Hoe kan je Influencer Marketing inzetten binnen je bedrijf?

Door:

Sander

-

22/9/2021

Influencer is zichzelf aan het filmen met haar smartphone.

Veel tijd besteden aan de organische sociale media; dat doen veel ondernemers al. De kracht van sociale media kun je daarnaast ook nog in een andere vorm ontdekken. Denk eens aan die mannen of vrouwen die dagelijks een update doen over hun leven - werk, studie, aankopen, hobby’s en dergelijke - aan hun duizenden volgers. Zogenoemde influencers, daar ligt voor vele ondernemers een nieuwe kans, voornamelijk om het eigen bedrijf meer onder de aandacht te brengen van het grotere publiek. Influencer marketing is iets van deze tijd. Waar sociale media een steeds belangrijke positie krijgt in het leven van veel mensen daar bevinden voornamelijk influencers, maar ook ondernemers zich op een gouden berg. In dit artikel vertellen wij jou waarom en hoe jij daar als ondernemer ook van kan profiteren.


Influencer marketing

Er zijn veel soorten vormen van marketing en influencer marketing is er daar één van. Maar wat houdt deze vorm dan precies in? Bij influencer marketing probeer jij aan de hand van invloedrijke mensen op sociale media jouw doelgroep te bereiken. Deze mensen, influencers genoemd, hebben doorgaans voor veel mensen een voorbeeldfunctie op verschillende sociale media als Instagram, TikTok, Facebook, Snapchat, LinkedIn of Youtube. De content die ze delen heeft vaak betrekking op een bepaald vakgebied. Denk bijvoorbeeld aan fashion, beauty, food, sport, reizen of games. Tegenwoordig is er een opmars van het gebruik van influencers in de marketingstrategie in vele bedrijven. En dat is niet zomaar; influencer marketing is authentiek, vertrouwd en bovenal effectief.

"She's an influencer on Instagram" gif


Influencers

Wat is een influencer? En welke influencers ken jij allemaal? Tegenwoordig zijn er te veel om op een hand te tellen. Vrouwen/mannen, volwassen/kinderen, klein/groot, het kan allemaal. Maar wanneer kun je je echter bestempelen als een echte influencer?


Influencer zijn heeft alles te maken met het wel of niet hebben van een betrokken doelgroep die jij inspireert met authentieke content. Daarnaast weegt de grootte van het bereik dat je hebt op sociale media ook mee in de mate van het hebben van invloed. Dit bereik kan onderverdeeld worden in verschillende categorieën. Zo laat het zich opdelen in de verschillende soorten:


Nano influencers

Influencers met een volger bestand van ongeveer 1.000 tot 5.000 volgers. Dergelijke influencers zijn perfect voor bedrijven die een specifieke niche of een kleine doelgroep willen bereiken. Het zijn dé specialisten van een bepaald vakgebied en zijn dan ook goed voor de kennisspreiding over de verschillende onderdelen binnen dit vakgebied. Met betrekking tot het voorgaande worden nano influencers vaak gezien als een zeer betrouwbare bron.


Micro influencers

Micro influencers hebben een volgerbase van tussen de 5.000 en 50.000. Deze mensen hebben een goede vertrouwensband met hun publiek en daarmee ook vaak een hoge engagement ratio.


Meso influencers

Het bereik ligt bij deze influencers ongeveer tussen de 50.000 en 100.000. Net als bij de micro influencers hebben meso influencers een groot bereik en een net even wat hoger engagement ratio. Het verschil zit het in de aard van de influencer; meso influencers zijn namelijk kritischer in de keuze voor bedrijven die ze willen promoten. Tevens maken ze meer tijd vrij om op comments te reageren die volgers posten onder hun berichten.


Macro influencers

Met een bereik van 100.000 volgers oplopend naar één miljoen wordt deze groep bestempeld als erg professioneel en succesvol. Dergelijke influencers zijn vaak niet weggelegd voor de wat kleinere investeer partijen vanwege de hoge kosten die worden verbonden aan de influencer marketing. Tevens kan de content van deze influencers als minder persoonlijke worden ervaren.


 

Mega influencers

Zoals ze het tegenwoordige verwoorden; de grote spelers op het gebied van influencen. Mega influencers zijn vaak de absolute sterren. De influencers zijn de meeste keren minder persoonlijk in hun contact en daarbij is ook de engagement lager te noemen. Dergelijke influencers zijn vooral geschikt om naamsbekendheid te vergaren.

Counting followers gif


Waarom influencer marketing?

Nu je weet wat influencers zijn, is het natuurlijk ook interessant om te weten wat een samenwerking met een zogenoemde influencer voor jou kan betekenen. Want waarom besteden steeds meer bedrijven meer tijd en geld aan de inzet van influencers om hun producten te promoten? Hieronder geven wij aan waarom influencer marketing een ideale manier is om jouw producten of diensten onder het publiek te brengen.


- De jongere generatie bereiken

Zoals eerder in het artikel al werd besproken, is sociale media echt van deze tijd. Als je om je heen kijkt heeft iedereen wel een mobiele telefoon, laptop of ander electronic device bij zich. Daarvan heeft wederom (bijna) iedereen ook sociale media waarvan ze dagelijks gebruik maken. Voornamelijk de kleine kinderen en jongeren van nu weten niet beter dan dat sociale media het middel is om in contact te komen met anderen. Door gebruik te maken van influencer marketing kun je dus voornamelijk deze doelgroep efficiënt en effectief bereiken.


- Reclame en ads zijn gewoon vervelend

Niemand geniet van een platform dat vol staat met reclame. Influencer marketing maakt het mogelijk producten en diensten te promoten zonder dat dit door het publiek als vervelend wordt ervaren. Hoe? Jouw doelgroep volgt bepaalde, invloedrijke mensen die op hun beurt een foto van zichzelf met jouw product of dienst plaatsen in hun normale ‘feed’. Men ziet dergelijke berichten als organische posts voorbij komen, waardoor het meer geaccepteerd wordt; al helemaal als hun favoriete persoon het product/dienst zelf ook heeft aangeschaft.


- Het is algemeen bekend: het vertrouwen in merken is vrij laag te noemen

We gaan niet meer af op de veelvuldige berichten die op een hysterisch en drukkende manier naar ons toe wordt gezonden. We hechten eerder waarde aan advies van een goede vriend of vriendin, familielid, andere naasten of bijvoorbeeld een bekend persoon met een flinke achterban (influencers!). Dergelijke meningen zijn meer betrouwbaar en dus effectief. Een samenwerking met een bekende influencer lijkt op dat gebied dus goed te kunnen werken.


- Bereik veel mensen

Middels gewone marketing kost het vaak een hoop tijd, energie en geld om te komen tot een zekere achterban. Een influencer daarentegen heeft al een goede basis aan volgers. Door een samenwerking met een influencer aan te gaan, kun je er ook wel zeker van zijn dat jouw boodschap - indien de doelgroep goed is gekozen - de gewenste doelgroep bereikt. 

"Interesting" gif



Tips bij influencer marketing

  • Zorg dat je een influencer kiest die past bij je merk. Op het moment dat een merk en de influencer een goede match zijn, is het voor de influencer mogelijk om op een eerlijke en authentieke manier aandacht te schenken aan het merk. De marketing is daarmee meer geloofwaardig en bereikt daardoor een grotere kern.
  • Wees zorgvuldig in de selectie van de juiste influencer. Een persoon kan nog zo goed aansluiten bij jouw merk, maar als het volgersaantal achterblijft of opeens exponentieel groeit (bijvoorbeeld door het kopen van volgers) dan kan dat ten koste gaan van jouw merk: je bereikt namelijk minder mensen dan je zou willen.
  • Wees er zeker van dat jouw boodschap die die influencer moet verkondigen klopt. Een boodschap dat niet resoneert met het merk kan namelijk leiden tot reputatieschade.

Conclusie

Kortom, influencer marketing is vertrouwd en daardoor ontzettend effectief. Influencers vertellen je een verhaal en niet zomaar een verhaal. Het betreft vaak een verhaal van merken en organisaties, welke op een authentieke en vertrouwde manier is verwoord. En omdat het zo effectief is, wordt het elk bedrijf aan te raden een samenwerking aan te gaan met een influencer. Natuurlijk hoeft dat niet meteen een influencer te zijn van het hoogste niveau; dit hangt namelijk ook af van het budget dat je er ter beschikking voor wil stellen en de mate waarin de influencer overeenkomt met jouw merkwaarden.


Wil je meer weten over influencer marketing? Cool! Stuur ons even een berichtje dan vertellen we je er graag meer over.


Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Schrijf je hieronder - vrijblijvend - in:


Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is dé eindbaas bij Baas & Baas. Als ondernemer en online marketeer zoekt hij altijd naar de best mogelijke oplossingen. Daarnaast reist hij graag de wereld rond voor inspiratie en fijne werkplekken. Zijn expertise ligt op het gebied van advertising, webdevelopment, SEO en contentmarketing. Direct in contact komen met Sander? Stuur een mailtje naar info@baasenbaas.nl.


Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

What our customers say about us

5.0 stars based on 43 ratings.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners