5 tips om conversie op Facebook te optimaliseren

Door:

Sander

-

23/5/2017

facebook-conversie
twee laptops op tafel

Na het installeren van de Facebook-pixel op je site worden de bezoekersacties gerapporteerd in Facebook. Hoe meer conversies er worden uitgevoerd op je site, hoe beter Facebook wordt in het weergeven van je advertenties aan mensen die waarschijnlijk bepaalde acties zullen uitvoeren. Wanneer je voldoende conversies hebt, kun je beginnen met het optimaliseren van je advertenties, wat nog meer conversies kan opleveren. We delen een aantal tips en laten zien hoe je hiermee aan de slag kunt gaan.


Heb je nog geen Facebook-pixel geïnstalleerd? In onze blogpost: "Hoe begin je met Facebook Advertising" leren we je alles over adverteren op Facebook.

Facebook advertising tips?

Kies een conversiegebeurtenis

Optimaliseren voor conversies betekent niet meteen optimaliseren voor verkoop. Zo kun je bijvoorbeeld optimaliseren voor mensen die een webpagina bekijken met de gebeurtenis Inhoud weergeven om meer websitebezoekers te krijgen.

Hieronder vind je een overzicht van alle conversietrackings. Kopieer de code voor de gebeurtenis die je wilt volgen en plak deze achter de pixelcode op de webpagina's waarop je de actie wilt bijhouden.

conversie-tracking-facebook

⌛️Geef Facebook de tijd om te leren

Voor advertentiesets die zijn geoptimaliseerd voor conversies, moet het systeem nagaan welke doelgroep het waarschijnlijkst zal converteren om vervolgens je advertenties aan deze mensen te weergeven. Daarom is het cruciaal dat Facebook genoeg conversiegegevens krijgt. Hoe meer gegevens, hoe beter! Zorg ervoor dat je advertentieset lang genoeg actief blijft om de gegevens te verzamelen die nodig zijn voor optimalisatie.

Verzamel voldoende signalen

Het is belangrijk om Facebook van zo veel mogelijk conversiesignalen van de Facebook-pixel te voorzien voor elk van je advertentiesets. Facebook raadt minimaal 15 tot 25 conversies per week aan, maar 50 tot 100 of meer is ideaal.

⚙️ Maak aanpassingen indien nodig

Als je advertentieset niet dat aantal conversies genereert, optimaliseer dan voor een vaker voorkomende conversie. Als geen van de conversies die je belangrijk vindt zo vaak voorkomt, probeer dan je advertentieset te optimaliseren voor een andere gebeurtenis.

Indien je zeker weet dat de kwaliteit van je doelgroep hoog is, probeer dan te optimaliseren voor weergaven (als het je niet uitmaakt dat mensen in je doelgroep je advertentie meerdere keren per dag zien) of bereik (als je mensen in je doelgroep wilt bereiken met één advertentie per dag). Probeer te optimaliseren voor klikken op links als je een brede doelgroep hebt.

Specifieke doelgroepen

De kwaliteit van de doelgroep is belangrijker dan de grootte van de doelgroep. Over het algemeen zijn tussen de 1000 en 50.000 mensen ideaal als bron voor een vergelijkbare doelgroep. Het is echter belangrijker om een bron van hoge kwaliteit te hebben (een bron van je beste klanten) dan een specifiek aantal mensen. Als de bron goed is, maakt het niet uit of de doelgroep 20.000 of 30.000 mensen bevat. Je kunt zelfs succes hebben met 100 mensen.

Vermijd aanvullende doelgroepen bovenop een vergelijkbare doelgroep. Vergelijkbare doelgroepen nemen al informatie op van je bron, zoals leeftijd, geslacht en interesses. Als je aanvullende parameters gebruikt, vertroebel je de doelgroep in plaats van dat je deze verfijnt.

Optimaliseren voor conversie

  1. Selecteer de doelstelling Conversies in Advertentiebeheer.
  2. In het gedeelte Conversies selecteer je de pixel en de conversiegebeurtenis waarvoor je wilt optimaliseren. Je kunt het beste een gebeurtenis selecteren die minstens 15 tot 25 keer per week plaatsvindt. Als je niet weet welke conversiegebeurtenis je het beste kunt kiezen, ga je naar het tabblad Pixels in Advertentiebeheer om je pixelactiviteit te bekijken.
  3. Ga naar het gedeelte Budget en planning. Stel Optimalisatie voor advertentieweergave in op Conversies, zodat er wordt geoptimaliseerd voor de conversiegebeurtenis die je in stap 2 hebt geselecteerd. Kies vervolgens een Conversieperiode. In de meeste gevallen raadt Facebook de periode van zeven dagen aan. Stel ten slotte het Bodbedrag in op automatisch, tenzij je beoogde kosten per resultaat hebt.

Vond je dit interessant?

Bekijk ook eens de pagina waarin we uitleggen hoe wij je kunnen helpen met advertenties en marketing via facebook.

Abonneren kan ook! Ontvang nu relevante marketing & social media tips uit de praktijk eenvoudig via e-mail.


Of meld je aan voor de online Facebook Marketing training!

Sander Baas
Over de auteur:
Sander
LinkedIn icon

Sander is dé eindbaas bij Baas & Baas. Als ondernemer en online marketeer zoekt hij altijd naar de best mogelijke oplossingen. Daarnaast reist hij graag de wereld rond voor inspiratie en fijne werkplekken. Zijn expertise ligt op het gebied van advertising, webdevelopment, SEO en contentmarketing. Direct in contact komen met Sander? Stuur een mailtje naar info@baasenbaas.nl.


Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

What our customers say about us

5.0 stars based on 43 ratings.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners