Heb jij de melding op Facebook ook al gekregen? Meta vervangt Facebook. Dit werd eerder op 28 oktober 2021 al aangekondigd, maar sinds januari dit jaar is het officieel doorgevoerd. Het wordt door velen gezien als de volgende stap in het huidige internettijdperk. Het waarom achter deze verandering leggen wij in deze blog aan jou uit.
Facebook vs. Meta
Je kent Facebook vast! Het is een van de grootste social media bedrijven van de wereld. Wereldwijd heeft het zo’n 2 miljard gebruikers, waarvan 1,9 miljard dagelijks actief. Onder het moederbedrijf vallen onder andere Instagram en WhatsApp. De vraag is echter in hoeverre de nieuwe naam van Meta stand gaat houden. Uit ervaring bleek namelijk dat een naamsverandering moeilijk is om door te voeren. Zo bleef Google in de volksmond ook gewoon Google heten, terwijl zij haar naam veranderde naar Alphabet.
Het waarom achter Meta
Mark Zuckerberg, voorheen Facebook eigenaar en nu Meta-baas heeft er voor gekozen het welbekende bedrijf Facebook om te dopen naar Meta. Veel bedrijven en consumenten vragen zich vooral af waarom deze drang voor een naamsverandering. Het bedrijf liet weten dat het graag als metaverse-bedrijf in plaats van een sociaal medium bedrijf gezien wil worden. Een zogenoemde online wereld waarin alles, waaronder sociale media, werk, spellen en webwinkels samenkomt en waar gebruikers kunnen doen en laten wat ze willen. Uiteraard wel een wereld waarin gebruikers zich moeten voegen naar de regels van Meta. Het is een soort tweede wereld die als aanvulling dient op de bestaande, maar dan allemaal online. Een plek om te leren, te werken en te ontspannen.Naast deze reden, schuilt er ook nog een andere reden achter Meta. De laatste jaren lag Facebook nogal onder vuur, onder andere de beschuldiging dat Facebook niet genoeg transparant is, weinig doet aan misinformatie en haatzaaien en handelt in strijd met de Nederlandse privacywetgeving. Met een nieuwe naam hoopt het een nieuw en beter imago op te bouwen.
De toekomst?
Het valt nog maar te bezien of het hele concept van een metaverse wereld daadwerkelijk aan zal slaan. Voor nu is het eerder een nieuwe visie dan een zekerheid. De ontwikkeling laat volgens Meta in ieder geval nog wel zeker vijftien jaar op zich wachten. Naast Facebook werken ook andere bedrijven aan hun eigen metaverse. Echter, van de meeste bedrijven zijn de plannen nog wat vaag of onbekend. Tevens is het nog maar de vraag of er één of meerdere metaverses komen. Als het aan Tim Sweeney ligt dan is het volgens hem belangrijk dat er één wereld ontstaat die voor iedereen vrij toegankelijk is, zodat niemand kan worden buitengesloten. Ook wij van Baas & Baas zien wat in zijn woorden; "Alleen zo krijg je een duurzame, vrije en eerlijke economie”. Vooralsnog heeft deze naamsverandering geen directe invloed gehad op alles wat te maken heeft met Facebook advertising. Wel zijn er de afgelopen tijd wat veranderingen doorgevoerd: nieuwe advertentie categorieën en targeting beperkingen. Mocht er iets onduidelijk zijn of heb je hulp nodig bij het adverteren, laat het ons dan even weten. Wij helpen je graag verder!
Meer te weten komen...?
Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou namelijk maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Dus... schrijf je hieronder - vrijblijvend - in: