Als professional kun je er niet meer omheen: LinkedIn. Inmiddels maken 4,1 miljoen Nederlanders gebruik van LinkedIn, waarvan een half miljoen zelfs dagelijks! Tijd dus om jouw LinkedIn profiel onder de loep te nemen. Zelfs als je al veel aan LinkedIn doet, hebben we wat tips voor jouw LinkedIn profiel (dus niet voor LinkedIn company page of marketing!). Want het kan altijd beter.
1. Hou je profiel up-to-date
Dit lijkt misschien een inkoppertje, maar het is iets waar je snel voorbij kijkt. De tijd vliegt voorbij en voor je het weet is er weer een maand voorbij, of een kwartaal, of een jaar – en heb je niks aan je LinkedIn-profiel veranderd. Je baan wijzigen, dat onthoud je nog wel. Maar werk jij je profiel ook bij als je een award binnen hebt gesleept of als je ergens gepubliceerd bent/ iets gepubliceerd hebt? En als je een project hebt afgerond wat goed reflecteert waartoe jij in staat bent? Of als je een diploma hebt behaald, ook al is het maar een gratis online cursus? Klopt je bio nog wel helemaal? Dit zijn elementen van je profiel die er gauw bij inschieten.
Ons advies: maak een terugkomende taak in je agenda of welk planningsprogramma je ook gebruikt (Trello, Wunderlist, et cetera). Om de twee maanden even checken of alles nog klopt is helemaal goed. Het beste is natuurlijk om het direct te doen, maar die tweemaandelijkse reminder is super om het allemaal even te checken?
2. Zorg voor een professionele foto
Hoewel je een boek niet op z’n cover moet beoordelen, is je profielfoto dé manier om een goede eerste indruk te maken. Jouw kleine avatar zal in de zoekresultaten verschijnen. Het is een deel van je imago. Neem even de tijd om een kwalitatief goede en professionele foto te (laten) maken. Ga een barterdeal aan met een fotograaf, huur gewoon een fotograaf in of ga zelf aan de slag (liefst niet met de selfie-camera van je telefoon). Zorg voor een rustige achtergrond en besteed niet overdreven veel tijd aan je uiterlijk. Hoe jouw profielfoto er verder het beste uit kan zien verschilt per branche. Kijk daarom even wat professionals in jouw vakgebied doen.
Een fijne website is Snappr, waarbij jouw foto wordt getest op een aantal criteria. Helemaal gratis en snel resultaat plus verbeterpunten: https://www.snappr.co/photo-analyzer/
3. Onderzoek de keywords van searches
SEO is overal. Niet alleen op je website, maar ook op jouw LinkedIn profiel. Doe keyword onderzoek voordat je begint met het schrijven van je profielteksten. Welke keywords gebruiken de mensen waarmee of waarvoor jij wilt werken? Bedenk goed waarop je gevonden wilt worden en onderzoek of hier vraag naar is. Verwerk deze keywords in je intro tekstje (“bio”) en de rest van je profiel zoals je werkervaring.
4. Neem de tijd voor een goede “bio”
Het introtekstje is een van de eerste dingen die mensen zien. Na jouw headline en je profielfoto is dit wat mensen moet overtuigen om je profiel te bekijken (óf gewoon meteen met je te werken!). Een paar tips voor je bio:
- Denk vanuit de mensen die je profiel bekijken. What’s in it for them? Leuk dat je een copywriter bent, maar wat levert hen dat op? Vertel dus niet dat je aantrekkelijke teksten schrijf maar focus op het feit dat je bijdraagt aan een sterk imago, langere websitebezoeken en hogere conversies.
- Hou het kort en krachtig. Dreigt het lang te worden, gebruik dan tussenkopjes.
- Gebruik witregels. Leest veel fijner dan één lap tekst.
- Mocht het bij jouw vakgebied passen, gebruik dan emojis om je tekst wat op te fleuren en het leesbaarder te maken.
- Schrijf vanuit de eerste persoon, dus niet “Jantje ontving een award voor beste copywriter in 2018” maar “In 2018 won ik een award voor beste copywriter” (of nog beter, gebruik de emojis als een soort opsomming).
5. Zorg voor een CTA
Wat wil je dat mensen doen als ze jouw profiel bekijken of hebben bekeken? Wil je gewoon graag een goed imago en jezelf profileren als een professional? Ben je op zoek naar een nieuwe baan of sta je open voor nieuwe projecten? Maak duidelijk wat het doel is van je profiel door het in je bio op te nemen en eventueel in je headline of je werkervaring.
6. Zorg voor recommendations
Je kunt nog zo overtuigd zijn van jouw eigen capaciteiten, mensen nemen het veel eerder van anderen aan. Je komt veel geloofwaardiger over als andere mensen goede dingen over jou en je projecten of skills zeggen. Zorg daarom voor recommendations of aanbevelingen. Hoewel het weinig moeite is voor iemand om zo’n stukje te schrijven, is het iets wat mensen snel vergeten. De beste manier is daarom om eventjes te bellen met een tevreden klant, werknemer of andere zakelijke relatie en een stukje voor ze te typen. Vervolgens nodig je hem of haar uit om een recommendation voor je profiel te schrijven en plak je de getypte aanbeveling in het uitnodigingsbericht. Hij of zij hoeft het dan alleen nog maar te kopiëren en te plakken. Wees wel zo aardig om er meteen ook eentje voor diegene te schrijven.
7. Gebruik media
Tekst is geweldig, maar ook overweldigend. Een interview in een tijdschrift kan interessant zijn, maar is opeens een stuk saaier als je de pure tekst ziet – zonder de mooie afbeeldingen en andere vormgeving. LinkedIn is uiteraard veel meer gelimiteerd in opmaak dan een tijdschrift. Toch kun je je profiel heel persoonlijk maken door media toe te voegen. Bijvoorbeeld een filmpje bij je bio (daar is ie weer), een link of een screenshot van een mooi project dat je hebt afgerond of een foto van je team.
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!