Een aangepaste, realtime dashboard met data uit Google Analytics, AdWords en andere programma’s? Dankzij Google Data Studio is dat nu mogelijk. Google lanceerde vorig jaar een datavisualisatie- en rapportageprogramma, genaamd Data Studio 360. Momenteel is de gratis versie, Data Studio bèta, ook in Nederland beschikbaar. Met deze tool heb je toegang tot al je marketingdata, die je vervolgens gemakkelijk kan importeren in een overzichtelijk rapport.
Visuele rapporten
Google Analytics is een uitstekende tool. Het presenteren van deze data aan leidinggevenden, collega’s of klanten kan echter een tijdrovend proces zijn. Met Google Data Studio wordt het gemakkelijk om data te vertalen naar een mooi en overzichtelijk rapport. Tot sinds kort kon je in de gratis versie maximaal vijf rapporten maken. Nu is Data Studio volledig beschikbaar. Je kan de rapporten naar eigen smaak inrichten. Denk hierbij aan interactieve rapporten in de huisstijl van jouw organisatie. Om snel van start te gaan, kun je gebruikmaken van al bestaande templates die in de galerij worden aangeboden:
Daarnaast kun je het template van een al eerder ontworpen dashboard eenvoudig opnieuw gebruiken door deze te kopiëren. Vervolgens is het mogelijk om de data vanuit een andere weergave hierop toe te passen.
Grafieken en tabellen
Om de data op een duidelijke en overzichtelijke manier te visualiseren, zijn er binnen Google Data Studio verschillende grafieken en tabellen beschikbaar. Voor elke grafiek en tabel kan je aangeven welke dimensies en statistieken er getoond of gecombineerd moeten worden. Een groot nadeel is daarentegen dat data uit verschillende bronnen niet in één tabel of grafiek kan worden samengevoegd. Een tabel met alle impressies van Google Search Console en sessies van een Google Analytics campagne is dus niet mogelijk.
Elke grafiek of tabel kan worden aangepast door een of meerdere filters. Zo zorg je ervoor dat de gebruiker al de juiste gegevens ziet. Bijvoorbeeld als je alleen verkeer van organische zoekresultaten wilt laten zien. De filters kan je op verschillende manieren instellen. Je kan enerzijds filters op het dashboard plaatsen zodat gebruikers zelf de filters kunnen instellen. De andere manier is om meteen een filter toevoegen aan de grafiek of tabel.
Dit geldt ook voor de datum. Je bepaalt zelf wat de gebruiker kan zien. Kies je voor ‘automatisch’, dan zal de gebruiker de datumrange zelf kunnen veranderen. Bij ‘aangepast’ geef je zelf de datum van de grafiek of tabel mee.
Google connectors
Een van de meest handige functies van Data Studio is de mogelijkheid om gegevens uit verschillende databronnen te importeren in één dashboard. Voor iedere tabel of grafiek, kies je zelf welke gegevens je uit welke bron nodig hebt. De voornaamste databronnen of Google connectors zijn: AdWords, Google Analytics, Doubleclick en Google Spreadsheets. Sinds afgelopen maand is het nu mogelijk om gegevens te importeren uit de Google Search Console. Alle gegevensbronnen kan je gemakkelijk toevoegen. Het is hierbij wel belangrijk dat je over de juiste rechten beschikt. De toegevoegde data kan je vervolgens in elke dashboard gebruiken en wordt automatisch geüpdatet. Op deze manier beschik je altijd over de meest recente cijfers.
Dashboard delen
Een van de pijlers van Data Studio is om alle data toegankelijk te maken voor iedereen binnen de organisatie. Dashboards kunnen daarom gemakkelijk gedeeld worden met iedereen die deze data nodig heeft. Bovendien kan je ze rechten toekennen bij het delen. De rechten kan je later nog aanpassen. Indien je ervoor kiest dat de gebruiker mag bewerken, kan je met meerdere accounts tegelijkertijd in hetzelfde dashboard werken.
Vond je dit interessant?
Abonneer je nu en ontvang relevante marketing & social media tips uit de praktijk eenvoudig via e-mail. Mis dit niet.