Zou hij bestaan? De perfecte website? In deze blogserie gaat Baas & Baas kijken naar wat de meest ideale website zou zijn en wanneer we deze echt hebben bereikt. Van de grootste ideeën tot de kleinste details, we laten niets aan het toeval over. En we beginnen met de levende site.
Hoe ziet de perfecte website eruit?
Heel veel mensen hebben bij een website een perfectionistisch idee. Zo van, je bouwt haar eerst helemaal tot in de puntjes af, voordat je de boel online zet. En daarna hoef je niets meer te wijzigen. In de praktijk echter is een website een levend iets dat constant kan veranderen. Hij is nooit echt af en wordt altijd beter. Deze dynamiek staat synoniem voor succes.
Zo bezien bestaat de perfecte website natuurlijk niet, want wat nu vandaag klopt zie je misschien morgen liefst weer anders. Laat staan dat je snel wilt reageren op grote zakelijke of maatschappelijke ontwikkelingen. Die constante verandering is in onze ogen dus juist heel erg positief. Het duidt erop dat de organisatie niet stilzit en dat ze zich altijd goed aanpast; een vereiste van goede communicatie.
Een goed voorbeeld: Apple
Dat betekent overigens niet dat je telkens de look & feel moet veranderen. De visuele identiteit van een website dient heel erg goed voorbereid te zijn. Een prachtig voorbeeld is Apple, die velen in het web-bouwvak beschouwen als het summum. Elke keer dat je op hun online omgeving komt lijkt het alsof er niets veranderd is, terwijl alle producten en visuals bijna wekelijks wijzigen. Het is een teken dat Apple als bedrijf heel dynamisch is maar toch in staat is om altijd dezelfde look & feel uit te stralen. Overigens is hun iconografie daarbij erg belangrijk. Voor al hun productlijnen gebruiken ze net wat andere iconen die toch in hun designs een herkenbaar merk uitstralen.
De kleine details
De website van McKinsey is nog zo’n voorbeeld. Het belangrijkste research en adviesbureau van de wereld verandert haar content dagelijks. Ze is een speerpunt van constante ontwikkelingen op het allerhoogste denkniveau. De website heeft dan ook allerlei visuele trucjes die dynamiek uitstralen, zoals golven en lijnen die meebewegen met jouw scroll-gedrag. Deze zijn klein en subtiel waardoor ze de site niet langzamer maken, wat heel belangrijk is voor de lezende doelgroep. Maar ze zijn wel onmiskenbaar de visuele identiteit van het bedrijf.
Dat alles maakt dat een merk dynamisch blijft voelen. Laat dus het idee van een statische website, die helemaal af is bij oplevering, maar eens los. Daar zal je geen spijt van krijgen! En hoe dat afstraalt op jouw merk, dat gaan we als tweede in de serie bespreken. Voor nu hebben we ons eerste criterium voor de ideale website al gevonden: een website die vaak verandert maar altijd hetzelfde aanvoelt. Een levende site staat voor succes.
Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story en co-auteur van Mediastorm.
Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!