The possibilities and changes of the SERP

Door:

-

5/4/2020

Back in the days zagen Google resultaten er allemaal hetzelfde uit. Tegenwoordig heb je ze in allerlei soorten en maten. Normale links, een rij afbeeldingen of een grafiek met informatie. Deze verschillende resultaten worden veroorzaakt door bepaalde factoren die weer verschillende optimalisatie technieken vereisen. Om je wat meer duidelijkheid te geven vertellen we in deze blog wat de mogelijkheden zijn van de Search Engine Results Page.

Afhankelijk van wat je zoekt

De lay-out van de SERP is afhankelijk van wat je zoekt. Wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar nieuwe sportschoenen, zal je een pagina te zien krijgen met een rij afbeeldingen van schoenen, een aantal linkadvertenties aan de bovenkant en daaronder de organische zoekresultaten. Wil je weten wanneer het volle maan wordt, dan ziet de pagina er heel anders uit. Er zullen dan geen advertenties verschijnen maar een kennisgrafiek met informatie. Ook krijg je meer organische links te zien.

serp

Het belang van SERP

De eerste functie die je als bedrijf kunt toepassen op de SERP is natuurlijk dat je zo ver mogelijk bovenaan de eerste pagina wilt staan. Sta je daar eenmaal, dan is het ook belangrijk dat mensen op jouw link klikken. Dit kun je stimuleren door de titel, URL en meta description uitnodigend te maken en er bijvoorbeeld een ‘call to action’ in te verwerken.

Adverteren in de zoekmachine

Naast organische zoekresultaten kun je ook online advertenties plaatsen om je vindbaarheid te vergroten. Echter is er de nodige kennis van Google Ads en het bepalen van de juiste zoekwoorden vereist om goede resultaten te behalen. Mocht je hier niet zoveel vanaf weten dan is het aan te raden om hiervoor een specialist in te schakelen. De advertenties met afbeeldingen worden sinds kort weergegeven aan de rechterkant van de pagina. Hierdoor is er in de lijst meer ruimte voor organische zoekresultaten.

google resultaten

Maak gebruik van een rich snippet

Het stukje tekst onder de link wordt ook wel de ‘snippet’ genoemd. Hierin kun je vermelden waar de link over gaat. Een ‘rich snippet’ laat extra informatie zien tussen de URL en de beschrijving. Hierin kun je bijvoorbeeld reviews van Google invoeren, openingstijden aangeven of het aantal calorieën van een recept vermelden. Zo kun je in één regel meer informatie geven dan in een normale ‘snippet’. Je kunt een ‘rich snippet’ maken door middel van het toevoegen van HTML-tags aan de opmaak van een pagina.

Constante verandering

Bedenk wel dat Google constant in beweging is en de SERP dus ook. Probeer dus een balans te creëren tussen betaalde advertenties en natuurlijke zoekresultaten op de SERP. Daarnaast is het verstandig om rekening te houden met het veranderende maximum aantal woorden bij de titel en meta description. Hoe meer ruimte hiervoor is, hoe meer zoekwoorden je kwijt kan in de tekst.

Wil je nog meer informatie over SEO? Lees dan onze blog met 75 SEO tips die je direct kunt toepassen!

Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Over de auteur:
LinkedIn icon
Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

What our customers say about us

5.0 stars based on 43 ratings.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners