Dit betekenen deze Google Ads begrippen

Door:

-

5/10/2018

google ads
google ads

Je wilt een campagne starten in Google Ads maar komt er niet helemaal uit door alle termen die je leest. Herkenbaar? Lees dan verder! In deze blog bespreken wij de meest voorkomende en belangrijkste Google Ads termen die mogelijk vragen oproepen. Zo weet je precies wat je aan het doen bent en kun je een begin maken met jouw Google Ads campagne.

Advertentiegroep

We gaan er voor het gemak even vanuit dat jij als lezer het begrip ‘advertentie’ kent. Anders was je immers ook niet op deze pagina uitgekomen. Een ‘advertentiegroep’ is wellicht een begrip wat nog niet helemaal duidelijk is. In Google Ads is het mogelijk om groepen van advertenties te maken en deze in een campagne te plaatsen. De advertenties hebben allemaal hun eigen lijst met zoekwoorden. Zo kun je de campagnes nog beter afstellen op de doelgroep.

Bestemmingspagina

Een bestemmingspagina wordt ook wel landingspagina genoemd en is de pagina op een website waarop informatie met betrekking tot de Google Ads advertentie. Dit is de pagina die de bezoeker te zien krijgt als hij of zij klikt op de advertentie. De pagina bevat daarom vaak een call to action (zie volgende punt) en een mogelijkheid om iets te kopen of contact op te nemen.

Call to action

Een call to action is een aansporing van de bezoekers om iets te komen, oftwel een conversie (zie volgende punt) te maken. Dit kan bijvoorbeeld een zin zijn die wijst op het kopen van een product of het aanvragen van een offerte.

Conversie

Een conversie is het bereiken van jouw Google Ads doel. Dit is vaak een aankoop van een product of een ingevuld contactformulier. In je account kun je zien hoeveel conversies een bepaalde advertentie heeft opgeleverd. Zo kun je goed nagaan welke advertentie wel of niet werkt.

CPA

Deze afkorting staat voor Cost Per Action. Dit zijn de kosten van de conversie.

CPC

Deze afkorting staat voor Cost Per Click. Dit zijn de kosten per klik op de advertentie.

CPM

Deze afkorting staat voor Cost Per Mille. Dit zijn de kosten per 1000 vertoningen van een advertentie.

CTR

Deze afkorting staat voor de Click Through Rate. Dit is het percentage clicks ten opzichte van het aantal vertoningen van de advertentie. Een CTR van 3% of hoger is goed, daaronder presteert de advertentie niet optimaal.

Google Budget Optimizer

De Google Budget Optimizer is een functie waarmee je een maximum voor de CPC kunt instellen. Deze tool zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk clicks binnen jouw budget krijgt.

Google Conversion Optimizer

De Google Conversion Optimizer doet in principe hetzelfde maar dan voor conversies. Deze tool zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk conversies binnen jouw budget krijgt.

Klant ID/klantcode

Dit is het unieke nummer van jouw Google Ads account en bestaat vaak uit drie delen. Deze code kun je als je inlogt zien links bovenaan je scherm.

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore wordt bepaald door de CTR. Een hoge CTR laat namelijk zien dat jouw advertenties goed aansluiten bij de zoekopdrachten van gebruikers. Op basis van de kwaliteitsscore wordt de positie van een advertentie bepaald. Dit heeft uiteindelijk natuurlijk weer invloed op de CPC.

Organische zoekresultaten

Dit begrip wordt vaak gebruikt in de online marketing wereld en is de vindbaarheid van jouw website zonder het gebruik van betaalde advertenties. Dit zijn dus ‘gratis’ zoekresultaten.

Succespercentage

Het woord zegt het al, dit is het percentage conversies dat je uit het aantal clicks haalt. Oftewel hoeveel succesvol jouw advertentie is.

Zoekwoord

Tot slot een woord die je misschien al kent, een zoekwoord. Per advertentiegroep kun je 5000 woorden gebruiken. Elk zoekwoord kun je een zoekwoordstatus geven. Zo kun je een zoekwoord de status ‘Actief’ of ‘Onderbroken’ geven. Bij de eerste kan het zoekwoord advertenties vertonen, bij de laatste niet.

We hopen dat de wereld van Google Ads zo iets duidelijk voor je is geworden. Heb je nog vragen over Google Ads? Stel ze dan gerust, wij helpen je graag verder!

Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Over de auteur:
LinkedIn icon
Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

What our customers say about us

5.0 stars based on 43 ratings.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners