Het gebruik van Instagram hashtags kan je helpen om van verschillende voordelen te genieten. De hashtags moeten natuurlijk wel van kwaliteit zijn wil je het Instagram-algoritme plezieren. Komen tot de juiste hashtags is vaak een hele klus. Dit is een proces van research, implementatie en controle. Vandaag delen wij met jou hoe je komt tot een effectieve hashtag strategie inclusief: de soorten hashtags, hashtag research en hashtag analyse.
Wat zijn hashtags?
Het welbekende hekje (#), ofwel hashtag, je kent hem vast wel. Het barst er van in de online media. Niet alleen organische berichten bevatten dergelijke termen, maar ook betaalde Instagram advertenties kunnen hashtags bevatten. Waar zijn ze eigenlijk goed voor? Welke soorten hashtags zijn er? En welke hashtags moet je gebruiken voor Instagram? Deze vragen komen aan bod in dit artikel!Het doel van hashtags is eigenlijk heel eenvoudig. Middels één bepaald woord kan je een bericht scharen onder een specifiek onderwerp. Hierdoor kan men berichten gemakkelijk filteren op bepaalde kernwoorden, om op die manier te komen tot de gewenste informatie. Dit biedt nieuwe kansen voor organisaties/personen om meer bereik en daarmee meer likes en volgers te genereren. Bij het zoeken naar bepaalde kernwoorden kan men immers jouw post tegen komen in de zoekresultaten en mogelijk op jouw account verder kijken naar je overige content. Ideaal!
Let op:
Een goede hashtag maakt een ‘saai’ of ‘oninteressant’ bericht niet opeens geweldig en succesvol. Het is een van de middelen om meer bereik te genereren. Zo kunnen goede hashtags een boost geven aan de vindbaarheid van jouw content.
Soorten hashtags
Als je gebruik wil maken van hashtags, dan kun je je beroepen op twee categorieën:
- Een eigen verzonnen hashtag
- Een reeds bestaande hashtag
Binnen deze twee categorieën bevinden zich de volgende soorten hashtags:
- Merk-hashtags: exclusieve hashtags (eigen verzonnen hashtag) voor enkel jouw bedrijf. Het doel van de hashtag is om naamsbekendheid te genereren. Gebruik niet meer dan 1 à 2 hashtags per bericht (#chanellover).
- Locatie gebaseerde hashtags: deze hashtag is ideaal indien je een specifieke doelgroep in de omgeving wilt bereiken. Bepaalde producten en/of diensten kunnen bijvoorbeeld enkel beschikbaar zijn voor een lokaal publiek.
- Entertainment-hashtags: het doel van de hashtag is het uitbreiden van de reeds bestaande relaties met klanten. De hashtags staan vaak weinig in verband met het merk zelf en juist veel met de specifieke post. Denk bijvoorbeeld aan #shopitgirl #youwantthis etc.
- Massa-hashtags: dergelijke hashtags spreken een groot publiek aan, omdat ze vaak door veel mensen worden ingezet of opgezocht. Denk aan #love #lovelife #food
- Gelegenheids-hashtags: dit zijn actuele hashtags welke gekoppeld kunnen zijn aan een feestdag, tijd van het jaar of tijd van de dag (#bluemonday, #kerstmis).
- Trending-hashtags: soms zijn er bepaalde woorden een specifieke periode helemaal in. Dit kan te maken hebben met een bepaald voorval, nieuwe uitgave van een bepaald producttype of noem maar op (#blacklivesmatter, #iPhone13).
- Niche-hashtags: sommige hashtags moeten enkel een specifiek publiek bereiken. Dit kan middels niche-hashtags die op bepaalde interesses van klanten gericht zijn (#vegan, #luxurious, #duurzaam).
- Evenementen-hashtags: sommige hashtags moeten bepaalde events een boost geven. Denk hierbij aan een uitverkoop, een bepaald festival of een winactie (#instagiveaway, #sale).
Eigen hashtag
Om te beginnen met een eigen hashtag over je eigen product/dienst, bedrijf of merk; deze kunnen zeer effectief zijn. Zeker wanneer een groot publiek deze hashtag overneemt en gebruikt in hun eigen content. In de praktijk blijkt het vaak lastig te zijn om dit te realiseren. Zo is het verzinnen van een goede hashtag al vaak een hele opgave. Een hashtag moet goed leesbaar zijn, helder, niet te lang en ingewikkeld. Naast de reproduceerbaarheid van de hashtag is het ook van belang dat de hashtag dusdanig aanspreekt dat het publiek er ook daadwerkelijk gebruik van wil maken. Vaak helpt het om in te spelen op ontwikkelingen en trends uit de omgeving. Denk hierbij aan milieu, duurzaamheid, vrouwenrechten, kinderarbeid etc. Actueel en vaak wat meer beladen nieuws spreekt men namelijk meer aan, omdat het inspeelt op de emoties. Tot slot kan het koppelen van een hashtag aan een winactie ook effectief zijn, vooral als het een grote en gewilde prijs betreft. Om te kunnen winnen wordt dan vaak gevraagd om een bepaalde actie, zoals het vermelden van de organisatie in kwestie met een daarbij behorende hashtag.
