Eerder kopieerde Facebook de stories van Snapchat (via Instagram). Nu hebben ze een andere app wel heel goed nagedaan. We hebben het niet over YouTube of Twitter, maar over TINDER! Sinds begin deze maand is Facebook Dating een ding* en wij onderzochten precies hoe dit in elkaar steekt.
Wat is Facebook Dating precies?
Jouw Tinder-profiel is ook verbonden aan je Facebook-profiel, maar Facebook heeft natuurlijk veel meer data. Denk aan je interesses en de dingen die je doet op Facebook. Op basis daarvan word je gematcht met anderen die Facebook Dating hebben geïnstalleerd. En net zoals op Tinder kun je iemand dan liken of niet. Er is ook een optie om berichten van diegene te liken, net zoals op het activiteitenscherm van Tinder. Iedereen van 18+ kan zo’n dating profiel aanmaken.
Wat heb je eraan?
Maar als we Tinder al hebben, wat hebben we dan aan Facebook Dating? Wat is de toegevoegde waarde? Zoals we al eerder kort vertelden is Facebook Dating veel uitgebreider. Denk bijvoorbeeld aan groepen, waarbij je kunt zien welke andere mensen in de groep zitten die een Facebook Dating profiel hebben. Dit werkt ook andersom: jij kunt dit aanzetten en dan kunnen andere mensen in de groep dat van jou zien. Wat heb je er dus aan? Het is veel makkelijker dan een heel nieuw Tinder-profiel opzetten en biedt meer mogelijkheden en integraties.
Erop inspelen als marketeer
Natuurlijk kun je Facebook Dating gebruiken waarvoor het ontwikkeld is en de liefde van je leven vinden. Maar wist je dat bedrijven ook gebruik maakten en nog steeds maken van Tinder? Een kleinschalig voorbeeld is een surflerares en Airbnb-eigenaresse op Bali. Zij vulde haar profiel met mooie foto’s van haar huis en surffoto’s. In haar bio legde ze meer uit over de accommodatie en de mogelijkheden voor surflessen. Mannen en vrouwen in de omgeving (dat zijn haar settings) zien dit dan. Of ze nu liken of niet, het werkt voor haar naamsbekendheid. En sommige mensen liketen wél en stuurden haar een berichtje met vragen over mogelijke data voor het huis of een surfles!
Een grootschaliger voorbeeld is die van Domino’s UK. Zij postten op Valentijnsdag een afbeelding van een romantische pizza met de tekst “fancy a date with Domino’s?”. Iedereen die met ze matchte op Valentijnsdag, maakte kans op gratis pizza en kreeg sowieso korting. Hier is heel slim nagedacht over de fenomeen “alleen zijn met Valentijnsdag” en de rol die een lekkere vette pizza hierin kan spelen. Het resultaat mocht er zijn: de campagne had een social reach van meer dan 230.000 mensen.
Kortom, Facebook Dating is er niet alleen om je geliefde te vinden. Als marketeer liggen er heel wat kansen. Heb je bijvoorbeeld een webshop? Kijk hoe je een leuke campagne kan bedenken rondom jouw producten. Stel dat je handgemaakte kussens verkoopt, doe dan iets met kussens op een bed of beloof kortingen of andere exclusieve content wanneer iemand met je matcht. Op die manier maak jij optimaal gebruik van deze trend.
* = Facebook Dating is helaas nog niet in Nederland, dat gebeurt pas begin 2020. Momenteel is deze functie beschikbaar in Amerika en een aantal landen in Zuid-Amerika en Azië. Dat betekent echter nog niet dat je er pas begin volgend jaar naar gaat kijken. Je kunt nu al nadenken over hoe Facebook Dating een plekje kan krijgen in jouw social media marketingstrategie! Ondertussen je kennis bijschaven over Facebook marketing en adverteren? Download dan ons gratis e-book over Facebook Advertising!
Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!