9 tips om snel Instafamous te worden (en te blijven...)

Door:

-

4/12/2017

instafamous worden

Groeien op Instagram, dat willen we allemaal toch? Het beheren van een groot Instagram account heeft namelijk veel voordelen voor jouw bedrijf. Instagram heeft namelijk nog steeds veel actieve gebruikers. Hierdoor kun je relatief makkelijk je merkbekendheid vergroten en zorgen voor meer engagement met jouw merk. Daarnaast heeft het hebben van een groot Instagram account ook nog SEO voordelen!

Instagram kan in veel meer opzichten voordelig zijn voor jouw bedrijf, het aanmaken van een account is daarom een nobrainer. Als je dit hebt gedaan zal je je vervolgens afvragen hoe je je account kunt laten groeien. Want die paar vrienden die je nu volgen zetten ook geen zode aan de dijk. Om ervoor te zorgen dat dit proces zo soepel mogelijk verloopt is het essentieel om een strategie uit te stippelen en te experimenteren met wat voor jou werkt.

Heb je nog geen Instagram account bekijk dan even onze Instagram Startersgids hier leggen wij onder andere uit hoe je een account instelt voor je bedrijf en geven we een aantal beginners tips. In onze Plusgids geven we nog meer tips, dus lees deze vooral ook nog even door!

Om je op weg te helpen met jouw strategie kun je de volgende tips gebruiken. Deze tips zullen je helpen om snel een sterke groei door te maken.

instagram banner

Ga voor kwantiteit

Dit zal wellicht gek klinken maar om snel te groeien zal je ervoor moeten zorgen dat je momentum krijgt om hier vervolgens je voordeel mee te doen. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk om zo veel mogelijk volgers te bemachtigen. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je volgers oprecht geïnteresseerd zijn. Als dit het geval is zal je ook makkelijker je groei kunnen behouden. En dat is wat we willen nietwaar?

Maar hoe bemachtig je dan zoveel mogelijk volgers?

Hier zijn verschillende manieren voor. Om te beginnen kun je opzoek gaan naar influencers in jouw branche. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een relevante hashtag in te voeren met veel posts. Als je deze bekijkt, zal je zien dat de top posts bovenaan staan. Door deze posts te bekijken kun je makkelijk populaire gebruikers vinden. Vervolgens kun je de volgers van deze gebruikers bekijken en deze volgen! Zo simpel is het, als je dit doet zul je zien dat veel van deze gebruikers jou ook zullen volgen.

instagram volgers

Like en comment op relevante content!

Op deze manier kun je volgers bemachtigen zonder zelf te volgen. Zorg er dan wel voor dat je meerdere foto’s of comments liked zo zal je sneller opvallen en eerder worden gevolgd.

Plaats elke dag berichten op de ideale tijden

Als je dagelijks post zal je je volgers makkelijker kunnen behouden en zal je eerder nieuwe volgers aantrekken. De beste tijden om je bericht te plaatsen zijn ’s ochtends tussen 8 en 9 uur of ’s avonds na elfen. Op deze tijden wordt er namelijk het minst gepost, dus zullen jouw berichten minder snel worden overstemd.

Gebruik relevante hashtags

Gebruikers vinden content aan de hand van hastags, dus gebruik ze! Berichten met hashtags zullen eerder geliked worden en je zult eerder worden gevolgd. Gebruik alleen niet te veel hashtags, dit ziet er nogal spammerig uit, 5 tot 10 hashtags is een mooie richtlijn.

Deze strategieën kun je gebruiken om veel volgers te krijgen in het begin, maar uiteindelijk zal deze groei vanzelf door moeten lopen.

Gebruik een specifieke levensstijl als leidraad voor je content

Wat je content betreft zal je ook nog een strategie moeten aanhouden. Dit is vooral belangrijk als je op de lange termijn je groei wilt vasthouden. Als je geen strategie hebt wat betreft je content zullen mensen uiteindelijk geen interesse meer hebben en houdt je groei op. Zorg dus voor een duurzame strategie.

Je kunt dit doen door een verhaal te vertellen rondom je content. Gebruik hiervoor een specfieke levensstijl als leidraad. Dit heeft veel voordelen, op deze manier kun je namelijk een groter publiek aanspreken zonder een tastbaar product te hebben. Ook kun je je makkelijker onderscheiden van andere accounts, omdat jij een speciaal verhaal verteld, daarnaast bouw je direct aan het image van je merk en maak je het moeilijker voor concurrenten om je te kopiëren.

Zo kun je bijvoorbeeld als jou doelgroep voornamelijk bestaat uit ondernemers een verhaal vertellen over succes en hard werken. Dit zal veel raakvlakken hebben met hun persoonlijke leven waardoor er meer interesse zal zijn voor jouw verhaal.

Doe onderzoek naar je doelgroep

Weet jij nog niet welk verhaal je wilt vertellen? Bedenk je dan goed wie jou doelgroep is en wat hen beweegredenen zijn. Vraag je bijvoorbeeld de volgende dingen af:

Waar is mijn doelgroep werkzaam?

Welke leeftijd heeft mijn doelgroep?

Hoe kleden zij zich?

Waar gaan ze uit eten?

Wat voor nachtleven hebben ze?

Waar dromen ze van?

Wat vinden ze geweldig?

Wat vinden ze niet zo geweldig?

Als je dit scherp hebt zal je ook makkelijker content kunnen bedenken die hierbij aansluit.

Als je goed weet hoe jouw doelgroep in elkaar steekt kun je vervolgens jouw verhaal bedenken. Om een ambitieus en inspirerend verhaal te kunnen vertellen, kun je je de volgende dingen over je doelgroep afvragen: Wie waren ze? Wie zijn ze? En wie willen ze zijn?

Je bent helemaal goed bezig als je ervoor kunt zorgen dat je jouw bedrijf of product kunt profileren als oplossing of hulpmiddel om een bepaalde levensstijl te verkrijgen.

Wat je nu nog te doen staat is het consistent publiceren van berichten rondom jouw verhaal. Je kunt de input van je volgers vervolgens gebruiken om dit verhaal te laten evalueren.

Werk samen met micro-influencers

Influencers zijn de baas op Instagram, dat weten we allemaal. Het is daarom ook niet gek om met ze samen te werken. Hoewel grote influencers vaak erg duur zij en moeilijk te benaderen geldt dit voor kleine influencers niet. Samenwerken met kleine influencers heeft veel meer voordelen, ze zijn namelijk geloofwaardiger en hebben een specifiekere doelgroep. Vaak hoef je ze niet eens te betalen, maar is een barter deal genoeg voor een samenwerking.

De doelgroepen van kleine influencers zijn specifieker, maar vooral ook veel meer betrokken. Dit zal zorgen voor meer reacties en likes op je content en dat is uiteindelijk wat je wilt. Deze influencers hebben tussen de 1000 en 100.000 volgers.

Als je bijvoorbeeld een restauranteigenaar bent, kun je gemakkelijk micro-influencers vinden door een kijkje te nemen tussen je eigen volgers. Hier staat vast wel iemand tussen met een stuk of duizend volgers.

Focus je op het bekend maken van je merk

Focus dus niet te veel op de producten die je verkoopt. Dit komt namelijk nogal verkoopachtig over en werkt juist tegen. Mensen zullen je hierdoor ook eerder ontvolgen. Als je merk sterker wordt kun je makkelijker concurreren, ben je geloofwaardiger en wordt je vaker genoemd op het internet. Je producten zullen dan vanzelf worden gekocht.

Maak een hashtag voor je merk

Als je dit doet kun je namelijk meer mensen bereiken en mensen zullen je makkelijker onthouden. De hashtag wordt een verzamelplaats van alle content over jouw merk. Dus ook content die door anderen wordt gemaakt. Om ervoor te zorgen dat je hashtag vaker wordt gebruik kun je bijvoorbeeld een prijs uitreiken aan volgers die de beste content creëren met jouw hashtag.

hashtag baasenbaas

Instagram campagnes

Het is natuurlijk ook mogelijk om gesponsorde post in te zetten voor Instagram. Het adverteren op Instagram werkt via Facebook. Wil je weten hoe je een goede Instagram campagne opzet? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Behaal SEO voordelen door je Instagram profiel goed in te richten

Het beheren van een populair Instagram account heeft verschillende voordelen voor jouw zoekmachine rankings. Je moet er alleen wel voor zorgen dat Google jouw profiel goed kan crawlen. Dit kun je onder andere doen door een locatie toe te voegen aan je posts wanneer dit kan. Ook zul je een compleet profiel moeten hebben ,oftewel vul alles in! Gebruik keywords waarop je gevonden wilt worden in je content en profiel. Moedig het delen van je content op verschillende platformen aan!

Nog meer tips ontvangen? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Over de auteur:
LinkedIn icon
Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

What our customers say about us

5.0 stars based on 43 ratings.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners