Bij Baas & Baas houden wij ons elke dag bezig met Search Engine Optimalization. Uiteraard voor onze klanten maar ook voor onze eigen website. SEO is constant in ontwikkeling, daarom verfrissen wij onze kennis één keer in de zoveel tijd om op de hoogte te blijven. In deze blog delen wij onze nieuwste bevindingen en vertellen wij hoe je ook een baas kunt worden in SEO.
Verbeter de click-through-rate
Om hoger in de zoekmachine te ranken, wil Google graag dat er veel mensen klikken op jouw website in de zoekresultaten. Hiermee vertellen deze bezoekers namelijk dat ze hebben gevonden wat ze zochten en geïnteresseerd zijn in de content. Google zal deze pagina dan ook eerder hoger zetten dan pagina’s waar bijna nooit iemand op klikt.
Maar hoe zorg je er nu voor dat mensen op jouw link klikken? Een eenvoudige manier om dit voor elkaar te krijgen, is het toevoegen van nummers aan de titel en beschrijving van een link. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen online sneller klikken op een link met een cijfer. Het proberen waard!
Contentmarketing
Contentmarketing speelt een belangrijke rol binnen SEO. Ze zeggen ook wel: content is key. Met blogs kun je naast het subtiel verwerken van zoekwoorden, ook laten zien dat je een expert bent op een bepaald gebied. Een goede tip hierbij is om daarom in een blog, woorden en onderwerpen te gebruiken die klanten ook gebruiken.
Daarnaast is het belangrijk om wervende titels te schrijven met woorden zoals: ‘How to’, ‘De x beste’, ‘De snelste’, ‘Checklist’, ‘Gids’, ‘Tips’ en ‘Eenvoudig’. Zorg voor een motiverende introductie en maak korte en duidelijke zinnen die makkelijk leesbaar zijn. Gebruik zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden door de tekst heen maar overdrijf dit niet.
Verlaag de bounce rate
Ook deze tip heeft te maken met het feit dat Google zijn gebruikers graag blij wilt maken met goede content. Wanneer bezoekers jouw website verlaten na drie seconden, zal dit een signaal zijn voor Google dat zij de content niet goed vonden. Hoe lager de bounce rate is, hoe hoger je dus in de zoekresultaten zult verschijnen. Hoe langer mensen op jouw website blijven, ook wel dwell time genoemd, hoe hoger je rankt.
Maar hoe zorg je hier nu voor? Allereerst natuurlijk door goede content te schrijven en daarnaast kan het ook helpen om aantrekkelijke introducties te schrijven die mensen aanzetten tot actie. Zo is het goed om korte zinnen te maken en kan je bijvoorbeeld doorlinken naar een andere relevante pagina. Hierdoor blijven mensen geboeid en zullen ze eerder andere pagina’s op jouw website bezoeken.
Update oude blogposts
Soms kunnen oude blogposts worden aangevuld met nieuwe informatie. Het kan zijn dat de info niet meer up to date is of dat er nieuwe tips zijn bijgekomen. Het is dan een goed idee om de blog aan te passen en aan te vullen. Zo biedt je meer waarde aan de lezer en heb je ook een goede reden om de blog opnieuw te delen op social media. Uit onze ervaring blijkt dat geupdate blogsposts een toename in de bezoekers oplevert!
Creëer deelbare content
Deze tip is makkelijker gezegd dan gedaan. De meeste content online is het niet waard om te delen. Probeer je daarom te onderscheiden en wél deelbare content te creëren. Hoe vaker jouw artikel namelijk wordt gedeeld, hoe hoger het in de zoekresultaten naar boven zal komen.
Maar hoe zorg je voor deelbare content? Neem het schrijven van goede content allereerst heel serieus. Plan er ruim de tijd voor in, doe onderzoek en schrijf iets nieuws. Vul het artikel aan met interessante infographics en afbeeldingen. Gebruik daarnaast korte URL’s met het zoekwoord erin en zet social media share buttons prominent op de pagina.
Schrijf artikelen van minstens 1800 woorden
Waar je vroeger nog weg kwam met een blog van 300 woorden, kijkt Google tegenwoordig steeds meer naar langere artikelen. Een gemiddelde pagina in de top resultaten van Google heeft 1890 woorden. Dit betekent dat langere artikelen beter vindbaar zijn, simpelweg omdat ze meer waarde bieden aan de lezer. Ook worden langere en dus verdiepende artikelen vaker gedeeld. Aan de slag dus..
Verzin je eigen zoekwoorden
Wanneer je zelf originele zoekwoorden verzint die relevant zijn voor jouw website, is de kans groot dat je nummer één bent in de zoekresultaten voor deze zoekwoorden. Probeer een term te verzinnen die nog niet populair is maar wel potentie heeft. Dit werkt met name goed voor nieuwe strategieën of tips, bijvoorbeeld ‘De bazen tip’.
Moedig reacties aan
Het aantal reacties onder een blog heeft invloed op de ranking in de zoekresultaten. Volgens Google kan een community op je website dan ook helpen om hogerop te komen. Wanneer je aan het einde van een blog de lezer aanspoort om een reactie achter te laten, is de kans groter dat er een gesprek ontstaat onder de blog. Dit zal de waarde van de pagina alleen maar doen stijgen!
Yoast plug-in
Een vrij eenvoudige maar handige tip is het downloaden van de Yoast plug-in op jouw website. Deze plug-in analyseert automatisch de tekst op een betreffende pagina. Zo kijkt het naar de titel, meta omschrijving en het aantal woorden van de tekst maar ook naar de leesbaarheid van de tekst, interne links en afbeeldingen.
Hoe goed de pagina scoort, kun je zien aan de kleur van de bolletjes: groen, oranje of rood. Staar je echter niet suf op het groene bolletje, deze heeft niet altijd gelijk ;) Zie de Yoast plug-in vooral als een hulpmiddel, niet als vervanging van jouw werk wat betreft SEO. Het blijft een geautomatiseerd systeem.
SEO tools
Tot slot willen we jullie nog voorzien van de beste SEO tools van dit moment. Met deze tools wordt het optimaliseren van jouw website een stukje makkelijker. Onze favorieten:
Answer The Public
Met deze tool vind je binnen korte tijd inspiratie voor zoekwoorden. Veel bedrijven gebruiken de Google Keyword Planner. Door juist een andere tool te gebruiken, kun jij je onderscheiden. Met deze tool kun je zien welke vragen mensen hebben gesteld op fora, blogs en social media. Dit levert veel relevante en unieke zoekwoorden op!
Detailed
Met deze tool kun je de concurrentie van jouw bedrijf in kaart brengen. Het geeft een lijst van de meest populaire websites in jouw niche. Zo kun je kijken hoe deze bedrijven het aanpakken en je hierdoor laten inspireren.
Google’s mobiele vriendelijkheid test
Met deze tool van Google kun je kijken of jouw website er ook goed uitziet op mobiele telefoons. Hier hecht Google tegenwoordig veel waarde aan want de meeste websites worden ten slotte bezocht op een telefoon. Met deze tool kun je dit op een eenvoudige manier testen.
SEObility
Tot slot noemen we SEObility, een tool waarmee je een volledige SEO check van je website kunt doen. De tool geeft inzicht in zaken die nog beter kunnen zoals pagina’s die langzaam laden, geblokkeerde pagina’s en technische issues.
Wat is jouw ultieme SEO tip of tool? Deel hem met ons!
Online Baas worden? Meld je aan voor de nieuwsbrief!