Welke invloeden de huidige technologie precies op ons koopgedrag hebben kunnen we lang over doorgaan. We zouden er een boek vol van kunnen schrijven. En dat deed psycholoog Kit Yarrow dan ook: hij schreef een boek over “the new consumer mind”. Best een dik boek, dus we halen er alleen het belangrijkste uit.
Dit is een deel 2 blog zodat jij alles weet over de 5 meest belangrijke invloeden. In de vorige blog las je alles over positief over innovaties, klanten geloven klanten en een sneller brein. In deel 2 lees je over de kracht van beeld en hoe wij ons verbonden voelen als nooit tevoren.
Kracht van beeld
Een foto zegt meer dan duizend woorden. Wie kent deze uitspraak niet? Dat een beeld of foto soms meer dan tekst zegt is een gegeven waar de huidige technologie goed op inspeelt. Het feit dat een foto steeds populairder wordt zien we terug in de snelle adoptie van Instagram en Pinterest, de shift van tekst naar voornamelijk het posten van foto’s op Facebook en de mogelijkheid om foto’s in chats te sturen Foto’s en video’s zijn snel, gemakkelijk, “emotioneel beladen” en bovendien suggestief. Aspecten die perfect passen in een tijd waarin geen tijd meer is voor het typen van lange teksten. Maar ook een tijd waarin meer behoefte dan ooit is aan het maken van connecties.
Facebook posts met foto’s krijgen gemiddeld 53% meer likes en 103% meer reacties dan posts met alleen tekst.
We kunnen er niet langer omheen. Beeld is hot, consumenten scannen liever dan dat ze lezen. Een mooi voorbeeld is de social winkel website en app van Wanelo. Zij spelen hier gretig op in. Het platform is vergelijkbaar met Pinterest. Echter bij Wanelo klik je door op de foto wat je naar de visuele webshop brengt. De cijfers van Wanelo liegen er niet om. Na twee jaar tijd hebben ze maar liefst acht miljoen gebruikers die dagelijks gemiddeld 50 minuten spenderen op het platform. Keiharde cijfers en feiten die ons meer dan ooit doen beseffen hoe belangrijk beeld is in de huidige maatschappij. En bovendien hoe onmisbaar beeld is als marketingtechniek.
De reden dat beelden zoveel kracht hebben tegenwoordig is simpel. Onze aankopen worden voornamelijk gestuurd door ons onderbewustzijn. Via onze vijf zintuigen worden wij iedere seconde blootgesteld aan miljoenen deeltjes informatie. Dat kunnen we natuurlijk nooit allemaal opnemen. Om die reden focussen wij ons op alles dat nieuw, bevredigend en dan vooral interessant is. Bovendien moet het een probleem oplossen. De rest van deze informatie wordt gestopt in ons onderbewustzijn, where the magic happens.
Ondanks wij ervan overtuigd zijn dat wij keuzes bewust en met logica maken, verplaatst ons brein onbewust non verbale boodschappen. Om die reden is symbolische communicatie een goede marketingtool. Symbolische marketing omzeilt namelijk de meer analytische en rationele gedeeltes van ons brein en leidt het linea recta naar onze emoties en geheugen. Volg je ‘t nog? De kern:beelden, geuren, geluiden en symbolen zijn emotioneel beladen en worden door ons snel verwerkt. Conclusie: de hedendaagse consument is zo overloaded aan informatie dat ze niet meer helder nadenken bij het maken van een aankoop. Hierdoor heeft alle informatie in het onderbewustzijn een grotere invloed dan wij voor mogelijk hielden. En dat betekent dat wij marketeers meer dan ooit de kracht van beeldtaal (“semiotiek”) moeten begrijpen.
Verbonden als nooit tevoren
Verbintenis, dat is de vijfde en laatste manier die Yarrow noemt als invloed van technologie op ons brein. We zijn in de huidige maatschappij meer verbonden dan ooit tevoren. Zo sluit je jezelf tegenwoordig met gemak aan bij een groep honden- of wijnliefhebbers. Denk aan relaties die wij eerst online leren kennen voor we ze in persoon ontmoeten (Tinder!). En het nog altijd contact blijven houden met die ene collega die we eigenlijk al jaren niet meer zien. We hebben meer vrienden dan ooit, maar voelen ons ontzettend ongehoord, ongezien, ongebonden en bovendien alleen. De kwaliteit van de connecties is er eentje om vraagtekens bij te zetten. En dat is precies waar oplettende marketeers om de hoek komen kijken.
Een belangrijke verandering in het gedrag door de technologie is dat er minder interactie is met echte, natuurlijke mensen. Mensen verkiezen hun smartphones en computers boven echt contact. Je ziet dit terug op feestjes, tijdens dates, familiegelegenheden en seks. Ja, seks, dat lees je goed. Zelfs tussen de lakens leest maar liefst 20% van de smartphonegebruikers een appje wanneer deze op het moment suprême binnenkomt. Hoewel we technologie gebruiken om onze relatie te onderhouden, is dit verschoven van face-to-face contact naar de virtuele wereld. Een bijzondere ontwikkeling. Maar diepgaande relaties en verbondenheid zijn essentieel voor onze mentale gezondheid. Ons lichaam reageert anders wanneer de communicatie via technologie verloopt. We krijgen er niet dezelfde bevredigende rust en flow van.
Maar hoe kunnen wij deze ontwikkeling in de verbondenheid tussen mensen door de technologie nou implementeren in de marketing? Juist dat ongebonden gevoel bij de consumenten is waar de kansen liggen voor de marketing. Consumenten willen merken en retailers die authenticiteit uitstralen. Ze willen het gevoel hebben dat ze bij een community horen. Wanneer je als marketeer dit weet te creëren met een merk, inspireer je je klant. De consument wil zich verbonden voelt met het product. Take notes.
Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!