Heb jij GA4 al ingesteld? Hoe eerder, des te beter! Je bent hoogstwaarschijnlijk als ondernemer wel bekend met universal analytics; de huidige Google Analytics-versie die reeds vele jaren beschikbaar is. Per 1 juli 2023 komt hier verandering in. What’s the case? Universal Analytics property’s zullen dan geen data meer genereren. En laat dat nu juist key zijn voor het vaststellen of jouw marketingstrategie wel of niet goed loopt. Vandaar de noodzaak voor het installeren van Google Analytics 4 (GA4). Je leest het hieronder!
Wat is GA4?
GA4 is de nieuwste versie van Google Analytics die vanaf oktober 2020 beschikbaar is gekomen. In tegenstelling tot de universal analytics is het een geheel nieuwe meetmethode van het meten van je websiteverkeer en online marketing inspanningen. Wat dat inhoudt? Het opnieuw opbouwen van een database met GA4, aangezien de oude data niet omgezet kan worden.
Waarom GA4?
Je vraagt je nu misschien af waarom Google hiervoor zou kiezen; als het zoveel veranderingen voor de gebruiker met zich meebrengt. De reden hiervoor was dat universal analytics voldeed niet meer voldeed aan de eisen en behoeften van gebruikers. Zo is universal analytics bijvoorbeeld niet in staat een customer journey weer te geven.
Veranderingen
GA4 is vernieuwend, aangezien het de mogelijkheid geeft tot ‘customer-centric measurement’ in tegenstelling tot user-based dataverzameling. Binnen deze methode ligt de focus op het doormeten van events; dit zal ook het enige zijn wat je kunt meten. Dit maakt dat GA4 flexibeler en eenvoudiger aan te passen is. Handig! Of? Ligt er aan. Jouw huidige meetplan in universal analytics moet je namelijk transformeren naar een event-based meetplan. En dit vereist de nodige creativiteit… Maar eenmaal alles aangepakt, begin je dan ook wel met een schone lei!Hieronder nog enkele andere functies en rapporten die momenteel niet beschikbaar zijn in de nieuwe Google Analytics (deze komen ofwel te vervallen ofwel in een andere vorm terug).
- Dashboards maken
- Bouncepercentage
- Rapporten voor zoekopdrachten op je site
- Rapporten voor sitesnelheid
- Integratie met Google Search Console
- Meerdere weergaven per property
Actiepunten
De tijd gaat sneller dan je denkt. Voor je het weet gaat universal analytics uit de lucht en kom je tot de veronderstelling dat je nog helemaal geen data hebt opgebouwd met GA4. Niet handig dus, want je begint vanaf scratch. Dus…Het is alvast handig om te beginnen met het instellen van de GA4-property, zodat je al enige data kan opbouwen.
Zo pak je het aan
Stel voor jezelf vast wat GA4 voor jou moet gaan analyseren. Dus welke data vindt jij belangrijk? Daarnaast is het goed om te kijken welk soort data prioriteit heeft; moet alles in één keer worden overgezet of kan sommige data wel even wachten. Tot slot handig om ook na te denken over hoe je je custom events gaat categoriseren. Zonder duidelijke naamgeving kan je property namelijk al snel een rommeltje worden..!Bovenstaande duidelijk? Dan kun je gaan nadenken over het implementeren van events. Volg het stappenplan hieronder om te upgraden naar GA4.
GA4 property aanmaken:
- Ga naar je Google Analytics account
- Navigeer naar het kopje ‘Beheer’
- Klik op ‘Instelassistent voor GA4’
- Klik op ‘Ga van start’ of ‘Aan de slag’
Top, je hebt nu een GA4 account aangemaakt!
Nieuwe tracking code op website plaatsen:
- Open je GA4 property
- Klik op ‘Tag installatie’
- Open de gegevensstroom
- Kopieer de trackingcode onder ‘Algemene site tag (gtag.js)’. Plaats deze in je website. Wordpress? Ga naar Weergave, Theme editor en plaats het onder Theme Header na <?php wp_head(); ?>.
Property-instellingen checken:
- Klik op ‘Property-instellingen’
- Controleer of de tijdzone- en valuta-instellingen goed staan.
AVG optie checken:
Het is belangrijk conform te blijven aan de AVG eisen. Een belangrijke instelling is de volgende:
- Ga naar ‘Gegevensinstellingen’
- Klik op ‘Datacollectie’
- Schakel de volgende functie uit: ‘Gegevensverzameling door Google-signalen inschakelen’
Bij het uitschakelen van deze functie kun je voorkomen dat je nieuwe GA4-property per ongeluk advertentiecookies plaatst.
Conclusie
Het zal even wennen zijn, het gebruik van GA4. Met die nieuwe interface, nieuwe instellingen, nieuwe naamgevingen etc. Echter, eenmaal alles ingesteld biedt GA4 veel vrijheid en flexibiliteit dat dit allemaal weer de moeite waard maakt. Let er wel op dat GA4 op het moment qua functionaliteiten nog steeds niet helemaal compleet is, waardoor het dus nog niet volledig als vervanger kan dienen van Universal Analytics. Mocht je meer informatie willen of heb je misschien hulp nodig bij het installeren en instellen van GA4? Laat het ons weten, dan helpen wij je verder op weg!
Meer te weten komen...?
Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus... schrijf je hieronder - vrijblijvend - in: