Zou hij bestaan? De perfecte website? In deze blogserie zoeken wij naar perfectie! En vandaag kijken we naar één van de belangrijkste aspecten: de tekst. En vooral, hoe deze van begin tot eind boeiend kunt houden. Stoelriemen vast!
Maak de tekst uitdagend
Uitdaging. Dat is de allereerste wet van alle storytelling. Van film tot kunst tot graffiti tot poëzie tot muziek tot reclame tot literatuur… boodschappen die uitdagende, stellige, soms zelfs tegenstrijdige, conflicterende of paradoxale gevoelens oproepen worden het beste onthouden door het menselijk brein. Om de simpele reden dat we uitdagingen herkennen, omdat we ze allemaal ervaren in het leven. Kortom, het onthouden van uitdagende dingen zit in onze genen. Mensen onthouden veel makkelijker zaken die (een beetje wrijven en obstakels of lastiger situaties aan durven gaan en die oplossingen bieden voor problemen en challenges die ook écht zo worden ervaren door de bezoeker van jouw web omgeving. Wees uitdagend. Dan word je onthouden.
‘Wij van WC Eend’ werkte alleen voor WC Eend
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: begin alle communicatie met iets dat relevant is in het hart van de ontvanger van de boodschap. En vooral niet met iets dat jij wilt zenden. Natuurlijk moet je jouw merk diep laten doorschijnen in alles wat je doet. De identiteit is extreem belangrijk, al is het maar voor de geloofwaardigheid van jouw product. En natuurlijk mag je best vertellen hoe goed het werkt. En wie het allemaal al gebruikt hebben. En welke cases je hebt gedaan. En ga zo maar door! Je mag op je borst kloppen zoveel je wilt. Maar doe jezelf een plezier. En vertel het altijd pas nadat je een emotionele connectie hebt gemaakt met de ontvanger van jouw web boodschap. Want zodra jouw eerste binnenkomer alleen maar iets over jouzelf dat geen relevantie heeft voor de bezoeker, dan sta je gewoon 1-0 achter.
Search words alleen zo goed als ze boeiend zijn
Wie op zoek gaat naar tips over tekst voor websites… komt terecht in een funnel met tips over tekst voor websites… die weer leiden naar meer tips over tekst voor websites… en die tips geven weer tips over de tips over tekst voor websites… die op hun beurt…Zie wat we hier hebben gedaan? We hebben onszelf omhoog gegooid met de search words ‘tips over tekst voor websites’. Leuk voor ons natuurlijk. Meer traffic voor Baas & Baas! Maar jullie als lezers? Jullie haakten bijna af. De les die we hieruit moeten leren is dat traffic niet hetzelfde is als engagement. Kortom, search words zijn belangrijk. Maar alleen als ze naar een boeiende website leiden.
C’est la ton qui fait la music
Je kunt nog zoveel te vertellen hebben, nog zo uitdagend zijn, nog zulke boeiende search words hebben gevonden en zo’n goed product als WC Eend hebben… toch kun je nog steeds falen in jouw doel om prospects te overtuigen van jouw webverhaal. Waarom? De toon is niet goed. Maar hoe vind je de juiste toon in de tekst? Vaak besteden we die vraag uit aan tekstschrijvers. Maar ja, zoveel schrijvers, zoveel meningen… De ervaring leert dat het vinden van tone of voice beter uit jezelf kan komen. Het is eigenlijk een merkidentiteitsvraag. De toon die je hanteert is altijd de juiste als deze volgt uit de overtuigingen, cultuur en de mindset die jouw organisatie heeft. Kortom, als je de juiste toon zoekt, ga dan niet op zoek naar de juiste toon. Maar stel eerst aan jezelf de vraag; wie zijn wij eigenlijk diep van binnen? En de toon die het beste past bij jou (en dus jouw website), zal daaruit automatisch naar voren gaan komen.
Always leave them wanting more…
In komende blogs gaan we uitgebreid stilstaan bij Storytelling, allerlei identiteitsvragen, emotionele connecties, SEO Best practices en nog veel, veel meer. Voor nu bedankt en tot de volgende keer! (En ja, inderdaad. Dit laatste stukje tekst is bedoeld om jullie terug te laten komen naar deze blog. Always leave them wanting more…)
Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story en co-auteur van Mediastorm.