Het sociale media platform Pinterest komt nog niet bij elke marketeer naar boven als er wordt gedacht aan ‘online advertising’. Dat terwijl Pinterest maandelijks meer dan 450 miljoen actieve gebruikers heeft. Daarbij blijkt uit een onderzoek binnen het platform ook nog eens kijken dat 89% van de gebruikers Pinterest gebruikt ter inspiratie voor wat zij willen aanschaffen. Een sociale media die je als webshop eigenaar of marketeer zeker niet links wil en kan laten liggen. Pinterest advertising is dus zeker de moeite waard om tijd in te investeren. Dus wil jij Pinterest in je marketingstrategie opnemen of er juist meer uithalen, lees dan vooral verder. In dit artikel leggen wij jou namelijk uit hoe Pinterest werkt, hoe je je producten hierop kan promoten en hoe je hiermee geld kan verdienen (Pinterest advertising).
Enkele begrippen met betrekking tot Pinterest
- Pin: pins zijn ideen die zich weergeven in de zoekresultaten van Pinterest.
- Feed: een feed is een gepersonaliseerde stream aan content voor een specifieke gebruiker welke gebaseerd is op de recente zoekgeschiedenis, gevolgde borden, mensen en onderwerpen.
- Bord: een bord is een verzameling van Pins die gemakkelijk terug gezocht kan worden in het eigen account. Een bord kan gebaseerd zijn op een bepaald onderwerp, thema of juist volledig random zijn.
Pinterest nader bekeken
Reeds onbekend met het platform? Laten wij het platform verder toelichten. Pinterest is meer dan alleen een sociale media platform. Het is tevens een visuele zoekmachine. Hoe dat zo? Binnen Pinterest is er een zoekbalk waarin je kan zoeken naar de gewenste zoekwoorden. Op die manier kunnen gebruikers zoeken naar ideeën, oftewel Pins. Op het moment dat men op een ‘Pin’ drukt worden zij vaak doorverwezen naar een andere website waar zij meer over deze specifieke pin kunnen lezen en mogelijk kunnen aanschaffen. Anders dat de Google zoekresultaten die je misschien gewend bent, toont Pinterest de verschillende pins verticaal naast elkaar met onder elke pin een korte meta-omschrijving.Pinterest creëert voor elke gebruiker een persoonlijke feed op basis van de recente zoekgeschiedenis en mensen, borden en onderwerpen die de gebruiker volgt. Hierdoor kunnen bepaalde pins van jouw account ook terechtkomen in de feed van mensen die jou nog niet volgen. En het verhaal kan nog mooier worden, want als deze specifieke gebruiker jouw pin opslaat op een van zijn of haar eigen borden, dan wordt deze pin automatisch ook zichtbaar in de feed van de vrienden van deze gebruiker. Viraal gaan is dus zeker mogelijk, indien je natuurlijk je eigen pins tijdig en goed optimaliseert.
Pinterest zakelijk inzetten
Binnen het platform zijn er twee opties mogelijk wat betreft het aanmaken van een account: een persoonlijk of een zakelijk account. Het is van belang dat e-commerce websites een zakelijk account aanmaken om te kunnen adverteren binnen het platform. Een dergelijk account is namelijk het beginpunt voor het instellen en verspreiden van advertenties op Pinterest. Lees hier hoe je een zakelijk account aanmaakt!Stap voltooid? Dan is het nu tijd dat je je website koppelt aan jouw Pinterest account. Dit is belangrijk om je inhoud te kunnen claimen die je op dit platform plaatst. Wees gerust, er hoeft geen developer aan te pas te komen. Het is namelijk ongelofelijk eenvoudig om de stappen te doorlopen. Lees hier de stappen! Let wel op dat de stappen kunnen verschillen per hostingprovider.
Rijkelijk pinnen
Rich pins, dat is eigenlijk wat je wil. Het zijn pins waarbij er veel meer informatie naast de afbeelding wordt weergegeven. Reken maar dat dit type pin de betrokkenheid bij je pin zal vergroten door de grotere hoeveelheid informatie die het geeft. Dit vraagt wederom weer om enkele stappen die gezet moeten worden. Hoe je dit moet doen, legt Pinterest hier duidelijk voor jou uit!Binnen Pinterest zijn er verschillende mogelijkheden wat betreft soorten pinnen. Voor de e-commerce is de belangrijkste pin de productpin. Zorg er dan ook voor dat deze pins verrijkt zijn met veel informatie!
Voordelen van Pinterest
- Een pin kan tot nog maanden na plaatsen ervan traffic genereren naar de website. Vooral als de pin door veel mensen gezien en gedeeld wordt. Er ontstaat dan een zogenoemd ‘sneeuwbaleffect’ die er voor zorgt dat hoe meer je pin opnieuw wordt gepind, des te meer. Pinterest leert over je pin en welke gebruikers het leuk zouden vinden om deze pin in hun feed te zien.
- Het platform dient om men te inspireren. Het zou dus goed kunnen dat jouw pins met betrekking tot jouw producten of diensten gebruikers aanzetten dit te kopen.
- Het versterkt jouw brand. Aan de hand van (idee)pins, foto’s en video’s kan jij namelijk de wereld laten zien waar jij als organisatie voor staat.
- Gebruikers op Pinterest hebben een hoge koopbereidheid. Zij zijn bewust op zoek naar inspirerende artikelen of diensten om aan te schaffen en zijn daardoor meer doelgericht dan een sociale media gebruiker op bijvoorbeeld Facebook of Instagram.Groot aantal gebruikers kan bereikt worden.
Dus…
Klaar om de stap te zetten? Pinterest is namelijk een goudmijn door haar vele voordelen en mogelijkheden. Hoewel adverteren op dit platform niet altijd even makkelijk is, kunnen goede pins zeker een hoop goeds leveren. Mocht je vragen hebben over Pinterest advertising of hulp nodig hebben? Wij helpen graag! Laat het ons even weten via een berichtje via de mail of middels het contactformulier. Succes!Op de hoogte blijven van nieuws, artikelen, tips en tricks? Dat komt goed uit! Wij hebben voor jou maandelijks een nieuwsbrief vol met relevante en praktische content. Schrijf je hieronder - vrijblijvend - in: