eigen Instagram gebruik: je bekijkt vaker je stories dan dat je door je feed scrollt. Zorg in 2019 voor een goede Instagram Stories strategie. Dat betekent dus ook: verticaal filmen! Het is echt not done om je horizontale video te plaatsen als story. Of nog erger: bij te snijden. Besteed liever wat extra budget aan het maken van goede verticale video’s.
Ook op Instagram is het mogelijk om te adverteren. Instagram Stories Ads biedt veel mogelijkheden, met name voor webshops. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een groot deel van de story-kijkers niet eens doorheeft dat er om de 3 à 4 stories een advertentie verschijnt. Dit betekent dat je advertentie langer bekeken wordt. Zorg er wel voor dat je story ads zo goed mogelijk passen binnen het segment van je doelgroep.
Met Instagram doorloop je de stappen van de marketing funnel in een steeds sneller tempo. Bezoeken, boeien, beslissen, binden, etc.. Nee hoor! We bezoeken, boeien, beslissen en bestellen allemaal in een functie. Door ‘product tags’ toe te voegen aan je Instagram Story, ziet de consument direct je product en klikt in een keer door naar je webshop. Win/win!
Trend 2: De juiste mix van online en offline content
Soms vergeten we dat het nog bestaat: offline content. De IKEA-folder, de Allerhande... Allemaal voorbeelden van offline content die de content strategie alleen maar versterken. Staar je dus niet blind op AI (artificial intelligence), chatbots en marketing automation. Een ouderwets foldertje op de mat is voor sommige consumenten nog steeds de belangrijkste bron van informatie en inspiratie. Grote online kanalen zoals Amazon en Net-a-porter kiezen steeds vaker tussen een mix van online en offline content. Amazon verstuurt bijvoorbeeld elk jaar de online speelgoed folder ook als print magazine.
Maar wat dacht je van een verslaggever die live verslag doet op Instagram of Facebook van een (product)lancering, congres, debat of presentatie? Vooral voor de B2B markt is dit een interessante combinatie tussen online en offline middelen.
Ben je van plan om bovenstaand toe te passen? Volg dan vooral ook trend 3 op. Want of je nou kiest voor een folder, een content kalender of een augmented reality lens op Instagram: WAAROM doe je dit? Zorg dus altijd voor een sterke strategie en pas hier je middelen op aan.
Trend 3: Zorg voor een sterke contentmarketingstrategie
Zomaar wat plaatsen op Facebook of zo nu en dan een video maken is natuurlijk nog geen contentstrategie. Het een leidt tot het ander. Je website beter vindbaar maken zorgt voor meer bezoekers en meer bezoekers zorgen uiteindelijk weer voor meer leads en dus voor meer omzet. Was het maar zo makkelijk dat je in al deze stappen van de marketing funnel, dezelfde content kon aanbieden. Helaas werkt het niet zo. Het realiseren van elk van deze doelstellingen vereist namelijk ander type content.
In 2019 ziet de consument nog meer content. Online en offline. En de concurrentie is moordend. Zorg daarom voor meetbare KPI’s en formuleer eerst scherpe doelstellingen alvorens over te gaan op contentcreatie. Denk ook na over de type content die je aanbiedt: knip het bijvoorbeeld op in verschillende delen. Op die manier kun je de aandacht van een bezoeker langer vasthouden en komt je boodschap beter over. Een boodschap hoef je niet alleen in een blog over te brengen. Maak er ook een korte vlog over of laat een infographic maken. Verspreid dit vervolgens op verschillende momenten.
Trend 4: Groei van purpose marketing
‘De consument verleiden om je product te kopen.’ Zo is marketing jarenlang ingericht. Maar de consument wordt (gelukkig?) steeds kritischer. Dat betekent dat marketeers er niet meer mee weg komen om gebakken lucht te verkopen. Steeds vaker richten bedrijven hun marketing in rondom MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) thema’s. Het is dan ook van de belangrijkste aandachtspunten van de Nederlandse marketeers: 75% van deze groep vindt dat zijn bedrijf een positieve bijdrage aan de maatschappij levert.
Wil je in 2019 meer volgers op social media? Zorg dat je meerwaarde biedt. De consument wil zich goed voelen bij je merk. Steeds meer merken gaan dan ook aan de slag met purpose marketing. Maar als je het zoveelste IT-bedrijf bent dat beweert zich in te zetten voor een duurzame wereld, win je de wedstrijd niet. Twee woorden die dan ook onlosmakelijk verbonden zijn aan purpose marketing: integriteit en authenticiteit.
Trend 5: De ontwikkeling van LinkedIn
In 2018 zagen we het aantal dagelijkse (!) gebruikers van LinkedIn in Nederland met 25% toenemen, van 400.000 naar 500.000. De verwachting is dat deze trend in 2019 doorzet. Wereldwijd is er de afgelopen twaalf maanden een toename te zien van 60% van updates in de feed en ook is er een significante toename van het aantal pageviews. Allemaal aanwijzingen dat LinkedIn een steeds interessanter kanaal wordt. Voor grote én kleine bedrijven!
Wat met name een interessante ontwikkeling op LinkedIn is, is de verschuiving van bedrijven naar personen. Dat bedrijven hun geloofwaardigheid verliezen wisten we natuurlijk al langer maar hoe ga je hier als bedrijf mee om? Nou, door je medewerkers ambassadeurs te maken van je merk. Stel: jij hebt een zaak met twintig medewerkers in dienst. Dan kun je natuurlijk vanaf een bedrijfspagina posten OF je laat deze twintig mensen relevante content maken en delen.
Een andere trend die al langer te zien is (ook op andere kanalen) is een daling in het organische bereik van bedrijfspagina’s. In plaats van te jammeren dat je blog op je bedrijfspagina steeds minder likes krijgt, kun je ook nadenken of je die ene medewerker misschien kan laten vloggen? Videocontent wordt in 2019 ook op LinkedIn steeds belangrijker en krijgt een prominentere rol in onze tijdlijn. Daarnaast gaat LinkedIn net als Instagram stories aanbieden.
De trends in drie kernwoorden? Content, video en authenticiteit. En het liefst een combinatie van deze drie. Kijk welke trend past bij jouw bedrijf en richt je kanalen hier zo optimaal mogelijk voor in. Zet je medewerkers in voor het maken van unieke content op LinkedIn en herinner altijd de why en purpose van je bedrijf.
Baas & Baas wenst iedereen een fantastisch 2019 toe!