Nieuwe hashtag research
Daarnaast hebben we de reeds bestaande hashtags. Je hebt er vast wel al een hoop van voorbij zien komen op voornamelijk Instagram. Nu vraag je je vast af welke hashtags je moet gebruiken. Het is vaak een uitdaging om de beste hashtags op Instagram te vinden. Daarom zijn er verschillende tools in het leven geroepen om de beste hashtags van Instagram te vinden. Deze tools zijn echter niet gratis, waarvoor vaak een flink bedrag op tafel gelegd moet worden. En een alternatief? Naast deze tools kun je ook zelf op onderzoek uit gaan! Ga naar je Instagram pagina en typ eerst zelf eens een aantal zoekwoorden in die goed aansluiten op jouw posts. Wat voor zoekresultaten levert dat op? Hoe kan jouw post daar mogelijk tussen opvallen? Welke gebruikers maken gebruik van dat zoekwoord? Welke hashtags gebruiken ze nog meer? Hoeveel zoekresultaten worden er weergegeven? Aan de hand van deze cijfers kan opgemaakt worden of een bepaald begrip veel gebruikt wordt of niet. De meest interessante hashtags kun je vervolgens testen.
Naast deze tools en een eigen onderzoek, zijn onderstaande opties ook nog mogelijk om veel nieuwe hashtags te ontdekken.
- Concurrenten analyserenVan welke hashtags maakt de concurrent gebruik? Wat voor zoekresultaten levert de hashtag op? Wie gebruikt die hashtag nog meer?
- Influencers en vakgenoten analyseren?Het is goed om te kijken naar de grote spelers binnen jouw vakgebied of jouw doelgroep op het gebied van hashtags. Van welke hashtags maken zij gebruik?
- Maak gebruik van de auto-suggestAls je een hashtag in tikt in de zoekbalk krijg je vaak soortgelijke hashtags te zien (denk aan Google en haar alternatieve opties als je een zoekwoord in tikt). Deze opties kunnen een goede aanvulling zijn aan.
Hoeveelheid hashtags
Als je gebruik maakt van hashtags moet je rekening houden met een maximum van 30 hashtags per bericht. Focus je dan ook enkel op de belangrijkste en meest relevante hashtags. Tevens moet je goed opletten met het gebruik van hashtags als je je sociale media aan elkaar gekoppeld hebt. Op sommige sociale media komt een groot aantal hashtags onder een bericht namelijk over als spam en dat wil je natuurlijk niet. Het volgende aantal aan hashtags wordt gehanteerd binnen de onderstaande media:
- Instagram: maximaal 30 hashtags
- Twitter: maximaal 280 tekens, waaronder het gebruik van hashtags
- LinkedIn: onbeperkt
- Facebook: onbeperkt
Hoewel deze gegevens worden hashtags nog enkel op Instagram echt geaccepteerd en als effectief geacht. Bij de andere sociale media zijn drie à vier hashtags vaak afdoende.
Meten is weten
Oké, je hebt nu je research gedaan naar mogelijke goede hashtags en deze hebt geïntegreerd in je marketinguitingen. Het is dan zaak dat je de resultaten hiervan ook meet.Hashtags zijn vaak moeilijk apart te evalueren aangezien je deze in grote groepen onder berichten plaats. Welke hashtags het meeste gewicht trekken, is vaak onduidelijk. Desalniettemin zijn er verschillende manieren om de impact van jouw hashtag-strategieën te meten. Doe dit als volgt:
Groep hashtags analyseren
- Bekijk de algehele groei van jouw profiel. Dit kan je doen aan de hand van Instagram Analytics. Let bijvoorbeeld op of de vertoningen, het bereik en de vind-ik-leuks omhoog zijn gegaan voor je profiel en de berichten die hierop geplaatst zijn. Voornamelijk het bereik via het Discovery-kanaal binnen Instagram is goed om in de gaten te houden. Een exponentiële groei in deze factor houdt namelijk in dat je de laatste tijd meer accounts hebt bereikt op basis van de hashtags die je hebt gebruikt.
- Vergelijk de resultaten over verschillende periodes. Is er een groei zichtbaar of blijft deze groei uit? Een nieuwe strategie zou een maandelijkse stijging moeten geven. Echter, indien dit niet het geval is, is het wellicht tijd om een nieuwe strategie te integreren.
- Herhaal de hashtag research.
Enkele hashtag analyseren
Wil je bekijken of een enkele hashtag voor bepaalde prestaties heeft gezorgd, zal beroep moeten worden gedaan op een hashtag-onderzoekstool (bijvoorbeeld Hastagify). Dergelijke tools geven meer functionaliteiten dan een Instagram Analytics om de hashtags regelmatig te controleren op organische populariteit. Ook geeft data van derden vaak maandelijks aan wat de best presterende hashtags zijn binnen die periode qua betrokkenheid en gebruik.
De beste hashtags voor Instagram vinden
Instagram hashtags zijn belangrijk binnen een Instagram marketingstrategie. Goede research naar, en toepassing van hashtags kan namelijk het bereik, het aantal likes en het aantal volgers onmiddellijk laten toenemen. Een gebrek aan hashtags betekent in dit verband een onvolledig gebruik van het potentieel van Instagram. Aan de hand van het stappenplan hierboven kun jij als marketeer goede hashtags integreren in jouw Instagram marketingstrategie. Vergeet hierbij niet om deze hashtags periodiek te controleren, af te wisselen en te vernieuwen om op deze manier te komen tot de beste resultaten.Wij van Baas & Baas wensen jou veel succes! Hulp nodig? Neem gerust even contact met ons op. Wij helpen je graag met je vraagstukken!
Wil jij op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Schrijf je hieronder - vrijblijvend - in: