Ben je al actief op Instagram en wil je de zakelijke mogelijkheden verkennen? In deze Instagram plusgids vertellen we je meer over de laatste updates van Instagram en hoe je deze kunt inzetten voor jouw bedrijfsprofiel. Begin je nog maar net, lees dan eerst de Instagram startersgids.
1. Zorg voor engagement
Post relevante content, interacteer met gebruikers die reageren op je posts en reageer en like zelf ook foto’s en video’s op profielen van anderen. Ook kun je meer interactie krijgen door je volgers een vraag te stellen of hen de mogelijkheid te bieden om hun mening over een product of dienst te delen in een reactie.
Een andere manier om voor engagement te zorgen is door content te plaatsen van je volgers. User generated content draagt namelijk bij aan de geloofwaardigheid van informatie, en geloofwaardigheid speelt een rol in merkattitudes en aankoopintentie.
Plaatst een van je volgers bijvoorbeeld een foto met jouw product of dienst dan kun je deze vervolgens reposten met de repost for Instagram app. Het is echter belangrijk dat je hiervoor eerst de toestemming vraagt.
2. Maak gebruik van Instagram video
Hoewel foto’s vaak meer likes opleveren dan video’s, zorgen die laatste wel voor meer reacties. Reacties betekenen dat een gebruiker een langere tijd aan het interacteren is met je merk, waardoor je die gebruiker sneller als mogelijke klant aan je kan binden.
Stories
Eerder nam Instagram al de Stories-functie over van Snapchat. Dat bleek een schot in de roos: inmiddels zijn er meer Instagram Stories-gebruikers dan mensen die Snapchat users. Instagram Stories wordt nu wereldwijd door meer dan 200 miljoen dagelijks gebruikt. Deze filters werken ook met boomerang, de terugspoelfunctie en andere formats.
Maak een creatief verhaal:
- Gezichtsfilters
Je hebt keuze uit 8 filters, waaronder een konijnensnuit, berenoortjes, een bril en twee kroontjes. Je vindt ze door naar het selfiescherm te gaan. Bij de knop om van camera te wisselen krijg je nu een gezichtje te zien, waarmee je de gezichtsfilters activeert.
- Stickers en pinning
Stickers zijn plaatjes die je over je foto of video heen kunt plakken. Zoals bijvoorbeeld je locatie, de temperatuur of op dit moment zomerse dingen zoals een bloem of zon. Je kunt ze zelf invoegen op de plek die jij wilt en groter of kleiner maken. En je kunt er zoveel toevoegen als je zelf wilt.
Live
Live uitzenden geeft je nog meer de mogelijkheid om met je volgers te interacteren. Wij laten zien hoe je een livestream start:
Door op de ‘Start Live Video’-knop te drukken en naar rechts te vegen over het scherm, kun je direct een livestream opstarten. Deze kunnen maximaal een uur duren. Na afloop kan je kiezen om dit te delen in je stories. Tijdens de uitzending kun je reacties van kijkers op je scherm zien, die je handmatig vast kunt zetten. Iemand die een Instagram Stories livestream gestart is, kun je herkennen aan de term ‘live’ onder zijn of haar avatar bovenin beeld.
3. Instagram update 2017
Instagram is voortdurend aan het veranderen om de social media-ervaring te optimaliseren. Gisteren lanceerde Instagram een nieuwe algoritme dat voor meer transparantie zal zorgen.
- Gesponsorde samenwerkingen
Vooreerst wil Instagram meer transparantie op hun kanaal door duidelijk te maken aan alle gebruikers welke posts betalend zijn. Het is namelijk geen geheim meer dat influencers Instagram inzetten voor gesponsorde samenwerkingen. Afgezien van de ad of spon hashtags is het vaak niet duidelijk of het om reclame gaat of niet. Daar wil Instagram nu verandering in brengen door de Paid-partnership tag. Hiermee geef je gemakkelijk aan als er voor een post betaald is:
- Grid-functie
Ook voor de standaard gebruiker is er nieuws! Zo kun je vanaf nu je posts archiveren, om te kijken of foto's er wel mooi uitzien in je grid:
Dankzij deze update kun je vanaf nu herinneringen herbeleven zonder dat je dit met al je volgers moet delen.
Wil je een Instagram baas worden? Laat dan je e-mail achter!