Een van de onderdelen van online marketing waar wij ons mee bezig houden is Google Ads. Google Ads (<a href="https://www.baasenbaas.nl/google-adwords-verandert-in-google-ads/">voorheen Google Adwords</a>) is onderdeel van Google en is een tool waarmee je reclame kunt maken in de Google zoekmachines en op websites die gebruikmaken van Google Adsense. De advertenties worden gebaseerd op zoekwoorden en kunnen daardoor heel effectief zijn. In deze blog vertellen wij meer over het verbeteren van Google Ads prestaties en geven we een aantal tips!
Kwaliteitsscore Google Ads verbeteren
Google Ads is een groot en belangrijk onderdeel van Google, maar liefst 97% van Google’s omzet komt van deze advertenties. Als bedrijf is het heel interessant om te adverteren via Google, vrijwel elke internetbezoeker maakt wel gebruik van de zoekmachine. Het netwerk kent dan ook 6 miljard impressies per dag. Maar hoe kun je Google Ads nu het beste inzetten voor jouw bedrijf? Met de onderstaande tips helpen wij je op weg.
Gebruik de juiste zoekmethode
Er zijn verschillende manieren waarop je geschikte zoekwoorden kunt vinden voor jouw campagne. Zo is het mogelijk om breed te zoeken, te zoeken in zinsverband of exact te zoeken door middel van trefwoorden. Je raad het misschien al maar wanneer je breed gaat zoeken, is de kans groter dat je ook mensen bereikt die niet geïnteresseerd zijn in jouw merk. Ga je exact zoeken, dan is de kans groter dat je te weinig mensen bereikt. Probeer hier dus een balans in te vinden en te kijken wat werkt voor jouw bedrijf. Het is hierbij belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn, gebruik daarom ook long-tail zoekwoorden.
Van Google Adwords naar Google Ads
Gebruik ook negatieve zoekwoorden
In Google Ads heb je ook de mogelijkheid om negatieve zoekwoorden te gebruiken, ook wel uitsluitingszoekwoorden genoemd. Hiermee kun je bepalen op welke woorden je juist niet gevonden wilt worden. Wanneer je bijvoorbeeld pennen verkoopt maar geen vulpennen, wil je niet dat mensen die vulpennen zoeken op jouw website komen. Je kan dan het zoekwoord ‘vulpennen’ uitsluiten.
Kijk naar de concurrent
Noem het vals spelen, maar het kan heel nuttig zijn om te kijken wat de concurrent doet. Vraag jezelf af wat de klant zal doen en waarom hij eerder op jouw link dan op die van de concurrent zou klikken. Pas dit vervolgens toe in de campagnes. Deze tip geldt in principe niet alleen voor Google Ads maar ook voor het vergelijken van de websites, teksten en social media kanalen.
Link naar de juiste pagina
Wanneer je advertenties ziet in Google, kom je vaak genoeg nog advertenties tegen die linken naar de homepage. Dit is vaak helemaal niet effectief want mensen zijn op zoek naar een specifiek product. Link daarom naar de juiste pagina die relevant is voor de zoekwoorden. Wanneer je bijvoorbeeld de zoekwoorden ‘groene sportschoenen’ gebruikt, plaats je een link die ook daadwerkelijk naar die schoenen leidt.
Cost per action
Tot slot is het verstandig om een cost per action vast te stellen. Hiermee kun je de campagne eenvoudiger sturen. Wanneer je immers de waarde weet van een advertentie, is het makkelijker om deze vervolgens te optimaliseren. Dit geldt niet alleen voor conversies die geld opleveren maar is ook handig voor ingevulde contactformulieren of downloads.
Tip: als beginnende klant krijg je vaak €75,- tegoed waarmee je een eerste advertentie op kunt zetten. Zoek hier dus even naar voordat je begint!
Wil jij de kwaliteitsscore van jouw Google Ads verbeteren of heb je vragen? Stel ze dan gerust! Wij helpen je graag verder.
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!