De perfecte website II: Het Webmerk

Door:

-

30/3/2020

Iemand die werkt op zijn laptop

Zou hij bestaan? De perfecte website? In deze blogserie gaat Baas & Baas kijken naar wat de meest ideale website zou zijn. Van de grootste ideeën tot de kleinste details, we bespreken alles. We gaan na de eerste blog over naar de tweede vraag: het merk online.

Hoe belangrijk is een sterk merk?

In de zakenwereld is merk denken al sinds jaar en dag één van de belangrijkste dingen die er bestaat. Zonder een sterk merk zijn je marges gewoon lager. Bovendien worden bedrijven, overheden en zelfs stichtingen in deze tijd erg slecht vertrouwd. Een betrouwbaar merk is dan cruciaal om succesvol te zijn.Toch ligt dat online net even anders. In een drukke wereld waarin we snel willen beslissen is een merk op het web nu eenmaal vaak ondergeschikt aan de functionaliteit van de internetomgeving. Zeker als je bedenkt dat veel van ons webverkeer op dat kleine telefoonscherm plaatsvindt tegenwoordig, waardoor merk bouwen extra lastig is. En misschien ook wel iets minder belangrijk dan in bijvoorbeeld een winkel.

Functioneel en emotioneel design

Vroeger was dat overigens niet anders. Die tweestrijd tussen functional design en emotionele connecties online, bestaat al lang. In de begindagen van het web zochten we juist nadrukkelijk naar nieuwe functionaliteiten, al was het maar om erachter te komen wat we allemaal konden doen met dat kersverse interwebsnet.

Maar één ding was wel anders: die functionaliteiten kwamen we heel vaak tegen op geweldig kleurrijke omgevingen. De websites van toen waren merken op zich, maar dan volstrekt anders dan we nu hebben. Het waren hele vrije omgevingen, met een hoop rare en grappige plaatjes, zo nerdy als je ze krijgt.

Iemand die wild typt op toetsenbord

Misschien de leukste om uit te lichten is het toen populaire Netscape, de meest gebruikte browser in de jaren negentig, en een website die er nog steeds hetzelfde uitziet als in 1994. Het is een hoopje informatie, met een paar hyperlinks en een volstrekt willekeurig plaatje van een cartoony dinosaurus, alsof ze wisten dat ze een internetfossiel zouden worden. Vergelijk dat maar eens met de huidige online omgeving van Nike, één van de sterkste merken op aarde, waarbij fotografie en design de hoofdmoot voert. Dat moet ook, want de consument dient emotioneel verleid te worden om een aankoop te doen. Toch… ook hier wint de functionaliteit het van het design, als is het nipt. De Nike website is meer dan een site alleen, ze is het beste te omschrijven als een complete webomgeving die grotendeels afgesloten is. Een funnel. Dit is dan ook ons onderwerp voor de derde blog.Voor nu hebben we een tweede indicator voor de perfecte website: zij is altijd 49% functie en 51% emotie.

Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story en co-auteur van Mediastorm.

Ook een online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Over de auteur:
LinkedIn icon
Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

Wat onze klanten over ons zeggen

5.0 sterren op basis van 43 waarderingen.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
Regina Floral Feelings
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter