Zou hij bestaan? De perfecte website? In deze blogserie zoeken wij het antwoord. Ons zesde onderwerp zijn moderne doelgroepen en hoe we deze veel effectiever en beter kunnen benaderen in hun niches. Meer traffic voor minder moeite dus. Lees met ons mee!
Misschien wel de belangrijkste ontwikkeling van de afgelopen decennia is de grote hoeveelheid extra kanalen die erbij zijn gekomen. Van websites tot Instagram pagina’s tot YouTube channels, het is nauwelijks bij te houden. Dit staat in schril contrast met de beperkte hoeveelheid kanalen van voorheen, waardoor de keuze altijd simpel was waar je communiceerde. Om in deze tijd tractie te krijgen naar jouw web omgeving, dien je door een enorm bos de bomen helder te zien, en dat is niet altijd eenvoudig.
Deze niche ontwikkeling biedt echter ook één groot voordeel: in plaats van hagelschoten in grote doelgroep clusters, kunnen we tegenwoordig ook scherp schieten in een kleine context. Dat scheelt tijd, geld en moeite, en levert verbazend veel succes op. Om succesvol in niches te communiceren, dien je een niche-mindset aan te nemen en de vraag te stellen: waar, buiten de begaande paden, bevind mijn doelgroep zich het liefst?
Een prachtig voorbeeld zijn YouTube filmpjes over sterrenkunde. Deze worden lang niet zoveel bekeken als meer ‘populaire’ YouTubers, of als een voetbalwedstrijd op televisie. Qua bereik stelt het niet zoveel voor. Maar, ze worden buitengewoon nuttig als je een bepaalde, specifieke doelgroep wilt bereiken: mensen met interesse in wetenschap.
Zo sponsoren online universiteiten dergelijke kanalen bij de vleet. En met groot succes. Ze weten zeker dat de kijkende doelgroep al interesse heeft in wetenschap. Een zekerheid die bij grotere kanalen nooit te vinden is. Om mensen vervolgens naar de web omgeving van de universiteit te krijgen is vaak enkel nog een formaliteit. Je hoeft alleen nog maar de merknaam aan zo’n kanaal te koppelen. En de toef op de taart is dat de kijker dergelijke sponsoring nog kan waarderen ook.
De beste tip die we kunnen geven in deze, is om doelgroepen niet alleen meer demografisch te zien, maar vooral in termen van interessegebieden. Demografie speelt in targeten wel een rol, maar je schiet pas echt scherp als je interessegebied eraan koppelt.
Daar heb je niet eens per sé data voor nodig. Je kunt op basis van het onderbuikgevoel al de juiste kanalen uitkiezen, zolang ze maar een specifiek interessegebied beslaan. Data wordt vooral belangrijk als je gaat monitoren en bij gaat schaven. Dit wordt überhaupt al makkelijker als je al in de juiste interessegebieden opereert.
Stel jezelf dus niet meer alleen de vraag ‘wat is het demografische profiel van mijn doelgroep?’. Maar stel een extra vraag ‘waar heeft mijn doelgroep écht interesse in?”. Als je dat antwoord hebt, dan wordt de funnel die traffic naar jouw web omgeving haalt, een stuk effectiever en overzichtelijker. Zodoende creëer je de perfecte website.
Sander Baas is baas van Baas & Baas en webbouw en marketingdeskundige. Rogier van Kralingen is schrijver bij The Whole Story en co-auteur van Mediastorm.