Growth Hacking is een term die je wellicht vaker voorbij hebt horen komen, maar wat is een Growth Hacker nou precies? Opvallend is het woord ‘hacker’, maar wordt dit er ook echt mee bedoeld? En waarom moet je hier als bedrijf écht gebruik van maken? Wij vertellen het je in deze blog.
Wat is Growth Hacking?
Als je nooit eerder van de term hebt gehoord denk je misschien dat het iets met hacken te maken heeft. Dit is echter niet het geval. De term ‘Growth Hacking’ werd in 2010 geïntroduceerd door Sean Ellis (Oprichter en CEO van Growth Hackers). Ellis noemt zichzelf geen ‘Marketeer’, maar een ‘Growth Hacker’. Maar wat is Growth Hacking dan precies?
De term wordt meestal gebruikt in relatie tot startups. Maar niets is minder waar. Van startups, kleine familiebedrijven tot aan multinationals, allen kunnen gebruik maken van deze nieuwe marketingtechniek. Veel bedrijven weten nog niet wat Growth Hacking inhoudt terwijl velen er onbewust toch mee bezig zijn.
Oke.. nu weet je nog steeds niet wat Growth Hacking precies is. Growth Hacking is een marketingvorm om je bedrijf (snel) te laten groeien met minimale middelen. Dat klinkt als muziek in de oren, right? Grote campagnes maken plaats voor kleinere experimenten en lopende campagnes worden continu getest. Het doel hiervan is om de meest effectieve en efficiënte manieren te vinden om groei te realiseren. Deze relatief nieuwe aanpak staat dus beter bekend als Growth Hacking.
Waarom Growth Hacking?
Deze nieuwe vorm van marketing is een kostenefficiënte manier waarbij gebruik wordt gemaakt van visie, online marketing, de juiste tools, data, techniek en creativiteit om dat ene doel te bereiken: GROEI! Omdat je bij Growth Hacking nieuwe ideeën direct test, krijg je snel inzicht in welke ideeën succesvol zijn en welke niet. Door het uitvoeren van zo’n reeks testen, groeien bedrijven sneller. Bij Growth Hacking beslis je op basis van de uitkomst van de test, dus op basis van data. Richt je daarom bij iedere test op één metric, oftewel op één data uitkomst.
Realiteit
Is het echt zo simpel als het klinkt? Nee, in de realiteit is het anders. Om deze marketingvorm goed aan te kunnen pakken is de juiste samenwerking nodig. Growth Hacking is een verzamelnaam van verschillende online marketing onderdelen. Binnen een bedrijf heb je verschillende afdelingen, neem bijvoorbeeld marketing, sales en productontwikkeling. Onderzoek (Discovery Surveys; how to improve interdepartmental communication) toonde aan dat twee op de drie werknemers de communicatie tussen verschillende afdelingen binnen de eigen organisatie slecht vindt. Dit terwijl bedrijven met goede interne communicatie juist 47% beter presteren. Slechte communicatie tussen de afdelingen is dan ook één van de grootste belemmeringen voor bedrijfsgroei.
Aan de slag met Growth Hacking!
In het huidige ondernemersklimaat weten steeds meer bedrijven dat zij het zonder Growth Hacking niet gaan redden. De ultieme growth hack voor groeiende organisaties is dan ook het doorbreken van bestaande kaders om groei mogelijk te maken. Het is belangrijk dat iedereen binnen het bedrijf een Growth Hacking mindset heeft. Het slaan van bruggen tussen verschillende afdelingen is dus een goede eerste stap! Als je bevindingen en enthousiasme met elkaar deelt, gaat Growth Hacking leven binnen de organisatie. De weg hierheen verloopt niet zonder tegenslagen maar het is uiteindelijk zeker de moeite waard. Hoe meer verschillende meningen en ideeën medewerkers met elkaar delen, hoe sneller ze nieuwe ideeën genereren. En dan kan Growth Hacking écht van start gaan!
Praktische Growth Hacking TIP
Tip nummer 1 - Google Analytics: Custom Alerts
Hier is een Google Analytics Feature die jouw leven als Growth Hacker makkelijker zal maken:
- Custom Alerts (aangepaste meldingen)
Het is erg belangrijk om regelmatig de prestaties van jouw site/product te analyseren. Vaak zijn de inzichten die je zoekt diep verborgen in de gegevens, maar heb je niet genoeg tijd om te graven naar deze inzichten.
Custom alerts werken eigenlijk heel eenvoudig, we hebben allemaal toegang tot een heleboel interessante gegevens in ons Google Analytics-dashboard. Het idee is dat je met behulp van de tool heel gemakkelijk een melding kan aanmaken. Google Analytics controleert dan constant jouw gegevensstromen en wanneer aan de voorwaarde voor de door jouw aangemaakte melding (customized alert) is voldaan, ontvang je een e-mail.
Wellicht vraag jij je nu af hoe je dan zo’n melding aanmaakt. Lees dan verder!
Stap 1: Start Google Analytics en open Aangepaste meldingen onder het kopje ‘Aanpassingen’.
Stap 2: Wanneer je Aangepaste meldingen hebt geopend, klik je op
en vervolgens op
Stap 3: Custom Alert aanmaken.Voorbeeld:
Nu krijg je een melding wanneer het bouncepercentage met meer dan 20% toeneemt.
Het bouncepercentage is het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen gedeeld door alle sessies of het percentage van alle sessies op de site waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken. Deze sessies waarbij één pagina wordt geopend hebben een duur van 0 seconden. Hoe lager het bounce percentage, hoe beter. Wanneer je bovenstaande melding ontvangt is het handig om de volgende punten na te gaan:
- Sluit de content goed aan bij de marketinguitingen waarmee je bezoekers naar de pagina stuurt?
- Is er een duidelijke call-to-action?
- Is de website voor mobiel geoptimaliseerd?
- Staat de zoekfunctie op de pagina op een duidelijke plaats?
- Werken alle links op en naar de pagina?
Benieuwd naar tip nummer 2? Houd onze website en socials in de gaten voor een nieuwe update!
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!