Wat kun je met Google Optimize?

Door:

-

29/6/2017

google-optimize

Elke gebruiker is uniek en daarom zou jouw website elke gebruiker op een unieke manier moeten aanspreken. Met Google Optimize kun je website-experimenten uitvoeren om de optimale ervaring voor elke groep gebruikers te bepalen. Google heeft de gratis versie van Google Optimize onlangs beschikbaar gesteld. Wij hebben dit voor jullie getest. Wil je ook aan de slag met A/B-testen? Lees dan verder om de optimalisatietool te verkennen.

header-google-optimize

Door experimenten uit te voeren in Optimize, kun je nieuwe ontwerpen, lay-outs en inhoud van je website testen met een subset van jouw bezoekers. Iedereen die bijdraagt aan de website-ervaringen, kan voordeel hebben van testen.

Testopties

Elke variant wordt op vergelijkbare tijdstippen weergegeven zodat de prestaties onafhankelijk van andere externe factoren kunnen worden geobserveerd en gemeten. Met de targeting-functie kun je jouw experimenten ook tot een bepaalde doelgroep beperken.

1. A/B testen

A/B testen is een gerandomiseerd experiment met twee of meer varianten van dezelfde webpagina (A en B). Variant A is het origineel. Variant B bevat minstens één element dat is gewijzigd ten opzichte van het origineel, bijvoorbeeld een call-to-action-knop met een andere kleur.

2. Multivariate testen (MVT)

Een MVT test tegelijkertijd varianten van twee of meer elementen om vast te stellen welke combinatie de beste uitkomst oplevert. In plaats van te laten zien welke paginavariant het meest effectief is (zoals in een A/B-test), identificeert een MVT de meest effectieve variant van elk element en analyseert eveneens de interacties tussen die elementen.

Chrome Extensie

De installatie voor bovenstaande testen is in ieder geval heel eenvoudig. Je voegt een code toe aan je website en je installeert een Optimize extensie in Chrome. Daarna kun je eenvoudig een experiment aanmaken. De visuele editor (die werkt via de Chrome-extensie) helpt je direct wijzigingen op pagina’s door te voeren.

Google Optimize

Je selecteert een specifiek blok op de pagina, en je kunt vervolgens voor dit blok diverse testvarianten definiëren. Iedere wijziging die je maakt is via een wijzigingenlijst in de visuele editor simpel te bewerken of te verwijderen.

3. Redirect/splitrun

Eenvoudig maak je varianten aan die worden geïdentificeerd door een URL. Optimize zorgt verder voor de analyse en de bezoekersstromen. Met redirect vergelijk je verschillende pagina's met een unieke URL.

Google Optimize instellen

Maak jouw Optimize-account en -container

  1. Ga naar optimize.google.com.
  2. Klik op Nieuw account maken.
  3. Geef een accountnaam op.
  4. Geef een containernaam op.

Link Optimize aan Analytics

  1. Klik op een container.
  2. Klik in het informatievenster voor de container.
  3. Selecteer in het propertyvenster de Analytics-property die overeenkomt met het webdomein waarop u de experimenten uitvoert.
Google Optimize

Voeg Optimize toe aan jouw site

Plak de code in je Google Analytics Tracking code op jouw website:

Google Optimize

Experiment uitvoeren

  1. Maak een experiment aan.
  2. Geef het experiment een naam.
  3. Geef de URL van de pagina die je wenst te testen.
  4. Kies vervolgens het type experiment.
  5. Klik op maken.
Google Optimize

6. Voeg een variant toe van de pagina

Google Optimize

7. Heb je in Google Analytics je doelen goed ingesteld? Dan kun je deze eenvoudig hergebruiken om je testen te evalueren.

google optimize

Targeting opties verkennen

Optimize-targeting geeft je de mogelijkheid om te kiezen wie je wilt opnemen in jouw experiment en wanneer experimentvarianten worden weergegeven aan deze personen.

Wie bepaalt of een gebruiker in aanmerking komt voor een experiment. Als je een gebruiker hebt opgegeven in de schuifregelaar, krijgt hij of zij een experimentvariant te zien wanneer het experiment van toepassing is.

target-google-optimize

Wanneer bepaalt op welk moment een experimentvariant wordt weergegeven. Je kunt bijvoorbeeld een test activeren puur gericht op smartphone gebruikers. Of de boodschap op je website aanpassen als je kantoor/winkel niet geopend is. De mogelijkheden zijn eindeloos:

  • URL-targeting

Target de specifieke URL's waar jouw experimenten worden uitgevoerd.

  • Doelgroeptargeting

Target doelgroepen die je in Analytics heeft gemaakt.

  • Gedragstargeting

Target nieuwe/terugkerende bezoekers of bezoekers die afkomstig zijn van specifieke bronnen.

  • Geografische targeting

Target bezoekers die afkomstig zijn uit specifieke plaatsen, regio's of landen.

  • Technologietargeting

Target bezoekers die specifieke apparaten, browsers of besturingssystemen gebruiken.

  • JavaScript-variabele

Target een JavaScript-variabele in de broncode van de webpagina.

  • Queryparameter

Target specifieke pagina's of paginareeksen.

  • Variabele voor gegevenslaag

Target op basis van belangrijke waarden die zijn opgeslagen in de gegevenslaag.

De resultaten analyseren

In een duidelijk overzicht bovenaan de pagina zie je na de start van een experiment in één oogopslag welke variant het beste resultaat oplevert. Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Laat een reactie achter!

Wil je een SEO baas worden? Laat dan je e-mail achter!

Over de auteur:
LinkedIn icon
Wil jij een online baas worden? Wij maken van jouw bedrijf graag een baas op het internet.

Meld je aan voor een gratis Growth Audit om alle kansen te ontdekken!
Gratis quick scan!
Meer weten over onze bezigheden?

Laat je e-mail achter voor de maandelijkse baasbrief!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Categorieën
Recente berichten
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?
Plan een gratis consult!

What our customers say about us

5.0 stars based on 43 ratings.
Julien Dijkslag , Maart, 2023

Baas & Baas bedankt voor de goede service 🙌. Tot de volgende keer 💪🏼

Rogier van Kralingen , December, 2023

Geeft perspectief en uitstekende service, vooral in tijden waarin marketing overweldigend kan zijn.

Sol Wortelboer , Februari, 2024

Uitstekende samenwerking, geweldige service en communicatie met een goed product tot gevolg. Grote bazen :)

Heleen Spruijt , Februari, 2020

We zijn superblij met het eindresultaat van onze webshop neeve.com en vinden de samenwerking met Baas & Baas erg goed. De lijnen zijn kort waardoor er snel én efficient geschakeld kan worden.

Royal Moti Mahal
Kuin BV
Orange Capital Partners
Gouden Reael
Bar Italia
Henri Willig
't Klooster Interieurmakers
VondelGym
PANCAKES Amsterdam
DGTL Health
ISM Clubhouse West
Sup Sup Club
IW-Net
Dappermaentje
Avalon Connect
Hedgehog Company
FunkyVinyl
Eventcare
Kroonluchter
The Sourcing Partners