In een wereld waar influencer marketing met de seconde verandert, is transparantie uiterst belangrijk. Het wordt steeds makkelijk om te zien welke influencers écht hun best doen en resultaat (willen) boeken, en welke influencers alleen maar mee doen voor het geld. Instagram heeft hier weer wat nieuws voor: bedrijven kunnen nu de posts van influencers promoten. Hoe gaat dit precies in zijn werk en wat vinden de experts (lees: marketeers en influencers) ervan?
Dit houdt de nieuwe ontwikkeling in
Sinds juni dit jaar is Instagram’s nieuwe functie gelanceerd. Het gaat als volgt in zijn werk: een influencer gaat een samenwerking aan met een merk en plaatst een foto op zijn of haar feed. Dit is dus een ‘organic’ post, wat het is geen advertentie die door het bedrijf is gemaakt. Maar het is wel ‘branded content’, want de influencer wordt betaald voor de post. Op dat moment kan het bedrijf ervoor kiezen om de post te promoten, waardoor het advertenties worden. Bedrijven kunnen hierdoor dus zien welke influencers het geld echt waard zijn en welke influencers niet.
Lora Stokkel van influencer marketingbureau Onfluence vindt dit een positieve ontwikkeling. “Als een influencer iets post, werkt dat veel beter dan wanneer het bedrijf het gewoon plaatst. Het is warmer en geloofwaardiger. Er staat ook nog steeds duidelijk bij dat het gesponsord is, wat ook bijdraagt aan de transparantie. Het account van de influencer groeit er ook door, want het bedrijf promoot de content van de influencer. Voor iedereen dus super handig.”
Emma van @ambitiemma had de functie al meteen gespot. “Ik kreeg een melding of het om een betaalde samenwerking ging en of ik mijn business partner wilde taggen. Het bedrijf kan mijn foto promoten, zonder dat ik er zelf voor hoef te betalen.”
Welke voordelen heeft dit?
Volgens influencer marketeer Lora maakt deze nieuwe functie influencer marketing makkelijker en duidelijker. “Je kunt nu duidelijk laten zien dat het gesponsord is. Deze transparantie is positief, want dat wekt vertrouwen. Ook maakt dit het makkelijker voor bedrijven om advertenties te maken. Het is minder omslachtig en scheelt de influencer werk. Bedrijven kunnen nu ook direct zien wie er tevreden is; het is veel warmer dan Facebook advertenties. En voor bedrijven heeft het nog een voordeel: ze kunnen via de influencer weer nieuwe doelgroepen bereiken met de volgers van hun influencers.”
Influencer Emma sluit zich daar grotendeels bij aan. “Het zorgt voor meer transparantie naar de volgers van de influencer. Ook kunnen bedrijven hiermee meer mensen in de juiste doelgroep bereiken. Het beschermt de gebruiker en zorgt ervoor dat hij of zij niet misleid wordt door de grote hoeveelheid reclames die op Instagram staan - waarvan niet snel opvalt dat het reclame is. Ik denk dat het voor de openheid op Instagram wel goed is, want volgers kunnen nu heel snel zien waarvoor ik als influencer betaald heb gekregen. Ze willen immers niet iemand volgen die alleen maar gesponsorde berichten heeft.”
De nadelen
Maar zoals bij elke ontwikkeling in het social media landschap heeft ook deze functie nadelen. Zoals Emma al aangaf: als je veel sponsored posts hebt, dan weet iedereen dat je eigenlijk alleen maar samenwerkingen hebt. Mensen vinden dit niet leuk, want dan ben je minder authentiek. Dit levert ontvolgers op.” Lora bekijkt het vanuit het perspectief van het bedrijf: “Mensen zien het bericht als een post van de influencer zelf, niet van het bedrijf. Ze kunnen het bedrijf daardoor niet direct volgen maar moeten erheen via het account van de influencer.”
Kortom: een interessante trend die zijn waarde nog moet bewijzen. Wat vind jij van deze nieuwe ontwikkeling? Had je hem al gespot?
Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!